Kui plaanite matkata Eestist kõvasti põhja pool, näiteks Islandil või Jan Mayenil, peate teele asuma suvel. «Kuigi tahaksin soojal ajal Eestis olla, pole mul valikut, sest inimtühjas piirkonnas matkamine keset lumetormidega vürtsitatud polaarööd poleks just hea mõte,» ütleb Anneli Alekand.
Kui kogu lugu otsast peale ära rääkida, siis jõudis Alekand Islandile matkama teatava ringiga: esiti soovis ta minna hoopis Teravmägedele, ent saare kohta guugeldades jõudis veebilehele, kus mainiti Jan Mayenit. Uurides selgus, et erinevalt Teravmägedest, kuhu saab lennukiga igaüks, on Jan Mayenile pääsemiseks tarvis Norra riigilt eriluba. Seejärel tuleb jõuda kokkuleppele väikese purjeka kapteniga, kes veab kümmekond reisiselli Islandilt 600 kilomeetri kaugusele.
«Jan Mayeni puhul oligi põnev see, et ma polnud sellest midagi kuulnud ja sinna saamine on ka väga keeruliseks tehtud. Saarel töötab vaid 18 inimest, kellest osa on sõdurid ja osa ilmateadlased, ning mingit turistidele mõeldud infrastruktuuri, nagu asfaltteed, hotellid või isegi sadam, ei ole. Lisaks võib turistide laev randuda vaid ühes kindlas kohas ja telkima peab kohe sealsamas rannal,» räägib Anneli.
Kuna saar asub väga kaugel põhjas, võib telgile tuulevarju pakkuvast metsatukast vaid unistada. Aga see ei tähenda, et seal puitu poleks – vastupidi, ajupuud on rannas kõvasti, kuid see on umbes sajandi eest Siberi palgiparvetajate käest plehku pistnud. Ja nagu tänapäeva maailmas paraku kombeks, on vulkaani laavast tekkinud musta värvi liivaga rannale uhutud ka omajagu plastprahti.
Mis puudutab hooneid, siis on 17. sajandi Hollandi karusnahaküttidest maha jäänud mõned varemed ja hauad. Veidi on alles ka 1882. aastal saarel talvitunud Austria teadlaste baasist ning inimtekkeliste vaatamisväärsuste nimekirjale saab panna kaks punkti kahe Saksa lennukivrakiga Teise maailmasõja päevilt: «Kõik muu saarel on kas niiske ja vetruv sammal või siis kaljud.»