K, 7.12.2022

Soov kiiresti puhkama sõita kaalub üles kokkuhoiusoovi

​Eesti elanikud loobuvad pigem talve- kui suvepuhkusest
Jelena Poverina
, toimetaja-saatejuht
Soov kiiresti puhkama sõita kaalub üles kokkuhoiusoovi
Facebook Messenger Twitter Whatsapp
Comments
Enne autasustamistseremooniat tegid reisikorraldajad läbi populaarse hinge ja keha puhastusriituse.
Enne autasustamistseremooniat tegid reisikorraldajad läbi populaarse hinge ja keha puhastusriituse. Foto: Coral Travel

Pandeemiajärgse hooaja põhiline tulemus: pakettreisid on jälle populaarsed, individuaalturismi kasv on peatunud. Järgmiseks suvehooajaks teeb turismiäri aga julgeid prognoose.

Viimaste aastate kriiside ajal on massiturism oluliselt muutunud: välismaale puhkama sõitmise otsuse langetamise aeg on lühenenud viie nädalani ja kliendid on nõus märksa rohkem maksma. «Inimestel puudub kindlus, et nad saavad lähitulevikus veel ühte puhkust endale lubada,» – sellised järeldused kõlasid Eesti kõige edukamatele reisibüroodele korraldatud Coral Travel üritusel Türgis.

Peaaegu 20 aastat tagasi Türgi reisibüroo algatatud Starway–2022 preemia laureaatideks said kolm kõige edukamat Eesti turismibürood: Estravel, Go Travel ja Tuusik. Veel 25 bürood said sertifikaadid ja kingitused tulemusele suunatud tegevuse eest. Kokku hinnati 150 Eesti reisibürood. Auhinnatseremoonia toimus Vahemere lõunarannikul asuvas Türgi kuurortlinnas Sides.

Hiigelvõnkumised turismisektoris

Rohkearvulised osavõtjad Eestist, Lätist, Leedust ja Gruusiast arutasid Türgis, kuidas on äri pandeemia ajal muutunud, räägiti sektori perspektiividest ja sellest, mida toob turismiärile homne päev. «Turismitööstus on osutunud ühtviisi tundlikuks nii pandeemia kui majanduskasvu suhtes,» rääkisid Starway külalised. Möödunud suvehooaeg oli Eesti firmadele väga edukas. Lõpuks jõudis turismiäri tagasi pandeemiaeelsete näitajate juurde. Tagasihoidlikud prognoosid ei õigustanud end.

Igal kolmest Balti riigist on oma eduka äri saladus. Reisibüroode tegevuse tulemused räägivad sellest, et Eesti teenib raha, Leedu võtab mahtudega, Lätis on aga stabiilne turg. Coral Travel Balti regiooni müügijuhi Anna Beliakovi hinnangul on kõigis kolmes Balti riigis turismiäri praegu tulus, kuid tulemus koosneb mitmest komponendist: Leedus on turul lihtsalt rohkem kliente, Eesti inimesed armastavad aga häid hotelle.

Meie riigis elavad kõige paadunumad reisisellid. «Eesti elanikud on valmis reisima kolm-neli korda aastas! Seejuures ööbib Eesti turist reeglina korralikus viietärni hotellis ja rändab pool riiki ekskursioonidega läbi, kogudes emotsioone ja elamusi, vene turist armastab aga passiivset puhkust ja valib pigem kõige kõrgema klassi hotelle,»  märkis Coral Travel Eesti haru juht Jana Mitjakova, kes alles hiljuti võttis teatepulga üle Anna Beliakovilt, kes juhtis firmat kaks aastat selle Eestisse tulekust alates.

Türgi rekordid

Oma teist sünnipäeva tähistas reisifirma Coral Travel Estonia soliidsete tulemustega. Firma, mis loodi pandeemia ajal, on praeguseks saavutanud ligi 60 protsenti Eestist lähtuvatest pakettreiside turust Türki. Eesti haru kuulub käesoleval aastal oma tegevuse 30. aastapäeva tähistanud Türgi holdingfirmasse Coral Travel Group, mis on Eesti tütarfirmale tugevaks toeks.

Millega uustulnukad Eesti turu võitsid? Nad võtsid riske, kuid suutsid väga täpselt turule tulemise aja välja arvestada, panustades mugavusele, mis algab lausa lennukitrepi juurest, märkis Balti regiooni müügijuht Anna Beliakov. «Riskantne on alustada äriga ajal, kui maailm on lukus, kuid see oli õige turule väljatulemise aja valik,» rõhutas ta. «Me hakkasime lendama autoriteetse lennufirmaga Turkish Airlines ja esimestena Eestis pakkusime reisipaketis välja äriklassi.»

Reisiagendid hamam-klubis Keyf lõõgastumas.
Reisiagendid hamam-klubis Keyf lõõgastumas. Foto: Coral Travel

Ligi poolteist aastat on möödunud ajast, mil firma Coral Travel Estonia saatis esimese lennukitäie puhkajaid Türki. Selle ajaga on Antalya rannikule Eestist lennutatud 35 000 turisti. Tuleval suvel prognoosib reisifirma suurendada eelmise hooaja näitajaid 34 protsendi võrra, lisades Türgi suunale Kreeka (Rhodos, Kreeta) ja Montenegro. Tipphooajal planeeritakse Antalyasse saata kuni 10 lennukit nädalas.

Coral Travel Estonia talvine hooaeg näitab juba praegu 50 protsenti kasvu selle arvelt, et tihendatakse Egiptuse otselendude plaani (Hurghada lendudele lisandusid lennud Sharm el Sheikhi) ja avatakse kolm uut pakettreiside suunda: AÜE, Maroko ja Tenerife. Nende reiside jaoks on reserveeritud blokina istekohad Air Baltic lennukites ümberistumisega Riias.

Kui kokku hoida, siis talvise puhkuse pealt

Käesolev talvehooaeg näeb praegu eelmisest märksa parem välja, kui riigid alles hakkasid pandeemiast välja tulema ning inimesed olid reisimisel ettevaatlikud. Turistide aktiivsusele on positiivselt mõjunud praktiliselt kõikide piirangute eemaldamine ning vaba sissesõit piirangute mõttes isegi kõige konservatiivsematesse maailma nurkadesse. Seejuures taastuvad kaugetesse maadesse viivad eksootikareisid aeglasemalt ja raskemalt, tunnetades ikka veel endal pandeemia tagajärgi.

Firmas Coral Travel on täheldatud, et viimaste aastate kriiside jooksul on massiturism oluliselt muutunud: individuaalturismi kasv on seiskunud, samal ajal on Eesti elanikud hakanud pakettreise pidama puhkuse kindlamaks valikuks. Ja kuigi otsustusaeg on lühenenud viie nädalani, on inimesed nüüd valmis rohkem maksma. Soov kiiresti puhkama sõita kaalub üles kokkuhoiusoovi. Veelgi enam – sageli tegutseb klient põhimõtte järgi «kui pidu, siis juba pidu», või maksab maksimumhinda, sest kõikide kriiside taustal on inimesed kaotanud kindlustunde, et nad lähiajal saavad endale veel ühte puhkusereisi lubada.

Talve hakul muutuvad kliendid ettevaatlikuks. Ekspertide hinnangul on Eesti elanikud valmis kokku hoidma pigem talve- kui suvepuhkuse arvelt. Seetõttu teeb turismiäri järgmise suvehooaja kohta julgeid prognoose. Kuid kõikide tarbijate jaoks raske talve ootusärevus sunnib reisikorraldajaid siiski uuesti mõtlema firmade vahelisele koostööle lennukite täitmisel.

Hinnatõus ei tekita enam šokki

Ühelt poolt on tarbimispsühholoogia muutus viinud selleni, et inimesed on valmis enam kulutama. Teiselt poolt on reisipakettide lõpphindu oluliselt mõjutanud lennukikütuse kallinemine, mis moodustab 30 protsenti reisi hinnast: aasta jooksul on lennukikütuse hind 170 protsenti kallimaks läinud. Osa hotelle on pandeemia ajal uksed kinni pannud – nad lihtsalt ei jäänud ellu. Suured muutused on toimunud ka turismitööstuse kaadriga: lahkunud ei tulnud enam tagasi. Uute töötajate leidmine ja koolitus nõuab aega, neile tuleb palka tõsta. Energiakriisi taustal jätkub ka hotellide hinnatõus. Tulemuseks on see, et keskmine reisipaketi hind on aasta jooksul tõusnud 30 protsenti. Järgmise aasta prognooside järgi hinnatõus jätkub. Coral Travel firmas eeldatakse, et reisipakettide kallinemine moodustab umbes 13 protsenti. Tõus ei tule enam nii šokeeriv kui varem.

Türgi rahvusvaheline kontsern Coral Travel näitas Starway üritustel Türgi firma juhtide juuresolekul väga selgelt välja oma huvi ka edaspidi Eesti reisikorraldajatega oma suhteid tihendada. Viimased muide ei varjanud, et väljasõiduüritus Türki koos efektsete auhindade, punase vaiba ja fotosessiooniga, võimalusega puhata ja turismiala kolleegidega suhelda on teatud stiimul tulemuse nimel pingutamiseks. Preemiasõiduga Türki austati Eesti kõige tulemuslikumaid müüjaid, kes kuuluvad Coral Travel 30 kõige parema hulka.

Auhinnatseremoonial pärjati kõige tublimaid edasimüüjaid.
Auhinnatseremoonial pärjati kõige tublimaid edasimüüjaid. Foto: Coral Travel

Lisaks osavõtule pidulikust autasustamistseremooniast, korraldati parimatele edasimüüjatele 4-päevane suurepärane muretu «kõik hinnas» rannaäärne puhkus. Programmis olid ka ekskursioonid Antalya ranniku kõige populaarsematesse kohtadesse, Side türgi saunaklubi külastus, väljasõiduga õhtusöögid ja öödiskod.

Starway pikendatud 4-päevane nädalavahetus toimus viietärni hotellis Fulya Kamelya Collection ajavahemikus 10.-13. november 2022. Postimehe ajakirjanik viibis üritusel firma Coral Travel Estonia kutsel.

Märksõnad
Tagasi üles