Skandinaavia ajakirjanduses arutatakse aktiivselt, kas ka seekord on omanikud valmis lennufirmat päästma ja missugused alternatiivid võiksid SAS-i ees oodata.
Veebruaris esitles SAS järjekorras juba teab mitmendat päästeplaani SAS Forward. Selle kohaselt peaks SAS majandusaastaks 2025/26 vähendama iga-aastaseid kulusid 7,5 miljardi Rootsi krooni (720 miljoni euro) võrra. Selleks peab ettevõte muuhulgas vähendama võlgu, konverteerides need omakapitaliks, läbi rääkima lennukite liisingulepingud ning pannes lennufirma piloodid ja salongipersonali leppima praegusest kehvemate tingimustega. Lisaks peab SAS läbi viima veel ühe umbes 10 miljardi Rootsi krooni (0,95 miljardi euro) suuruse aktsiaemissiooni.
See kõik eeldab, et plaani asuvad toetama SAS-i kaks suurimat omanikku, kelleks on Taani ja Rootsi riik ning 37 ametiühingut Rootsis, Taanis ja Norras. Ilma nende toetuseta ei liigu SAS Forward kunagi edasi. Küsimus on aga, kas riigid, eriti Rootsi, on valmis päästeplaaniga kaasa minema. Ja ametiühingud on alati paras pähkel.
Välisinvestorid võtavad SAS-i üle
SAS-i nigelat majandusseisu võivad ära kasutada spekulatiivsed finantsinvestorid või konkurendid. Majanduslehe Dagens Industri andmetel kaalub välismaiste finantsasutuste konsortsium võimalust SAS üle võtta. Lennuanalüütikute hinnangul meelitavad neid SAS-i tulusad siseliinid. Samas eeldab ka see investeering võlgade ja kulubaasi ulatuslikku ümberkujundamist.
Hiina riik siseneb SAS-i omanikeringi
Juhul, kui SAS peaks pankrotistuma, tekib oht, et SAS-i üheks omanikuks saab Hiina riigile kuuluv arengupank CDB, kirjutab Rootsi ringhääling SVT. Selle põhjuseks on lennukite tagasirendilepingud, mida SAS sarnaselt paljude teiste lennufirmadega kasutab. 2021. aasta märtsis teatas Hiina arengupank CDB pikaajalisest lepingust SAS-iga, mille kohaselt lennufirma müüb neli Airbusi lennukit, sealhulgas A320neo, CDB Iirimaa tütarettevõttele CDB Aviation, mis omakorda rendib need lennukid tagasi SAS-ile. Juhul, kui SAS ei suudaks enam makseid tasuda, võidakse lepingud konverteerida kas laenudeks või SASi aktsiateks. Analoogne situatsioon tekkis 2020. aasta kevadel Norwegiani saneerimise käigus, kus Norwegiani võlakirjad konverteeriti Bank of China ligi 13-protsendiliseks osaluseks Norwegianis.