:format(webp)/nginx/o/2022/10/14/14898534t1h0152.jpg)
Euroopa Kohus otsustas, et vahendajate tegemata jätmiste tõttu tekkinud probleemide eest vastutab lennufirma, kirjutab Trip.ee.
Euroopa Kohus otsustas, et vahendajate tegemata jätmiste tõttu tekkinud probleemide eest vastutab lennufirma, kirjutab Trip.ee.
Oletame, et keegi ostab lennupileti mõne interneti reisibüroo vahendusel, jättes broneerides kontaktandmetes reisibüroole nii telefoninumbri kui e-posti aadressi. Reisibüroo vahendab piletid, kuid reisija kontaktandmeid lennufirmale ei edasta. Mõne aja pärast broneeritud lend tühistatakse, millest lennufirma informeerib ka reisibürood, kuid interneti reisibüroo reisijat tühistamisest ei teavita.
Lennuettevõtja on teinud reisija informeerimiseks oma parima, kuid mõne aja pärast soovib reisija lennufirmalt tühistatud lennu eest kompensatsiooni, kuna teda ei informeeritud tühistamisest vähemalt kaks nädalat ette. Lennufirma keeldub ja reisija pöördub kohtusse. Missugused võiks olla reisija šansid kompensatsiooni saada?
Kuigi selliseid juhtumeid on Euroopas ilmselt kümnete tuhandete kaupa, pole siin enam tegemist teoreetilise mõttemänguga, sest Euroopa Kohus tegi hiljuti sellise juhtumi puhul oma otsuse.
Euroopa Kohtusse jõudnud juhtum
Euroopa Kohtusse jõudnud juhtum oli lühidalt järgmine:
Selle kohtuotsuse peale esitasid hageja apellatsioonkaebuse Kleve apellatsioonikohtule Saksamaal, mis omakorda soovis Euroopa Kohtult selgitust, kas niisuguses olukorras täitis lennuettevõtja talle määrusest nr 261/2004 tulenevat teavitamiskohustust. Täpsemalt küsiti seda, kas teavitamiskohustuse täidetuks pidamisel on tähtis see, kas lennuettevõtja teadis vahendaja olemasolust või mitte, või kas see säte näeb pigem ette lennuettevõtja teatava objektiivse vastutuse.
Euroopa Kohus leidis järgmist:
Euroopa Kohtu määruse kokkuvõte:
Euroopa Parlamendi ja nõukogu 11. veebruari 2004. aasta määruse (EÜ) nr 261/2004, millega kehtestatakse ühiseeskirjad reisijatele lennureisist mahajätmise korral ning lendude tühistamise või pikaajalise hilinemise eest antava hüvitise ja abi kohta ning tunnistatakse kehtetuks määrus (EMÜ) nr 295/91, artikli 5 lõike 1 punkti c ja artiklit 7 tuleb tõlgendada nii, et tegutsev lennuettevõtja on kohustatud maksma nendes sätetes ette nähtud hüvitist niisuguse lennu tühistamise korral, millest reisijat ei teavitatud vähemalt kaks nädalat enne kavandatud väljumisaega, kui see lennuettevõtja saatis teabe õigeaegselt ainsale talle broneeringu tegemisel teatavaks tehtud elektroonilisele aadressile, teadmata siiski, et see aadress võimaldas ühendust võtta ainult reisibürooga, kelle kaudu broneering oli tehtud, mitte aga võtta ühendust otse reisijaga, ning et see reisibüroo ei edastanud teavet reisijale õigeaegselt.
Euroopa Kohtu määruse kohtuasjas C‑307/21 tervikteksti leiab siit.
Euroopa Kohus lõi pretsedendi
Nii tore, kui lennureisijate õiguste kaitse Euroopa Liidus reisija seisukohalt ka pole, tekitab Euroopa Kohtu selline otsus siiski omajagu küsimusi. Kuidas saab lennufirma vastutada online reisibüroo tegemata jätmiste eest, kellest lennufirma ei pruugi isegi teadlik olla ega oma nendega lepingulist suhet? Reisibürool pole isegi mingit kohustust reisija andmeid lennufirmale edastada või reisijat lendude muutmisest teavitada. Kuigi lennufirmadel on õigus tekkinud kulud vahendajalt sisse nõuda, on see lisatöö ja võib eeldada, et lennufirmad teevad edaspidi kõik, et lennupileteid vahendajate kaudu ei ostetaks.
Antud kohtuasjas oli muidugi tegemist kurikuulsaks saanud Kiwi.com-iga, mille tegutsemispraktikad on kahtlased olnud juba mõnda aega. Nii otsustas Ryanair mitte aktsepteerida Kiwi.com poolt väljastatud pardakaarte, süüdistades Kiwi-t võltsitud pardakaartide väljastamises. Neid lennufirmasid, mis keelduvad koostööst Kiwi.com-iga, on rohkemgi. Pole siiski kuulda olnud, et Momondo või Skyscanneriga sarnaseid jamasid oleks olnud.
Kokkuvõtteks
Euroopa Kohtu hiljutine otsus reguleerib ära reisija, pileti müünud online reisibüroo ja lennufirma omavahelised suhted. Reisijana on ühest küljest muidugi tore, et teavitamiskohustus on lükatud täiega lennufirma vastutada, teisalt ei tundu see just kõige loogilisem. Aga võtame siis teadmiseks.