Mida tähistab sinu lennu number?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Foto on illustratiivne
Foto on illustratiivne Foto: Leung Cho Pan/PantherMedia / Scanpix

Reisija jaoks võib lennu number olla lihtsalt üks suvaline tähe- ja numbrijada,  kuid tegelikult peidab iga sümbol endas olulist infot lennu kohta.

Lennu number peidab endas nii infot lennu sihtkoha, lennufirma, kui ka selle kohta, kui suure prioriteediga antud lend on, vahendas news.com.au.

Tähed

Kaks esimest tähte lennu numbril tähistavad lennufirma nime. Nimekoodi väljastab lennufirmadele rahvusvaheliste lennuliinidega tegelev Õhutranspordi Ühendus (IATA). Nii on Qantase koodiks QF, Virgin Australia koodiks VA ja American Airlines kannab lühendit AA.

Kuna aga mitu lennufirmat ei tohi omada sama koodi, on mõned lühendid lennufirma pärisnimest vägagi erinevad.  Nii on Southwest Airlinesi koodiks WN ja Finnairil AY. Southwest Airlines ei saanud koodi SW, kuna seda kasutab juba Air Namibia, mille varasemaks nimetuseks oli South West Air Transport. Finnairi lühend tuleb aga lennufirma varasemast nimetusest Aero O/Y.

Numbrid

Kui tähed paljastavad juba tegelikult niigi ilmselge informatsiooni, siis numbritega on lugu hoopis põnevam.  Esimene number tähistab lennu tähtsust ning mida väiksem number, seda olulisema liiniga on tegemist. Suured pikamaalennud on tavaliselt alati olulisemad, seega näiteks Pariisi ja New Yorgi või  Londoni ja Sydney vahelised lennud algavad alati numbrikoodiga 1.

Eesti mõistes on olulisemateks liinideks näiteks lennud Stockholmi ja Kopenhaagenisse, kust saab edasi lennata kaugematesse sihtkohtadesse.

Kuigi leidub erandeid, näitab number ka seda, kas lennuk lendab põhja, lõuna, ida või lääne suunas. Nii pannakse ida- ja põhjasuunalistele lendudele enamasti paarisarv ning lääne- või lõunasuunalistele lendudele paaritu arv. Samuti tähistab lennunumber suuremate lennufirmade puhul, kas tegemist on sise- või rahvusvahelise lennuga. Näiteks Qantasel on lennud 1-399 numbriga rahvusvahelised ning alates 400 on tegemist siselennuga.

Üldiselt on rahvusvaheliselt tavaks, et neljakohaline arv, mis algab number kolme või suurema numbriga, tähistab lendu, mida opereerib lennufirma partner.

Numbrid, mida lennufirmad armastavad ja milliseid ei sallita

Kui tähekombinatsiooni puhul on lennufirmadele rangemad reeglid, siis numbritega saavad ettevõtted rohkem mängida. Näiteks American Airlinesi lend AA1776 Bostonist Philadelphiasse märgib iseseisvusdeklaratsiooni sõlmimise kuupäeva 1776. aastal Philadelphias.

Ebausk mängib samuti numbrite valimisel rolli. Nii leiab paljudelt Aasia lendudelt number kaheksa, kuna paljudes Aasia riikides peetakse kaheksat õnnetoovaks numbriks. United Airlinesi San Fransiscost Pekingisse suunduva lennu numbriks on suisa UA888.

Ebausk on aga ka põhjuseks, miks mitmeid numbreid ei sallita. Näiteks paljude Lääneriikide lennufirmade lendudelt leiab number 13 või 666 harva. Samuti tuleb number 911 väga harva ette.

Traditsiooniliselt saadetakse lennuõnnetuse üle elanud lendude numbrid igaveseks «pensionile.» Nii on näiteks Malaisia allakukkunud lennu MH370 asemel nüüd samal liinil kasutusel kood MH360. Samuti vahetati pärast 11. septembri rünnakuid ära terroristide poolt kaaperdatud American Airlinesi ja United Airlinesi lendude numbrid.

Kui lennuga pole aga midagi juhtunud, võib sama kood lennuliinil püsida aastakümneid.

Tagasi üles