VIIMANE VÕIMALUS ⟩ Vaid veel sel nädalavahetusel saab külastada Aafrika kunstniku emotsionaalset portreenäitust

Postimees Reis
, reis.postimees.ee
Copy
Omar Victor Diopi portreenäitus.
Omar Victor Diopi portreenäitus. Foto: Fotografiska

Veel ainult sel nädalavahetusel saab Fotografiskas tutvuda omanäolise Senegali fotokunstniku Omar Victor Diopi loominguga, kus peamise modellina kasutab kunstnik iseennast.

Vaatajat ootab ees kolm saalitäit Omare, mis räägivad Aafrika ja selle asukate lugu aastasadade tagusest ajast tänase päevani ning sõrmeotstega puudutavad tulevikkugi. Diopi näitus annab võimaluse lisada sügishallusse erksaid värve ja Aafrika rahvaste hingesoojust, ning võtta kaasa kauapüsiv tunne, et oled väärt kogemuse võrra rikkam ja inimkonna kohta midagi uut teada saanud.

Omar Victor Diopi portreenäitus.
Omar Victor Diopi portreenäitus. Foto: Fotografiska

Diop on kaasaegses fotograafiamaailmas uus ja põnev tegija. Endine finantsist tegi kümmekond aastat tagasi elus kannapöörde ja asus iseend fotograafias harima. Pärast edukat debüütnäitust jättis ta karjääri rahanduses lõplikult maha ja keskendus loomingule.

Fotografiska esitab koos kolme sarja, mis räägivad Diopi loomingu olulisematest juhtmotiividest. «Diasporaa», «Vabadus» ja «Allegooria» on iseseisvad fotoprojektid oma fookuse ja väljundiga, kuid neid ühendab kunstniku algupärane ja äratuntav väljenduslaad, talle omane põhjalikkus ning oskus jutustada fotokunsti sümbolite keeles mitmekihilist lugu.

Omar Victor Diopi portreenäitus.
Omar Victor Diopi portreenäitus. Foto: Fotografiska

Diopi kirevad autoportreed kannavad meieni kauge aja ja kaugete maade rütme, värve ja motiive, aga jutustavad ka värskelt kõlava loo aafriklaste saatusest läbi aastasadade. Näitus avab Aafrika lugu sootuks uuest, paljudele eestimaalastele tundmatust küljest, tutvustades esimeses saalis läbi ajaloo tuntud, ent unustusehõlma vajunud aafriklasi – seiklejaid, avastajaid, sõdureid, kirjanikke.

Kunstniku enda sõnul rõhutab ta oma kangelastele iseenda näo andmisega inimeste sügavat sarnasust ning teadvustab seda, et ka tema võinuks olla üks neist. Tema hinnangul võime ka täna igapäevaselt märgata sügavat vastuolu selles, kuidas Aafrika päritoluga inimesi nähakse.

Omar Victor Diopi portreenäitus.
Omar Victor Diopi portreenäitus. Foto: Fotografiska

«Diasporaa» sarja üheks läbivaks elemendiks on igal pildil olev jalgpalliga seotud ese, näiteks punane kaart, pall või väravavahi kinnas. Nende kaasaegsete detailide lisamisega loob kunstnik seose ajalooliste figuuride ja tänapäevase maailma vahel, aga pakub ka võimaluse mõelda sellele, et jalgpallimaailmas toimuv peegeldab ehedalt seda, kuidas ühiskond rassiküsimust käitleb.

«Kui vaatate, kuidas Aafrika jalgpallitähti Euroopas vastu võetakse, näete huvitavat segu austusest, jumaldamisest ja kõrvalejäetusest. Vahel näiteks visatakse jalgpalliväljakule banaanikoori ja kogu illusioon integratsioonist on jõhkralt puruks. Seda paradoksi ma oma töödes uuringi,» sõnas Diop.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles