:format(webp)/nginx/o/2018/04/26/7809755t1h4798.jpg)
RV ehk Recreational Vehicle, mida võib tõlkida virgestusliikuriks, on tuntud pigem camper'i või eesti keeles matkaautona. Annab vabaduse liikuda täpselt sinna, kuhu tahad, ning süüa ja magada just täpselt sel ajal ja selles kohas, mis tundub hea.
Kõigepealt kerkib loomulikult küsimus: miks?!? Mis põhjusel peaks üks täiesti normaalne Eesti inimene pugema ülemõõdulisse USA kuuti, millel on rattad all ja kohutavalt suur janune mootor peal ning mille rentimine on kallis?
Emotsionaalne vastus sellisele küsimusele on lihtne: sest see on seiklus! Kusjuures turvalisemat laadi seiklus, kus sind ei ähvarda ükski ebamugavus või oht, kui sa ise oma elu keeruliseks ei tee. Ja seiklus, mida saad mugavalt jagada oma pere ja sõpradega.
Ratsionaalne vastus sellele küsimusele on natuke pikem, aga kokkuvõtlikult: RV ei ole grupi- või perepuhkuseks USAs kindlasti kallim kui muud võimalikud variandid. Olulised praktilised mugavused tõstavad võimaliku, aga mitte vältimatu rahalise kalliduse kaalukaussi kõvasti ülespoole.
Ameerikas on see tavapärane liikur ning RV parklasse jõudes võib tunduda, et omade seas on teil isegi väiksevõitu eksemplar.
Matkaauto on kõige lihtsamalt öelduna auto, pluss ööbimiskoht, pluss köök. Kui liita need reisimiseks vajalike vältimatute väljaminekute kolm tulpa kokku, hakkabki kooruma RV rendi rahaline mõistlikkus. Kui reisite suurema seltskonna või perega, võib kokkuhoid ööbimiselt hotellides ja toidult söögikohtades kujuneda päris suureks, vaatamata tavalise auto rendist esmapilgul palju kõrgemale hinnale.
Rentimise kolm nippi
Kindlasti võiks matkaautot hakata otsima varakult ning pakkujate tingimusi tasub põhjalikult uurida ja võrrelda. Rentimisvõimalusi on palju, aga kõige lihtsam variant on leida suur, üle riigi tegutsev pakkuja. Lõppkokkuvõttes osutus see valik vähemalt meile kõige paremaks.
/nginx/o/2018/04/26/7809766t1h5101.jpg)
Põhiline küsimus rentimise juures on loomulikult, mis käib ja mis ei käi hinna sisse. Kindlasti tuleb veenduda, et rendihind kataks sõiduki kohustusliku kindlustuse. Samuti tuleks uurida, milline on pakutud hinnas olev päevane läbisõit ning kui palju maksavad lisamiilid.
Meie näitel võis päevas lisatasuta sõita 100 miili (160 km) ning iga lisamiil maksis 0,26 senti. See läbisõit tundus esialgu väike, kuid näiteks meie kahenädalase ringisõitmise tulemuseks oligi tegelikult umbes 1400 miili, sest mõnel päeval jäid sõidud päris napiks ning lõpuks me ei maksnudki lisamiilide eest.
Samuti tuleb tähelepanelikult uurida, mis on autoga kaasas ja mis mitte. Kõige hädavajalikumad asjad on voodipesu ning sööginõud ja söögitegemisvahendid. Üldjuhul midagi neist komplekti ei kuulu ning need tuleb kas juurde rentida, osta või kodust kaasa võtta. Meile sai küll osaks positiivne üllatus, kui avastasime oma RVst eelmistest rentnikest maha jäänud toidunõud ning potid-pannid, aga kõigil kardetavasti nii hästi ei lähe.
Esimene kokkupuude RVga on natuke pelutav, tegemist on siiski euroopaliku silma jaoks paraja dinosaurusega, mille parkimiseks nõuaks suurem osa Eesti omavalitsusi detailplaneeringu algatamist. Aga Ameerikas on see pigem tavapärane liikur ning kui esimesse RV parklasse jõuate, siis võib tunduda, et omade seas on teil isegi väiksevõitu eksemplar.
/nginx/o/2018/04/26/7809763t1h3cc6.jpg)
/nginx/o/2018/04/26/7809764t1h86ad.jpg)
Kuigi auto on suur, on ta valdavalt õhku täis ehk suhteliselt kerge, mootor on jaksukas, suutes tasasel maal hoida stabiilset maanteekiirust 70 miili tunnis ehk 110 km/h. Ameerika liiklusruumi loomisel on arvestatud sellise suurusega liikuritega, nii et kui päris vanade linnade kitsastesse südametesse mitte ronida, siis äramahtumisega probleemi ei ole. Ka auto suurte gabariitide tunnetamisega harjub kiiresti, vaid täppistagurdamiseks peaks elus tagurduskaamera minema autost välja juhti suunama.
Kuhu sõita?
Üldjuhul on kolm kohta, kuhu RVga tikkuda ei maksaks. Esiteks on kindel keeld sõita Manhattanile. Teiseks ei kata kindlustus sõitu Surmaorgu kõige kuumemal hooajal ning kolmandaks on väga piiratud liikumine Alaska ja sellega piirnevate Kanada provintside kehvakestel teedel. Samuti on üldine eeldus, et asfaldilt maha RVga ei keerata, kui, siis ainult ööbimiskohas.
/nginx/o/2018/04/26/7809761t1h21b7.jpg)
Isiklik kogemus täiendab soovituslikke piiranguid. RV ei ole hea sõiduk linnapuhkuseks, kuna suure liikuriga ei ole linnas siiski kõige mugavam ukerdada. Pealegi on paljud omavalitsused eriti turismipiirkondades piiranud võimalusi matkaautode parkimiseks tavaparklates, sealhulgas ka ööbimiseks. RV ei ole just kõige mugavam igapäevane liikur tihedalt asustatud idaranniku linnastutes, kuigi vajadusel saab hakkama, aga kogu ülejäänud ääretu Ameerika, Kanada ning julgematele ka Mehhiko on avatud.
Plussid
Matkaauto tugevad plussid tulevad esile just tema mitteautolike lisaomaduste kaudu. Natukenegi reisinud lapsevanemad teavad, kui kuldaväärt on võimalused kohe, nüüd ja praegu saata laps vetsu või siis kiiresti valmistada üks maailma päästev võileib või pastaroog. Lootus pikkadel sõitudel toetuda vaid kiirteede ümbruses leiduvatele kiirtoidukohtadele selliste vajaduste rahuldamiseks ei kanna paraku vilja just kõige ebasobivamal hetkel, tervislikkuse ja maksumuse aspektist rääkimata.
Matkaauto annab võimaluse veeta ööd seal, kus vähegi sobiv tundub. Nii mõnedki superpoeketid, näiteks WalMart, lubavad oma parklas RVs ööd veeta, samuti on kiirteede juures päris palju veokiparklaid, mida tihti ka valvatakse. Tõsi küll, öö veetmine kiirtee müra keskel ei vasta just paljude ettekujutusele ideaalsest puhkusest, nii et seda võimalust võiks kasutada vaid hädavahendina.
Väga palju on matkaautosõbralikke ööbimiskohti, päästjaks on otsingufraas «RV park». Ööbimise hind neis jääb 10 ning 200 ja enama dollari vahele. Viimane kehtib küll juhul, kui tahate oma autoelamu kindlasti ajada turismipiirkonna esimese klassi ööbimiskoha kõige merepoolsemale platsile, et otse autoroolist päikese loojumist vaadelda.
/nginx/o/2018/04/26/7809760t1h73a5.jpg)
Kogemusele tuginedes võin öelda, et parima hinna ja kvaliteedi suhtega on loodusparkide puhkealad. Meil õnnestus sellistes parkides maksta 25–35 dollarit öö eest. Loodusparkide ööbimiskohad on puhtad, korras hoitud ja rahulikud kohad koos vetsude, duširuumide, pesumasinatega, hind sisaldab nii elektrikulu kui ka heitvee väljutamist masinast. Lisaks saate veel külastada kohalikke vaatamisväärsusi.
Millega peab arvestama?
Kõigepealt kohalike tipphooaegadega. Nii võib juhtuda, et teie kohale jõudes on kõik vabad kohad juba ammu broneeritud. Taas tuleks teha kodutööd ja selgitada välja, kui kriitiliseks võib ööbimiskoha leidmisega minna, vajadusel ka kohad ette kinni panna.
Ööbimiskoha valikul on tähtis teada, et üldjuhul suletakse pargiväravad õhtuti ning pimeda saabudes neisse üldjuhul enam sisse ei saa. Nii et kui koht on välja valitud, tasuks esimesel võimalusel sinna helistada ja teatada, et olete teel ja tahaksite nende teenuseid kasutada. Meie kohtasime sõbralikkust ja vastutulelikkust ka siis, kui me saabumine jäi tõesti hilja peale.
Metsiku ööbimise puhul tuleb aga arvestada, et USA õigusruum erineb meie omast, iga maalapp kuulub kellelegi ja sa võid seal viibida vaid siis, kui sul on selleks luba. Üldiselt on naiivne loota, et õnnestub täiesti tasuta ööbida hunnitu merevaatega nurgakeses keset puutumatut loodust. Tasuta on parimal juhul avaliku parkimisplatsi nurk, ei enamat. Aga tehniliselt on metsik ööbimine täiesti tehtav, majake ratastel toetab seda võimalust igati.
Matkaautod Eestis
Eestis võeti eelmisel aastal arvele 47 uut matkaautot. Neist koguni 33 kandis viisil või teisel Fiati logo, üks matkaauto läks kirja kui omavalmistatu.
/nginx/o/2018/04/26/7809750t1h7674.jpg)