Kuidas töötab lennuki tualetisüsteem?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Artikli foto
Foto: Beznoska Radim / Alamy/ Vida Press

Enamiku rongide tualettruumides läheb kõik, mis WC-potti satub, otse raudteele. Kuidas on lood aga lennuki tualettruumiga? 

Esimesed toimunud lennud olid niivõrd lühikesed, et ei pilootidel ega reisijatel polnud piisavalt aegagi, et kehakergendamissoov võinuks tekkida. Hiljem kui lennud pikemaks venisid, eriti Teise maailmasõja ajal, anti pilootidele kaasa ämbrid, kuhu sai oma asja ära ajada, vahendas Telegraph.

Ämbrisisu aga kippus turbulentsi või mõne järsema manöövri ajal pidevalt välja rappuma, olgu siis põrandale, seintele või isegi lakke. Kuulujuttude kohaselt tühjendasid piloodid toona oma ämbreid samal hetkel, kui lasid välja mõne pommi.

Praegusel ajal tuntud vaakumiga tualett patenteeriti alles 1970ndatel ning 1982. aastal võttis selle esimesena kasutusele Boeing. Pärast James Kemperi loodud tualetti, mis kasutas väga vähe vedelikku ning oli kaetud kleepumisvastase kihiga, ei ole tualettides enam suuri muutusi toimunud.

Tihti arvatakse, et sarnaselt rongidele lastakse kõik väljaheited lihtsalt mere kohal lennukist välja, kuid õnneks ei vasta see tõele.

«Lennu ajal ei ole sellist asja lihtsalt võimalik teha. Lennu lõppedes imetakse sinine vedelik koos reisijate väljaheidetega suurde konteinerisse,» rääkis piloot Patrick Smith.

Siiski ei ole see täiesti võimatu, et vetsupotist alla lastud sisu kogemata lennu ajal lennukist välja kukub. Mõni aeg tagasi sai üks California elanik kohtus võidu, sest «sinine jää» kukkus läbi tema jahi katuseakna. Lennuki tualetisüsteemis tekkis rike, mistõttu pääses välja vedelik, mis siis õhus jäätus ja suurte tükkidena alla kukkus.

Märksõnad

Tagasi üles