Turetski: reisija peab teadma, kellelt reisi ostab

Sirje Niitra
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Aldo Luud

Kuna sel nädalal avaldatud reisifirmade must nimekiri tekitas palju elevust nii ettevõtjate kui tarbijate seas, palusime selle mõtet selgitadat tarbijakaitseameti tarbijapoliitika ja avalike suhete osakonna juhatajat Hanna Turetskil.


Turetski rääkis, et musta nimekirja kannab tarbijakaitseamet need reisifirmad, kes ei esita õigeks ajaks pakettreiside müügiaruannet. See tuleb esitada iga kvartali lõppedes järgmise kuu 20. kuupäevaks. Aruande esitamine on turismiseaduse järgi kohustuslik kõikidele reisiettevõtjatele ja see koosneb eelmise kvartali müügitulemustest ja uue kvartali prognoosidest.

Nende andmete alusel saab tarbijakaitseamet hinnata ettevõtte rahaliste vahendite piisavust. Samuti saab seeläbi vaadata, kas eelmiseks kvartaliks prognoositu on vastavuses müügitulemustega ning kas ettevõtja on täitnud turismiseadusest tulenevat kohustust hinnata oma tagatise suurust ja seda vajaduse korral suurendada.

Piisav tagatis on omakorda oluline faktor tarbijate majandushuvide kaitsel. Tagatis on nn kohustuslik kindlustus, millest kaetakse firma maksejõuetuse korral inimeste kojutoomine ning makstakse tagasi ärajäänud reiside eest tehtud ettemaksud.

Seetõttu peabki amet oluliseks, et ka tarbijatel oleks olemas teave nende ettevõtete kohta, kes oma seadusest tulenevad kohustused täitmata jätavad. Reisihuviliste jaoks on must nimekiri abivahend, mis aitab enne reisifirma valikut ja reisi ostu kontrollida firma usaldusväärsust.
Turetski sõnul saab täna öelda, et must nimekiri on oma eesmärki hästi teeninud, sest alates möödunud aasta teisest kvartalit, mil see sisse seati, on õigeks ajaks aruande esitamata jätnud ettevõtjate arv jõudsalt kahanenud.

«Tahaks reisiettevõtjatele südamele panna, et aruande esitamine ei ole mitte soovituslik, vaid turismiseadusest tulenev kohustus. Tarbijatega sõlmitud lepingud on vastutus kliendi ees. Andmete esitamata jätmisega näidatakse oma suhtumist klienti. Tarbija usaldab ikkagi temasse ausalt ja lugupidavalt suhtuvast reisiettevõtjat, mitte seadusest mööda hiilimiseks õigustusi ja vahendeid otsivat firmat,» rääkis Turetski.

Möödunud aastal esitati ametisse 877 turismivaldkonnaga seotud pöördumist, millest järelepärimisi oli 320 ja otseseid kaebusi 557. Kaebustest oli suur osa seotud reisifirma Estour maksejõuetusega. Üldiselt tulenevad reisijate mured sellest, et nende ootused reisiteenuse kvaliteedile on suuremad kui lepingus kirjas.

Näiteks ei anna inimesed endale aru, mida tähendab kolmetärnihotell Egiptuses. Veel on probleeme hooaja lõpus korraldatavate reisidega, kuna sihtkohas on selleks ajaks osa turistidele suunatud teenusepakkujatest oma tegevuse juba lõpetanud. Samas sobib sealne ilm eestlastele puhkuse veetmiseks hästi.

Aruande esitamata jätnute hulk on kahanenud

2011. aasta I kvartal - 210 esitamata aruannet
2011. aasta II kvartal - 125
2011. aasta III kvartal - 90
2011. aasta IV kvartal - 69

Allikas: Tarbijakaitseamet

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles