Taanit ja Saksamaad ühendab peagi 18 kilomeetri pikkune veealune tunnel. Fehmarnbelti nimeline tunnel on pikim kombineeritud raudtee- ja maanteetunnel maailmas, mille ehitus peaks lõpule jõudma 2029. aastaks, vahendab Euronews.
Taanit ja Saksamaad hakkab ühendama maailma pikim veealune raudtee- ja maanteetunnel
See 10 miljardi euro suurune projekt, mis läbib Fehmarni vööna tuntud Läänemere lõiku, ühendab Taani Lollandi saarel asuva Rødbyhavni linna ja Põhja-Saksamaal asuvat Puttgardeni linna.
Valmivasse tunnelisse on planeeritud kaks kaherealist kiirteed ja kaks elektrifitseeritud raudteed. Teekond läbi tunneli võtab rongiga seitse minutit ja autoga 10 minutit, vältides 160-kilomeetrist ümbersõitu läbi Taani mandri. Rongireisi aeg Hamburgist Saksamaalt Kopenhaagenisse Taanis väheneb umbes viielt tunnilt vähem kui kolmele tunnile.
Loodav ühendus hakkab asendama hetkel toimivat parvlaevade teenust, mis veab miljoneid reisijaid aastas. Tunnel lühendab sel juhul reisiaega peaaegu tunni võrra. Taani plaanib lisaks ehitada tunnelisse sisenevaid ja väljuvaid kiirraudteeliine. Rongiliiklus jätkuks siis üle Taani piiri ka Rootsi, Norrasse ja Soome.
Idee ühendada Saksamaa tunneliga Taaniga pole värske. Pärast 10 aastat kestnud planeerimist alustati ehitusega 2020. aastal Taani poolel ja seejärel 2021. aastal Saksamaa poolel. Tunnel läheb maksma kokku 10 miljardit eurot, millest Euroopa Liit panustab projekti 1,1 miljardit eurot.
Tunnel pannakse kokku 40 meetri sügavusel Läänemeres, kasutades 89 massiivset betoonsektsiooni. Need ehitatakse eelnevalt maa peal valmis ja lastakse seejärel kraana abil vette. Projekti eest vastutav Taani riigiettevõte Femern loodab, et 2024. aastaks on esimesed tunneli osad vee alla laskmiseks valmis. Kui osad on paigas, ehitatakse betoonosad kokku ja paigaldatakse muud elemendid nagu raudteerööpad, ventilatsioon ja kaamerad.
Mõned keskkonnakaitsjad kardavad, et tunneli ehitus avaldab negatiivset mõju vees olevale elusloodusele. Taani riigiettevõte Femern ütleb, et tunnel leevendab ummikuid Taani raudtee- ja maanteevõrgus. Ettevõte väidab ka, et see toob kaasa olulise aja, energia, kütuse kokkuhoiu ja CO2 heitgaaside vähenemise.