:format(webp)/nginx/o/2025/05/22/16862027t1hf411.jpg)
31. jaanuaril 2000 väljus Alaska Airlinesi lend 261 Puerto Vallartast, Mehhikos asuvast Licenciado Gustavo Díaz Ordazi rahvusvahelisest lennujaamast ja suundus Seattle-Tacoma lennujaama Washingtoni osariigis. Kuigi lennuk lahkus Mehhikost edukalt, ei jõudnud see kunagi sihtkohta.
Lennu ajal tekkisid tõsised tehnilised probleemid, mille tagajärjeks oli traagiline õnnetus: lennuk kukkus Vaiksesse ookeani. Kõik pardal viibinud 88 inimest hukkusid – 83 reisijat, 3 salongiteenindajat ja 2 pilooti.
25 aastat hiljem on see endiselt üks rängimaid lennuõnnetusi Ameerika Ühendriikide ajaloos ning juhtunu püsib inimestel siiani meeles. Hiljuti on sotsiaalmeedias taas levima hakanud ka kokpiti salvestus lennu viimastest hetkedest, vahendab Unilad.
Chilling cockpit voice recordings from Alaska Airlines Flight 261, which nosedived into the ocean, tragically claiming all 88 lives on board (2000) pic.twitter.com/vqZ1h7Th5l
— Historic Vids (@historyinmemes) May 18, 2025
Lendu juhtisid 53-aastane kapten Ted Thompson ja 57-aastane esimene ohvitser Bill Tansky – kogenud piloodid, kellel oli ühtekokku 12 000 lennutundi McDonnell Douglas MD-80 tüüpi lennukitel, vahendab AeroTime.
Taasesitatud salvestises kuuldub, kuidas kapten Thompson annab lennujuhtimiskeskusele teada: «Me oleme langemises.» Seejärel täpsustab ta: «Veel mitte päris vabalanguses, aga oleme kaotanud lennuki vertikaalkontrolli.»
Vahepeal tundus, et olukord on kontrolli all, kuid ohvitser Tansky sekkus: «Ei, ei ole.»
Piloodid püüdsid lennukit stabiliseerida ja teostasid häireotsinguid, kuid olukord halvenes. Lennujuht palus samal ajal läheduses olnud Aero Commander 690A piloodil olukorral silma peal hoida.
Viimane teatas peagi: «Alaska Airlinesi lennuk hakkas just järsult langema.»
Ka teine piloot kinnitas nähtut ning lisas, et lennuk oli kindlalt ninaga allapoole suunatud.
Mõni hetk hiljem kinnitasid mõlemad vaatlejad, et lennuk on vette kukkunud ning purunes kokkupõrkel täielikult.
USA föderaalne lennuamet alustas põhjalikku uurimist ning riiklik transpordiohutuse amet (NTSB) jõudis järeldusele, et õnnetuse peamine põhjus oli horisontaalse stabilisaatori juhtimissüsteemi keermemutri – Acme nut – äkiline rike lennu ajal.
«Keermete kulumine oli tingitud Alaska Airlinesi puudulikust hooldusest ja ebapiisavast jackscrew-mehhanismi määrimisest,» seisab ametlikus raportis.