Jan Palméri lahkumiskuusse langes hirmutav intsident Nordica lennukiga (1)

Copy
Marabu juhatuse esimees Paul Schwaiger (paremal) ning Nordica  juht Jan Palmer koostöölepingut allkirjastamas. Nüüdseks on mõlemad lahkunud
Marabu juhatuse esimees Paul Schwaiger (paremal) ning Nordica juht Jan Palmer koostöölepingut allkirjastamas. Nüüdseks on mõlemad lahkunud Foto: Erakogu.

17. juulil sai Malagast Münchenisse lendaval Nordica lennukil tõsiselt kahjustada mootor. Eesti seda juhtumit uurida ei kavatse.

Lennu-uudiste veebilehe Aviation Herald andmetel sai Nordica Airbus A320-200N meeskond mõni hetk pärast Malagast õhkutõusmist teate, et süttinud on lennuki parempoolne mootor. Tulekahjuhäire läks veidike hiljem aga üle ja meeskond eeldas, et ohtu enam pole ning jätkas tõusu ja maandus Münchenis kaks tundi ja kakskümmend minutit hiljem. Saksamaal avastati, et mootor on saanud tõsiseid kuumakahjustusi.

Saksamaa ajalehes Bild avaldatud piltide põhjal jääb mulje, et kõnealusel lennul jõudis mootorisse suisa auk sisse põleda. Saksa meedia süüdistab, et Marabu lendas kolm tundi katkise mootoriga. Fotosid võib vaadata siit.

Nordica tegi seda lendu Eesti start-up-lennukompaniile Marabu, mis kuulub Londoni Attestor Capitalile ja on tihedates koostöösidemetes omakorda Saksa lennufirmaga Condor. Marabu starti on aga kummitanud probleemid lendude tegemise ja graafikutes püsimisega, millele Saksa ajakirjanduses on juhitud palju tähelepanu. Näiteks on Marabut nimetatud kaosekompaniiks. Hiljuti vahetus Marabu juht: endine juht Paul Schwaiger  on teanud lahkumisest väidetavalt isiklikel põhjustel. Airfinance Journali andmetel on uus ajutine juht Axel Schefe.

Aviation Heraldi andmetel juhtus intsident Airbusiga, mille registrinumber on ES-MBA. Lennuk on Eesti õhusõidukite registris. See on üks Nordica kasutada olevatest lennukitest, mille omanikuks on Bank of Utah. Nordica pressiesindaja Airi Kaunissaare sõnab napilt: «Kuivõrd juhtumi täpsed asjaolud on uurimisel, siis ei ole meil kahjuks võimalik anda antud teemal lisainformatsiooni.»

Veebilehe Airfleets andmeil on kõnealune Airbus 7,5 aastat vana ja võimeline võtma turistiklassi konfiguratsioonis peale 180 reisijat. Enne Nordicat kasutas Airbusi India lennufirma Indigo.

Aviaton Heraldi andmeil teatas lennufirma juhtumist Eesti lennukompanii üle järelevalvet teostavale Eesti ametile. Ohutusjuurdluse Keskuses (OJK) lennuõnnetusi uuriv Karl-Eerik Unt sõnab aga, et Eesti juhtumit ei uuri. Nimelt viidavat Eestis ohutusjuurdlusi läbi vastavalt Euroopa Liidu regulatsioonidele EL996/2010, ohutusjuurdluse korrale ja lennundusseadusele. «EL996/2010 kohaselt lasub juurdluskohustus riigil, mille territooriumil õnnetusjuhtum või tõsine intsident toimus,» räägib Unt. «Eesti õhuruumis sellist juhtumit toimunud ei ole. Selle juhtumi uurimise või mitteuurimise õigus/kohustus on BFU-l (Bundesstelle für Flugunfalluntersuchung). OJK-le teadaolevalt on BFU otsustanud selle juhtumi osas uurimist mitte avada. Kuna OJK juhtumit ei uuri, siis ei ole meil ka selle kohta täiendavat teavet.»

OJK ei anna ka infot, kes olid nimetatud lennul meeskonnaliikmed. «Vastavalt eelnimetatud ELi määrusele 996/2010 on ohutusjuurdluse ainus eesmärk õnnetuste ja tõsiste intsidentide vältimine tulevikus, mitte süüle ega vastutusele osutamine. Seetõttu (isegi kui teaksime) ei väljastaks me ei praegu ega ka tulevikus juhtumit puudutavate isikute kohta käivat informatsiooni.»

Ametliku versiooni kohaselt reisijatele ja meeskonnale ohtu ei olnud. Intsidendi põhjustas lennu ajal lahti tulnud kütusesüütaja.

Ajakirjanduses ilmunu kohaselt ei reageerinud meeskond tulekahju märgutulele, sest valealarme olevat olnud ennegi. 

Kaunissaare sõnab, et Airbus on praegu remondis ja naaseb peagi tööle: «Teeme uurimisega seotud igakülgset koostööd ning oleme jätkuvalt pühendunud oma reisijate, meeskonna ja varade ohutusele ja heaolule.»

Tagasi üles