Ehmatav põhjus, miks lennukite aknad on ümara kujuga (1)

Agaate Antson
, Reisile.ee toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Konstantin Yolshin/PantherMedia /

Algselt disainiti lennukite aknad nelinurkse kujuga, kuid 1950. aastatel see muutus.

Kui 20. sajandi keskpaiku ilmusid turule suuremad ja võimsamad reisilennukid, tekkis vajadus akende kuju muutmiseks, vahendas Travel and Leisure. Nimelt olid uuemad lennukid suutelised lendama kiiremini ja kõrgemalt kui varasemad väikelennukid, kuid üsna pea pärast lendama hakkamist lagunesid kaks sellist uuemat lennukit keset õhusõitu koost.

Lennukite hävinemise põhjuseks olid nimelt nelinurksed aknad. Teravad nurgad on surve all olles loomupäraselt nõrgad kohad ning võivad pinge all järele anda.

Ümara disainiga akendel pole aga ühtegi punkti, kuhu pinge saaks otseselt koguneda, mis tähendab, et kogu surve jaotub ühtlaselt akna peale laiali. See aga ei lase aknas tekkida mõrasid ega murdumisi.

Järgmine kord tuhandete meetrite kõrgusel lennates võid palju paremini ette kujutada, kui oluline on nende pisikeste ümmarguste akende disain. 

Kommentaarid (1)
Copy
Tagasi üles