/nginx/o/2014/01/02/2728914t1h625f.jpg)
Kes arvab, et Eesti ja Soome pealinnade vaheline reisilaevaliiklus toimub vaid päeval, võib pimeduse varjust leida paar üllatust. Kuid kas ka tavareisijal on keset ööd laevaga Soome sõitmine võimalik?
Kes arvab, et Eesti ja Soome pealinnade vaheline reisilaevaliiklus toimub vaid päeval, võib pimeduse varjust leida paar üllatust. Kuid kas ka tavareisijal on keset ööd laevaga Soome sõitmine võimalik?
Sagedasemad Tallinna ja Helsingi vahel reisijad teavad, et esimene laev, mis kahe pealinna vahel merele läheb, on üldjuhul Eckero Line'i reisilaev Finlandia, mis suundub Tallinnast Helsingisse kell 6 hommikul. Viimaseks väljumiseks, millele pileteid osta saab, on Tallinki väljumised Megastarile ja MyStarile, mis toimuvad kell 22.30 nii Helsingist kui ka Tallinnast.
Kuid kahel päeval nädalas sõidab näiteks Viking Line'i reisilaev XPRS üle Soome lahe öösiti selliseid reise, mida broneeringukülg tavareisijaile välja ei pakugi. Nii saabub näiteks XPRS igal neljapäeval kell 23 Helsingist Tallinna sadamasse, kuid selle asemel, et tavapäraselt Tallinnas ööd veeta, põrutab laev reedeti juba kell 4 varahommikul Soome poole, et võtta kell 07.45 Helsingist peale uued reisijad, kellega sõidetakse taas Tallinna, kuhu saabutakse kell 10 hommikul.
Neljapäeva õhtul öisele Tallinna kruiisile meelt lahutama tulnud Soome reisijad, kes ehk sel ajal alles oma kajuteis virguma hakkavad, ei pruugi olla tähelegi pannud, et said neljapäevaõhtusel kruiisil kahe laheületuse asemel merereise kätte tervelt neli.
Tingituna sõidugraafiku eripärast pole võimalik ka neljapäeva õhtul Helsingist Tallinna sõites laevale ööbima jääda, sest kui muidu lastakse ööbijad laevast välja ajavahemikus 05.45 kuni 06.30, siis reede varahommikul on Viking XPRS sel ajal merel.
Teine huvitav eripära on Viking Line'i sõiduplaanis pühapäeviti, mil Viking XPRS sõidab Tallinnast Helsingisse erandlikult kolm korda: kell 7.00, kell 15.30 ja kell 22.15. Viimane reis jõuab Helsingisse kell 00.30. Kuid esmaspäeva varahommikul on XPRS taas juba Tallinnas, et siit kell 7.00 juba esimeste reisijatega Soome sõita. Seega paarutab laev millalgi öösel veelkord Helsingist Tallinna. Sõiduplaanist seda väljumist ei leiagi.
«Laev jõuab Helsingisse 00.30 ning pärast reisijate mahaminekut sõidab öösel tagasi Tallinnasse selleks, et esmaspäeva hommikul kell 7.00 jälle nädalat alustada,» kommenteerib pühapäevast lisaväljumist Viking Line Eesti tegevjuht Inno Borodenko. «Otsus põhineb nõudlusel ja selle graafikuga oleme nõudlusele vastanud.» Viking Line'i pressisuhete juht Christa Grönlund täpsustab, et sõiduplaan on koostatud reisijate ja cargo vajadusi silmas pidades. Kaubaautode juhid on ka Tallinnast väljuvate ööreiside peamiseks tarbijaskonnaks, kuid tavalistel reisijatel neile väljumistele piletit osta pole võimalik, sest sadamahooned on öösel suletud. Seega peavad reede varahommikul toimuvast Helsingisse sõidust huvitatud kaubaautojuhid oma sõidukitega laevale jõudma juba neljapäeva hilisõhtul.
«Praegusel hetkel me ei näe taolistele väljumistele nõudlust,» kommenteeris Grönlund küsimust, kas kunagi võiks selle väljumise avada ka tavareisijaile, «kuid kui peaks tulema [teistsugune] signaal Balti turult, siis me võime kaaluda seda võimalust.»
Muugalt saab Soome päeval ja öösel
Teiseks reisilaevaks, mis sõidab üle Soome lahe regulaarselt öösiti, on Eckero Line'i vähem tuntud ro-ro-alus MS Finbo Cargo, mis kurseerib enamikul nädalapäevadel öösiti Muuga ja Vuosaari vahel.
Eckero Line'i turundusspetsialist Merle Ehasalu sõnab, et MS Finbo Cargo võtab peale ainult autoga reisijaid, sest Muuga sadam on kaubavedudele spetsialiseerunud sadam ning ei ole kohaldatud ilma autota reisijate teenindamiseks.
Siiski saaks Ehasalu sõnul MS Finbo Cargo pardale pileteid soetada ka eraautodega sõitjad. «Samas tasub silmas pidada, et mõningad MS Finbo Cargo väljumised on mõeldud ainult kaubavedude tarbeks ja sinna tavareisijad pileteid osta ei saa. Need väljumised on välja toodud MS Finbo Cargo sõidugraafikus.»
Kaeme graafikuid. Finbo Cargo läheb Muugalt välja pühapäevast neljapäevani kell 23.30 ning jõuab Helsingi idaosas asuvasse Vuosaari sadamasse ööl vastu esmaspäeva kell 2.30, teistel päevadel aga 5.15 hommikul. Laevafirma kodulehe järgi ei saa erareisijad piletit soetada pühapäeval südaöö eel toimuvale väljumisele, esmaspäevast neljapäevani on see üldjuhul aga võimalik (tänavu siiski polnud 1. märtsist 30. aprillini, mil väljumine oli avatud vaid kaubavedudeks). Arvestama peab siiski, et piletite müük lõppeb juba kell 18 ning Muuga sadamast piletit osta ei saa.
Oluline erisus on nii nagu Viking Line'i XPRSil ööl vastu esmaspäeva lõunasuunalises liikluses: kui muidu väljub Finbo Cargo Vuosaarist Muugale kell 6 hommikul saabumisega 8.45, et suunduda uuesti Soome kell 09.45, siis ööl vastu esmaspäeva väljub laev Muugalt Vuosaari poole esimest korda juba kell 7.00. See tähendab, et laev positsioneerub Soomest tagasi Eestisse millalgi sügavatel öötundidel. Veebileht marinetraffic.com näitab, et ööl vastu 21. oktoobrit oli laev näiteks kell 3.47 parajasti Soome lahe keskel suunaga Eesti poole.
Sõiduplaanis taolist reisi ei leia, seega ei müüda tõenäoliselt sellele väljumisele üldse pileteid.
Tallinkilgi on reise, kuhu jalamees piletit osta ei saa
Tallinki pressiesindaja Katri Link lausub, et nende laevafirma laevade ringipositsioneerimiseks või ainult cargo pärast eraldi öiseid sõite ei tee. Siiski on ka Tallinkil laevad, millele igaüks piletit osta ei saa – täpsemalt jalamehed. Paldiski ja Kapellskäri vahelises liikluses (seal sõidavad alused Regal Star ja Sailor) on laevale võimalik saada vaid sõidukiga. Link põhjendab seda Kapellskäri sadama eripäraga: «Sealt pole tegelikult kuidagi võimalik kusagile jalgsi ei sadama territooriumil ega ka sealt edasi liikuda.»