Saada vihje

Prügi alla mattunud Džomolungmal võetakse ette suur kevadpuhastus (1)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Artikli foto
Foto: 6summitschallenge.com/REUTERS/Scanpix

Himaalaja mäestikus asuv maailma kõrgeim tipp Džomolungma on mattunud mägironijate prügi alla. 

Eemalt vaadates tundub Džomolungma mägi oma lumise tipu ja kivirüngastega kui puhtuse etalon. Lähemale jõudes see illusioon aga puruneb.

Džomolungma tipp
Džomolungma tipp Foto: J?rg Jahn/PantherMedia / Scanpix

Mitu põlvkonda mägironijaid ja matkaselle on jätnud maailma kõrgeima mäe otsa tohutu hulga prahti, vahendas Lonely Planet. Tippu viiva raja kõrvalt võib leida nii tühje hapnikuballoone, konserve, katkist ronimisvarustust kui ka õllepudeleid.

Alates 2014. aastast hakkas Nepali valitsus trahvima mägironijaid, kes ei kanna Džomolungmast alla tulles vähemalt kaheksat kilo prügi endaga kaasas. Mäelt on eemaldatud juba 16 tonni prügi, kuid iga kevad toovad uued matkajad ja mägironijad endaga uued prügimäed kaasa.

Sel aastal kuulutas aga Sagarmatha reostusekontrolli ühing välja suurima kevadpuhastuse Džomolungmal, mis kunagi aset on leidnud. Kevadpuhastuse käigus plaanitakse mäelt eemaldada tonn prügi juba kõigest esimese päevaga. Eelkõige hakatakse koguma taaskasutatavat prügi, mis viiakse siis mäejalamil ootavale Yeti Airlines lennukile, mis prahi Kathmandu prügikäitlemiskeskustesse viib.

Kuigi kevadpuhastusega ühinevad paljud turistidest vabatahtlikud, suudavad koristajad kokku koguda arvatavasti vaid murdosa mäel olevast prügist. ÜRO andmetel on Džomolungmale heidetud kokku ligi 140 tonni prügi.

Lisaks taaskasutatavale prügile nagu konservikarbid, pudelid ja hapnikuballoonid on problemiks ka inimeste väljaheited ja inimjäätmed. Uuringute kohaselt jäetakse igal mägironimise hooajal Džomolungmale 13 tonni inimväljaheiteid. Lisaks on mäel mitmeid surnukehasid. Üle 200 surnukeha lebavad raja lähedal lume sees, kuna logistiliste raskuste tõttu pole olnud võimalik neid alla tuua.

Tagasi üles