Iraani lennufirmad tellisid uued lennukid kohe pärast sanktsioonide leevendamist veidi üle kahe aasta tagasi, kuid need pole veel kohale jõudnud ning Donald Trumpi tõttu ei pruugigi jõuda.
Iraani igivanad lennukid ei tohiks juba ammu enam lennata
Eile kukkus Iraanis alla Aseman Airlinesi reisilennuk, mis nõudis 66 inimese elu. Lennuk ATR72 oli 24 aastat vana, mis on isegi üks nooremaid selle lennufirma lennukite seas, vahendas The Independent. Aseman Airlinesi lennukite keskmine vanus on üle 25 aasta, mis teeb sellest ühe vanima lennupargi maailmas.
Lennuki vanus iseenesest ei tähenda, et see otseselt ohtlik oleks. Näiteks British Airlinesil ja Virgin Atlanticul on hulk üle 20 aasta vanuseid Boeing 747 lennukeid. British Airlinesi Delhisse lendav lennuk on suisa 27-aastane. Kuid neid lennukeid on ülimalt hästi ja range kontrolli all hooldanud parimate võimalustega lennufirmad. Sanktsioonide käes vaevleva Iraani lennufirmade kohta seda aga öelda ei saa.
Kuigi Iraanis toimunud õnnetuse täpse põhjuse üle on veel vara spekuleerida, ei ole tehnilised rikked Iraani lennukite puhul kuigi harvad. Kuna nii lennukite kui ka tehnika import riiki on olnud sanktsioonide tõttu kas täiesti võimatu või tugevalt piiratud, kannatab sealne lennundus nii ekspertide kui ka uuema ning turvalisema tehnika puuduse käes.
2015. aastal pärast edukaid tuumakõnelusi eemaldasid lääneriigid osaliselt Iraanile pandud sanktsioonid. Selle tulemusena tellisid kõik Iraani lennufirmad kohe sadu uusi lennukeid. Aseman Airlines on tellinud näiteks 30 uut Boeing 737MAX lennukit. Kuid seni kuni uued lennukid kohale jõuavad, peavad lennufirmade insenerid hakkama saama olemasolevate lennukite ja osadega, mis võib reisijatele aga tõeliselt ohtlikuks osutuda.
Mis veelgi hullem, Ameerika Ühendriikide president Donald Trump on ähvardanud taas ekspordi Iraani sulgeda, mis võib tähendada, et ammu oodatud uued lennukid ei pruugigi Iraani jõuda.