Piisav tagatis kindlustas Fiji Traveli klientide raha

Siiri Erala
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Oktoobri alguses toodi tagatisraha eest tagasi Antalyasse jäänud Fiji Traveli kliendid. Pildil Antalya lennujaam.
Oktoobri alguses toodi tagatisraha eest tagasi Antalyasse jäänud Fiji Traveli kliendid. Pildil Antalya lennujaam. Foto: Erakogu

Oktoobri alguses tunnistas reisifirma Fiji Travel Alma Tour Group makseraskusi. Kui varem on sellised teated tähendanud klientidele olulist rahalist kaotust, siis sel korral on reisiostjatel lootust kogu raha tagasi saada.

Selleks lootuseks annab alust reisifirma nõuetele vastav tagatis, mille suurus oli 170 000 eurot ehk vanas vääringus 2,66 miljonit krooni. Osa raha kasutati 77 reisija tagasitoomiseks Türgist ja ülejäänust piisab ilmselt ka reisita jäänud inimeste nõuete rahuldamiseks.

Fiji Traveli tagatise kasutamist käsutab tarbijakaitseamet ja nende ülesanne oli kokku koguda ka tarbijate nõuded. Selle nädala alguseks oli avaldusi kogunenud 58 ja nõuete kogusumma ulatus 66 926 euroni ehk pisut üle miljoni krooni. Ameti esialgsel hinnangul piisab reisifirma tagatisest, et nõutud summad kogu ulatuses tarbijatele tagasi maksta.

«Fiji Traveli kliendid saavad oma raha tagasi just seetõttu, et tagatis oli piisavalt suur,» märkis tarbijakaitseameti tarbijapoliitika ja avalike suhete osakonna juht Hanna Turetski.

Halvad näited

Alati pole reisihuviliste käsi nii hästi käinud. Näiteks selle aasta juunis raskustest teatanud Estouril oli küll 200 000 euro suurune tagatis, kuid sellest ei jagunud reisijate makstud summade täies ulatuses hüvitamiseks. Estourile reisi eest makstud rahast said inimesed tagasi alla 70 protsendi. Nõudeid Estouri vastu oli ka oluliselt enam kui Fiji Traveli puhul – 439 avaldust kogusummas 373 962 eurot.

Eelmise aasta kevadel lõpetas tegevuse Top Tours ja selle firma reisist ilma jäänud kliendid said tagasi alla 13 protsendi makstud rahast. Ettevõtte tagatis oli kolm miljonit krooni, millest suurem osa kulus juba reisil viibinud inimeste koju­toomiseks. Nõuete hüvitamiseks jäi vaid pisut üle 850 000 krooni. Nõuete kogusumma oli aga pea 6,7 miljonit krooni.

«Tagatisega on nii, et iga ettevõte peab hindama tagatise vastavust ja vajadusel seda suurendama. Tagatise suurusest sõltub see, kas maksejõuetuse ilmnemisel saab tarbija tagasi kogu valmisreisi eest tasutud raha,» kommenteeris Turetski.

Vajalik aruanne ja must nimekiri

Ta lisas veel, et firmadel on kohustus esitada ametile igas kvartalis aruanne valmisreiside müügi kohta. Aruanne koosneb eelmise kvartali müügitulemustest ja uue kvartali müügiprognoosidest ning nende põhjal saab siis hinnata, kas ettevõttel on piisavalt raha või mitte.

«Samuti saab tarbijakaitseamet seeläbi vaadata, kas eelmiseks kvartaliks prognoositu on vastavuses müügitulemustega ja kas ettevõtja on täitnud turismiseadusest tulenevat kohustust tagatise suurust hinnata ja seda vajaduse korral suurendada,» märkis Turetski.

Kõik Eestis tegutsevad reisiettevõtjad neid aruandeid aga ei esita ja selliste reisifirmade puhul peaksid tarbijad arvestama teatud riskiga.

Aruanded esitamata jätnud reisifirmade nimed on tarbijakaitseamet kandnud musta nimekirja, mis on üleval ka ameti veebilehel. Eilse ehk 10. novembri seisuga oli nimekirjas 28 firmat.

Kuidas reisifirma valikul riske vältida?

•    Reisifirma valimisel vaata kindlasti, kas reisikorraldajal on olemas registreering, mis on tõend turismifirma seadusliku tegutsemise kohta.

•    Registreeringut saab kontrollida majandustegevuse registrist veebiaadressil http://mtr.mkm.ee/.

•    Lisaks peaks kontrollima, kas reisiettevõttel on olemas kohustuslik tagatis. Ka tagatist saab kontrollida majandustegevuse registrist.

•    Kontrolli, ega reisifirma ole tarbijakaitseameti mustas nimekirjas.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles