Lennuki mootori põlenguid tekib harva, kuigi neid nähes satuvad reisijad paanikasse. Loe, kuidas sellises olukorras käituda ning kuidas saab lennuk hakkama ühe mootoriga.
Kui suurt ohtu kujutab lennuki mootori põlemasüttimine tegelikult?
Viimased reisijad, kes sellist vaatepilti kohtasid, oli Saudi Araabia Kuningriigi rahvuslik jalgpallimeeskond, kes nägi esmaspäeval, kuidas üks lennuki mootoritest põles, kirjutas The Telegraph. Lennuk maandus turvaliselt ja keegi reisijatest ei saanud viga.
طائرة المنتخب السعودي تندلع فيها النيران جهة المحرك اثناء هبوطها في مطار روستوف...
— معن القويعي ?? (@MaanAlquiae) 18 June 2018
الحمدلله الجميع بخير و عافية ???#معاك_يالأخضر ???? pic.twitter.com/Dt7UYpLKcA
Saudi Araabia jalgpallimeeskonna kapteni Osama Hawasawi sõnul tekkis põleng lennuki mootoris «väikese tehnilise rikke tõttu», kuid meeskonda sõidutanud lennufirma Rossiya Airline pressiesindaja eitas põlengu toimumist ja tõi põhjuseks lindude lendamise mootorisse.
Lennuki mootorite põlema süttimine on üsna haruldane, sest lennukite tehnoloogia arengu tõttu saab juba tehases sellised rikkeid ära hoida. Lennuki mootori põlengu uudistesse jõudmine näitab seda, et selliseid juhtumeid esineb harva.
«Lennukite mootorid on rangete nõuete järgi testitud ja seetõttu esineb harva mootoritulekahjusid,» ütles Strategic Aero uuringute analüütik Saj Ahmad. «See aga ei tähenda, et mootorid oleksid alati veatud.» Tsiviillennundusameti uuringu andmetel oli aastatel 2002–2011 surmaga lõppenud õnnetustes mootori põleng määravaks faktoriks vaid kahes juhtumis 250st.
Kui mootor süttib, on lennuki meeskonnal mitu võimalust, kuidas edasi tegutseda. Esmalt lülitavad piloodid mootori välja, et leek ei saaks kütusele ligi. Meeskond saab kasutada ka tulekustuteid. Kui tuli ei levi välja mootori kestast, siis ei teki ka suuremat ohtu. Kui leek levib edasi aga lennuki tiivas olevast kütusest toitudes, on seda raskem kustutada. Tuli võib teha kahju ka mehaanikale, mida on lennukil vaja õhus püsimiseks.
Miks peab jääma rahulikuks?
Kirjanik ja lennupiloot Patrick Smith kirjeldas enda raamatus «Cockpit Confidential» olukorda, kus kaks reisijat said raskelt viga, sest sattusid paanikasse, hakkasid mõtlematult väljapääsu poole ruttama ja ei järginud lennusaatjate juhiseid.
Kuidas saab lennuk hakkama ühe mootoriga?
Lennukid on ehitatud selliselt, et nad saavad tõusta õhku ka vaid ühe mootori jõudu kasutades. Lennufirmadele kehtestatud eeskirjade tõttu peavad lennukid järgima sõites kindlaid trajektoore, mille sees on ka erakorralisteks juhtumiteks lennujaamad, et lennukid saaksid teha vajadusel hädamaandumise.