VÄIKELAPSEGA ROOTSI Mõnus perereis viis vanemad juba esimesel õhtul lapsega haiglasse

Postimees Reis
, reis.postimees.ee
Reis viis pere ootamatult EMOsse.
Reis viis pere ootamatult EMOsse. Foto: Erakogu

«Naabrist parema» üheksanda hooaja võitjapaarina tuntud Asko Külmsaar ja Merill Mägi ning nende aastane Ruu käisid septembri lõpus Rootsis paaripäevasel perereisil. Plaanis oli palju puhata, looduses olla, mõnda farmi ja rahvusparki külastada. Väikelapsed kipuvad aga pahatihti haigeks jääma ja nii võttis ka nende reis ootamatu pöörde, kui Ruu juba esimesel õhtul järsku haigeks jäi.

Rootsi on lastega reisimiseks üks lihtsamaid kohti, kus meelelahutust pakuvad isegi autoaknast paistvad kaunid loodusmaastikud ja rootsipunased majakesed ning ka lühikese vahemaa peale jääb palju külastamist väärivaid kohti, matkaradu ja armsaid külakesi. Seetõttu oli lihtne võtta ette üks minipuhkus, mis ei vaja suurt planeerimist ja korraldamist.

Teisipäeva õhtul sõitis pere Paldiskisse, et jõuda DFDSi laevaga juba hommikuks Rootsi Kapellskäri sadamasse. Mõttes oli teha mõni matk Kapellskäri lähedal, ringi uidata, end korralikult välja lülitada ja võib-olla külastada ka mõnda vabaõhumuuseumit või farmi loomadega.

Haigustel on tihti aga oma plaanid! Kuna laevale jõudes Ruu juba mõnusasti magas, jäi tema beebimonitoriga kajutisse tuduma. «Õhtusöögil olles kuulsime läbi monitori, et Ruu köhatab palju. Lootsime, et see läheb üle, aga ööga muutus ainult hullemaks ning hommikuks oli köha juba väga suur. Mõtlesime siis, et ehk oli laevas natuke kuivem õhk ja Rootsis olles läheb üle. Aga ei läinud!» meenutas Merill.

Perel oli broneeritud armas majake 10-minutilise autosõidu kaugusel Kapellskäri sadamast. «Rentisime juba enne reisi armsa Airbnb majakese. See asus ühes väikeses Rootsi linnakeses, kohe vee ääres, oma lahesopikesega. Esimesel päeval jalutasime ringi ja avastasime lihtsalt ümbruskonda,» rääkis Asko.

Rootsi matkaradadel.
Rootsi matkaradadel. Foto: Erakogu

Aga sel ööl läks pisikese Ruu köha ja üldine enesetunne hullemaks. «Leidsime, et parem on igaks juhuks kohalikku haiglasse sõita. Otsisime kaardilt kõige lähema ja sõitsime ise kohale. Haiglas võeti meid kohe vastu, juhatati palatisse. Kokku käis meie Ruud vaatamas kolm õde või arsti ja olime kohapeal natuke üle kahe tunni. Lapselt võeti vereproov, vaadati üle tema kurk ja kõrvad, aga ei avastatud midagi. Kuna tundus, et pisike hakkas end vaikselt paremini tundma, tegi juba rõõmsamat nägu, mängis natuke ja ka tema näitajad olid korras, siis julgesime varsti reisikoju tagasi minna,» ütles Merill.

Reisikindlustust perel küll ei olnud, aga nii lapsel kui emal on Euroopa ravikindlustuskaart. «Mõtlesime reisi planeerides, et Rootsi reis, lähme paariks päevaks, mis ikka saab juhtuda? Aga ilmselgelt tasub teha reisikindlustus, sest kunagi ei tea. Õnneks on meil ravikindlustuskaart,» lisas Merill. Perel olid reisiapteegis kaasas mõned rohud, aga mitte kogu valikut. «Poest ostsime juurde köhasiirupi, et lapse köha natuke pehmemaks saada. Tasub ka põhiliste rohtude varu kaasa võtta. Sest juhtub ikka see, milleks valmistunud ei ole,» rääkis Merill.

Loe ka: Koolivaheajal perega Rootsi: põnevad paigad, mida koos lastega külastada

Järgmisel päeval võeti rahulikult. «Olime oma majakeses, niisama puhkasime. Seal oli tegelikult ülimõnus, selline tunne, nagu oleks sõitnud kas Muhusse või mõnele teisele Eesti väikesaarele, kus aeg seisab. Kõik liikus hoopis teises tempos, oli hästi vaikne. Kapellskäri kant on üldse väga idülliline oma väikeste soppide ja ilusate punaste Rootsi majakestega. Kõigil on oma paadisadam või kai,» kommenteeris Asko.

Loomapargis.
Loomapargis. Foto: Erakogu

Reedel käis pere farmis loomasid vaatamas. «Ruu tundis end paremini ja siis sõitsime natuke ringi. Stockholmi lähedal oli üks farm, kus olid lambad, jänesed, sead, hobused. Kuna meil ei olnud suuri plaane, tahtsime lihtsalt koos perega puhata, siis tegimegi väikesi väljasõite,» rääkis Asko.

Rootsi reis võimaldas aja totaalselt maha võtta. «Kodus on tihti nii, et mõtled, et teed vaba päeva, aga tegelikult tegeled tuhande asjaga ja ei võtagi aega maha. Selline eemalolek andis võimaluse end päriselt välja lülitada,» ütles Merill.

Ka laevareis pakkus omamoodi puhkust. Avaras kajutis oli mõnusalt ruumi kogu perele ja ka laeva personal oli väga meeldiv. «Saime nendelt nii palju naeratusi ning Ruu leidis endale meeskonna seast ka mängukaaslase, kes muide jäi oma positiivsusega ka meie jälgijatele silma,» rääkis Merill. Meresõit läks väga kiiresti. «Mõlemal suunal sõitsime öisel ajal: jõudsime õhtul DFDSi laevale, sõime kõhud täis ja läksime magama. Hommikul oli vara äratus, jälle kogusime jõudu ja siis juba randusime. Läks väga kiiresti! Kuna sõit läks nii kiiresti, siis paljudesse kohtadesse laeval ei jõudnudki, näiteks mängunurka ja poodi peame järgmine kord avastama,» rääkis Merill.

Merilli ja Asko soovitused perereisiks Rootsi:

• Väikelapsed tunnevad rõõmu pisikestest asjadest! Seega ei ole vaja suuri plaane ega ülemõtlemist: väike keskkonnavahetus, koos emme-issiga kulgemine ja avastamine teevad pisikese juba väga rõõmsaks. Suuri plaane pole vaja, lihtsalt mine, lase olla ja naudi: Rootsis on palju avastada.
  • Loomade külastamine on alati hea mõte. Farmid loomadega, rahvuspargid, kus on põdrad ja muud olendid, sobivad lastele superhästi. Rootsis on erinevaid loomadega kohti väga palju: loomaaiad, vabaõhumuuseumid, farmikesed. Väike netiotsing ja kindlasti leiad, mis teie perele sobib.
  • Vesi on äge! Rootsis on palju veeparke, suvisel ajal on teemaks ka lahesopikesed ja veekogud. Leidub midagi igale perele.
  • Looduspargid! Rootsis on superilus loodus. Paljudes kohtades saab käia mööda rannaäärt, mis erineb Eestist: kui meil on palju pilliroogu, siis Rootsis graniitkallakut. Väikelapsega tatsudes tuleb teda jälgida, aga seiklus on vahva ja vaade on ilus.
  • Rootsi väärib avastamist igal aastaajal. Aga sügis on kuidagi eriliselt ilus, loodus on teistsugune, metsas on mõnus ja sääski ei ole. Teistmoodi idüll!