Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
Logi sisse
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto

Kas tulevik on akendeta lennukite päralt?

FOTO: Centre for Process Innovation

Akendeta lennukid pole kaugeltki uus idee, disainerid ja insenerid on selle mõttega mänginud juba aastaid, kirjutab Trip.ee. Millal see aga tegelikkuseks võiks saada?

Loogika seal taga on suhteliselt lihtne – akende kaotamine vähendaks märgatavalt lennuki kaalu ja kütusekulu, mille tulemusena oleks ettevõtete toimetamiskulud madalamad ning saaks pakkuda soodsamaid piletihindu. Aknaid asendaksid kõrge kvaliteediga painduvad OLED-ekraanid, mis oleks ühendatud lennukist väljas asuvate kaameratega.

Mõned näited:

FOTO: Centre for Process Innovation
FOTO: Centre for Process Innovation

Seni pole ennustused, et akendeta lennukid muutuvad reaalsuseks juba enne 2025. aastat, veel loodetud kujul täituma hakanud (kui ehk Emiratesi katsetused välja arvata). Mis ei tähenda kaugeltki seda, et idee oleks maha maetud või sellega enam ei töötataks.

Tehnoloogia arenedes on virtuaalsete akende arendusse lisandunud täiendavaid ideid liitreaalsuse (augmented reality) ja osalise tehisintellekti kasutamiseks, mis pakuks veelgi kaasahaaravamat reisielamust. Näiteks, kui lennuk lendab üle mäeaheliku või linna, ilmuks ekraanile selle kohta täiendav info ja 3D-kaart. Selliste lahenduste tulemusena poleks aknad enam mitte lennuki struktuurielement, vaid pigem lennuki meelelahutussüsteemi osa, sest võimalusi on lõputult.

Ilmselt võetakse tehisaknad kõigepealt kasutusele väiksemates eralennukites ning regulaarlendudel äri- ja esimeses klassis. Üks näide on USA firma Rosen Aviationi arendatav projekt, millest hiljuti tegi ülevaate CNN.

FOTO: Rosen Aviation

Roseni lähenemine on selles mõttes eluterve, et esikohale asetatakse reisija kogetav, mitte seda võimaldav tehnoloogia. Roseni eesmärk on tehnoloogia integratsioon peaaegu märkamatul kujul.

FOTO: Rosen Aviation
FOTO: Rosen Aviation

Akendeta lennukid ei pruugi siiski kõigile meeldida, sest tehis on tehis ja vahetu elamus ikkagi midagi muud. Paljude jaoks ei suuda ilmselt ka parim ekraan asendada aknast nähtavaid virmalisi, äikest, päikesetõusu või muud huvitavat.

Selline lennuk võib reisijal tekitada ka klaustrofoobilise tunde, kuigi Roseni kogutud tagasiside näitas positiivseid kogemusi. Võimalik on muidugi ka segalahendus, kus osa aknaid jääb alles, teine osa asendatakse ekraaniga.

Tagasi üles
Back