3 nõuannet, kuidas praegu võimalikult probleemidevabalt lennata

Postimees Reis
, reis.postimees.ee
Copy
Pilt on illustreeriv.
Pilt on illustreeriv. Foto: Shutterstock

Lennureisid on koroonakriisi järel taastunud ning reisimine on täies hoos, kuid paraku valitseb praegu paljudes lennujaamades kaos. Kuidas sellest hoolimata üleliia närvirakke kulutamata lennata?

Segaduse ja suurte rahvahulkade põhjuseks on enamasti personalipuudus lennunduses. Lennureisija õigused on kaitstud vastava määrusega, kuid praegusel keerulisel ajal tasub lisaks reisijaõiguste tundmisele lennureisi planeerides arvestada lennujaamades toimuvaga. Tarbijakaitse ja tehnilise järelevalve ameti (TTJA) tarbija ja ettevõtjate nõustamise osakonna juhataja Kristina Tammaru soovitab silmas pidada järgmisi nõuandeid:

1. Vältige riske vahemaandumistel

Kui te pole reisi veel broneerinud ning otselendu ei ole võimalik kasutada, on soovitatav broneerida kogu reis ühe ja sama lennufirma kaudu ning vältida lennuvahendusportaalides erinevate vedajate lendude kokku sobitamist.

Juhul, kui kogu lennureis on kaetud sama broneeringu viitega ehk ühtse piletiga ning te ei jõua lennu hilinemiste tõttu järgmisele lennule, vastutab selle eest lennufirma.

Omavahel mitteseotud lendude puhul ei vastuta lennuvedaja hilinemise või tühistamise korral reisija järgmise lennu eest. Samuti ei pruugi registreeritud pagas jõuda otse sihtkohta, see tuleb pärast igat lendu uuesti registreerida. Sellisel juhul peab reisija uuesti läbima ka julgestuskontrolli, mis toob kaasa täiendava ajakulu ning riski järgmisest lennust maha jääda.

Kindlasti tuleb jätta ka jätkulendude vahele piisavalt aega, et ülerahvastatud lennujaamades edukalt liigelda.

2. Lennujaama tasub saabuda varem kui tavaliselt

Isegi kui reisi aegsasti planeerida ja võtta endale piisavalt aega lennujaama jõudmiseks, pagasi ära andmiseks ning turvakontrolli läbimiseks, tasub üle kontrollida ka teavitused lennujaama veebileheküljel.

Osas Euroopa lennujaamades algavad järjekorrad juba enne lennujaama hoonesse pääsemist. Kuigi sellises olukorras ei ole tavaliselt muud teha kui olukorraga kohaneda ning järjekorrad ära seista, tasub lisaks teha mõned ettevalmistused.

Soovitatav on lennule eelneval päeval telefoni alla laadida nii lennufirma kui ka lähtelennujaama rakendus. Paljud lennujaamad jagavad oma rakenduses turvakontrolli ooteaegu, nii näete enne lennujaama jõudmist reaalajas seisu, et paremini oma saabumist planeerida. Samuti saab lennufirma rakenduse abil teavet häirete või tühistamiste kohta. Mõned lennuettevõtjad pakuvad viivituste korral rakenduse kaudu ka ümberbroneerimise võimalusi.

Kui lennule on internetis registreeritud, tasub pardakaardist teha kuvatõmmis või salvestada see Apple'i rahakotti iOS-is või PassWalletisse Androidis. Lennujaama WiFi võib olla ebaühtlane ning pardakaardi võrguühenduseta versioon võib päästa ebameeldivast olukorrast.

Mõned lennujaamad pakuvad kiiret juurdepääsu, mis lubab järjekorrad lisatasu eest kiiremini läbida. Kuna nõudlus sellise teenuse järele on hiljuti suurenenud, võivad «kiirrajad» olla sama aeglased kui tavalised järjekorrad. Seega ei tasu eelisjärjekorras pardalemineku pääsme ostmise peale lootma jääda.

3. Kui lend tühistatakse, uurige esmalt asjaolusid

Kahjuks ei ole harvad ka olukorrad, kus lennujaama jõudes selgub, et lend on tühistatud. Sel juhul on reisija õigused reguleeritud vastava Euroopa Liidu määrusega ega olene vaid lennuvedaja tahtest. Tühistamise korral on reisijal õigus valida, kas küsida tagasi piletiraha või kasutada asenduslendu sihtkohta jõudmiseks. Kui otsustada asenduslennu kasuks, mis toob kaasa ootamise, on lennuvedajal kohustus pakkuda reisijale ka hoolitsust (piisav söök, vajadusel majutus jms). Lisaks on reisijatel õigus taotleda hüvitist, mille suurus on olenevalt lennu ja viivituse pikkusest 125–600 eurot.

Õigus rahalisele hüvitisele oleneb lennu tühistamise korral mitmest asjaolust – nii sellest, kui varakult reisijaid lennu tühistamisest teavitati, kui ka sellest, mis oli tühistamise põhjus. Kui lend tühistatakse erakorraliste asjaolude tõttu (ilmastikutingimused, ootamatud tehnilised rikked, lennujaamapersonali streik jms), ei ole reisijatel õigust hüvitist nõuda. Samuti ei ole reisijatel õigust hüvitisele, kui lennu tühistamisest teatatakse rohkem kui 14 päeva ette.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles