Kuigi kõigil lennufirmadel on lennukite peal värvilised firma brändile omased logod ja nimed, on need pea alati joonistatud valgele taustale. Miks see nii on?
Põhjus, miks lennukid värvitakse valgeks
Hele värv peegeldab päikesekiirgust tagasi ning tänu sellele püsib lennuki kabiin õhus olles jahedana, vahendas Business Insider. «See on põhimõtteliselt nagu päikesekreem lennuki jaoks,» selgitas MIT lennunduse ja astronautika professor R. John Hansman.
Lennukid ei ole tehasest tulles valged, vaid ikka alumiiniumikarva. Lennukite valgeks värvimiseks kulub keskmiselt 246 liitrit valget värvi lennuki kohta.
Hansman selgitas, et valgel värvil on kaks funktsiooni. Esiteks aitab see peegeldada tagasi päikese soojust, mis vähendab lennufirma kulutusi lennuki jahedana hoidmiseks ning teiseks aitab vältida ka päikesekiirguse kahjulikku mõju. «Näiteks kui kannad ise ka päikeselisel päeval tumedat särki, kuumened palju rohkem üle kui valget särki kandes,» lisas Hansman.
Kõige olulisemad lennuki osad, mida tuleb päikese eest kaitsta on need, mis on valmistatud plastmassist või komposiitmaterjalidest nagu süsinikkiud ja fiiberklaas, selgitas professor. Nendest materjalidest on tehtud näiteks lennuki nina ja lennuki kontrollmehhanisme katvad plaadid.
Samas ütles Hansman, et lennuki värviliseks värvimises pole otseselt midagi halba. Kuid lisaks eeltoodud põhjustele valget värvi eelistada, on see ka mugavuse küsimus. Näiteks punane värv lennukil tuhmub mõne aasta pärast ning siis on vaja lennuk juba uuesti üle värvida.
Mitmed lennufirmad on proovinud lennukeid üldse mitte värvida. Näiteks American Airlines kasutas pikka aega värvimata metallist lennukeid ning olid seega ilma igasuguse kaitseta päikesekiirte eest. Lennuki metallosadele ei avaldagi see eriti suurt mõju, kuid teised materjalid kuluvad värvikihita kiiremini ning seetõttu peab neid tihedamini välja vahetama või poleerima. Kuna see toob kaasa oluliselt suuremad kulutused, on nüüdseks enamik lennufirmasid hakanud oma lennukeid valgeks või vähemalt heledat tooni värvima.