Kas Titanicule sukeldunuid tabasid probleemid juba veerand tundi enne allveelaeva hukku?

reis.postimees.ee
Copy
Viie inimese elu nõudnud sukeldumisvahend Titan.
Viie inimese elu nõudnud sukeldumisvahend Titan. Foto: Oceangate

Veebi lekkinud sõnumivahetus näib kirjeldavat allveepaat Titani viimaseid minuteid, kuid eksperdid ei ole ühel meelel, kas see on tõene info.

Kui allveealus Titan 23. juunil Titanicu hukupaigas kadunuks jäi, avaldas allveesukeldumise ekspert ja filmilooja James Cameron esimeste seas arvamust, et Titani pardal olnud viis inimest olid teadlikud sellest, et nende sõidukit on tabanud probleemid. Oma kanalitele tuginedes kinnitas ise korduvalt Titanicule sukeldunud Cameron, et Titan vallandas enam kui kolme kilomeetri sügavusele jõudnuna ballastiks kasutatud torud ja üritas Titanicuni jõudmata naasta tagasi merepinnale.

Nüüdseks on veebi lekkinud väidetav sõnumivahetus Titani ja tema emaaluse Polar Prince vahel. Väidetavalt kommunikeerisid Titanicu poole sukeldujad allveealust tabanud probleemidest esimest korda kell 9.28 ehk 18 minutit enne katastroofi. Siis olevat esimest korda andnud häiret Real-Time Monitoring System ehk RTM, mis pidi tuvastama allveelaeva keres võimalikke defekte. Kell 9.30 teatati sõnumivahetuse järgi Titanilt, et nad vallandavad oma ballasti ja hakkavad naasma pinnale, kuid varsti selgub, et selleks oli vaja mitmeid katseid. Kell 9.42 saadeti Titani pardalt väidetavalt sõnum, et häirivad helid on kadunud, kuid jälgimissüsteemi näidud on jätkuvalt kõik «punases». 3476 meetri sügavuselt teatas allveelaeva meeskond, et tõus pinnale on arusaamatult aeglane. Mõned minutid hiljem tuleb teade, et üles on öelnud üks Titani jõujaamadest ja kasutusse on võetud varupatarei. 3457 meetril kuuldi rohkem hääli laeva sabaosast. Side muutus ühepoolseks kell 9.47 ning pärast mitmeid katseid lõpetas Polar Prince kommunikatsiooni kell 9.57 sõnadega: «Vastake, kui see on võimalik.» 

Sotsiaalmeedias ringleva ja ka näiteks veebikeskkondades Indy100 ja HITC avaldatud kommunikatsiooni tõepärasust ei ole ametlikult kinnitatud.

Ajaleht Washington Post avaldas vahetult pärast katastroofi artikli, mille järgi saatuslikul sukeldumisreisil ka ise hukkunud OceanGate´i juht Stockton Rush ostis Titani valmistamiseks kasutatud komposiitmaterjali suure allahindlusega lennukitootjalt Boeing, kuna see oli ületanud aja, mille jooksul materjali võis kasutada lennukite ehitamiseks.

Ajalehes Metro ilmunud väidete järgi üritas Stockton Rush sukeldumisreisi 120 000-naelase soodushinnaga maha müüa ka miljardär Jay Bloomile ja tema pojale, kinnitades, et see on ohutum kui üle tänava minemine. 

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles