40 huvitavat fakti Concorde'i lennukist (2)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Concorde'i lennuk
Concorde'i lennuk Foto: Vida Press

Kuigi Concorde ei lenda enam ammu, pakub ta endiselt palju huvi ning peagi võib paljudel olla võimalus astuda selle edasiarenduse pardale.

Concorde'i lennukeid on võimalik näha vaid mõnes muuseumis. Telegraph pani kokku nimekirja põnevatest faktidest sellest imetabasest lennumasinast.

1. Esimene edukas ülehelikiirusel lend toimus 1. oktoobril 1969 aga alles 21. jaanuaril 1976 toimus esimene reisilend. Sel päeval lendas British Airwaysi lennuk Londonist Bahraini ja Air France'i oma Pariisist läbi Dakari Rio de Janeirosse.

2. Üheotsapilet Londonist Bahraini maksis 356 naela kuid samale marsruudile võis tavalennukis soetada äriklassi pileti vaid 309 naela eest.

3. Lennukisse mahtus 100 inimest, 40 etteotsa ja 60 taha.

4. Pardal oli üheksa meeskonnaliiget: kaks pilooti, kuus salongipersonali liiget ja üks insener.

5. Concorde tegi läbi 5000 tundi proovilende enne, kui ta sai reisijaid vedata. See teeb lennukist ka kõige enam testitud lennumasina.

6. Esimene lend Ühendriikidesse maandus Dallase lennujaamas 1973. aastal.

7. Londoni ja New Yorgi vaheline liin avati 1977. aasta novembris.

8. Lend Londonist New Yorki kestis vähem kui kolm ja pool tundi. Tavalennul kestab see pea kaheksa tundi.

9. Concorde on endiselt Atlandi ookeani kõige kiiremini ületanud reisilennuk. Kõige kiirem lend New Yorgist Londonisse leidis aset 7. veebruaril 1996. aastal, mis võttis aega kõigest kaks tundi, 52 minutit ja 59 sekundit.

10. 1980. aastateks maksis reis Londoni ja New Yorgi vahel üle 1000 naela.

11. Õhkutõusuks pidi Concorde'i kiirus olema 354 kilomeetrit tunnis ning see lendas 2172 kilomeetrit tunnis.

12. Esimene ümbermaailmareis Concorde'i lennukiga leidis aset 8. novembril 1986. aastal. Selle ajaga sõitis lennuk läbi 45 444 kilomeetrit ja selleks kulus 29 tundi ja 59 minutit.

13. Concorde võis lennata 18 kilomeetri kõrgusele. Selliselt kõrguselt võisid reisijad näha ka Maa kumerust.

14. Kuna lennuk oli sõidu ajal väga kuum võis selle kere venida isegi kuni 25 sentimeetrit. Pärast lennu lõppu olid kõik pinnad puudutades soojad, isegi aknad.

15. Concorde värviti spetsiaalse värviga valgeks, et selliste temperatuurivahedega toime tulla. Lisaks aitas see ka hajutada lennu ajal tekkivat kuumust.

16. Lennukisse mahtus 119 500 liitrit kütust. Ühes tunnis kulus aga 25 629 liitrit.

17. Concorde sai korraga lennata 6667 kilomeetri kaugusele,

18. Kuigi lend oli lühike anti reisijatele luksuslikult süüa. British Airwaysi menüüd oli Dom Perignoni 1969. aasta šampanja, kaaviar, homaarisuupisted, grillitud lihalõik, palmisüdamikusalat sinihallitusjuustu kastme, värskete maasikate ja koorega. Lisaks pakuti reisijatele ka Kuuba sigareid.

19. Ainult 14 erinevat Concorde'i lennukit said vedada reisijaid.

20. Lisaks reisijatele transportis Concorde mõnikord ka inimorganeid, teemante ja valuutat.

21. James Callaghan oli esimene Briti peaminister, kes sai ülehelikiirusel reisida. Ta lendas Washingtoni, et pidada läbirääkimisi Ühendriikide presidendi Carteriga ja saada kahe riigi vaheline pidev Concorde'i lennuluba.

22. Lennuk oli populaarne ka Inglise kuninganna ja teiste kuulsuste hulgas. Muuhulgas said selle ära proovida ka Elton John, Mick Jagger, Elizabeth Taylor ja Sean Connery.

23. Diana Ross pidi samuti lennukile minema, kuid ta arreteeriti enne pardale minekut, sest ta ründas üht turvameest, kes oli üritanud teda läbi otsida.

24. Phil Collins kasutas lennukit, et ühel päeval anda kontsert nii Londonis kui ka Philadelphias. Erakordne sündmus leidis aset 13. juulil 1985. aastal.

25. Oma elu jooksul tegi Concorde kokku veidi vähem kui 50 000 lendu.

26. Concorde'i kasutati ka tšarterlennukina eragruppidele. Esimene neist lendas Londonist Monacosse ja viis külastajad vaatama sealset vormelivõistlust.

27. Kokku lendas Concorde'iga umbes 2,5 miljonit reisijat.

28. Kõige vanem reisija oli Bristolist pärit 105-aastane Eva Woodman, kes lendas 1998. aastal Bristolist üle Biskaia lahe.

29. Vahetult enne, kui Concorde lendamise lõpetas, oli lennufirmadel plaanis parandada selle sisedisaini. Esitatud olid ka juba kavandid, mille kohaselt oleks helibarjääri ületamisel muutunud valgustus siniseks. Neid plaane ei viidud aga kunagi käiku.

30. Esialgu plaaniti, et inimesed peaksid istuma tiibade sees spetsiaalsetes sektsioonides. Kuid lennuki tootja Handley Page Limited jäi selle ideega teistele alla ja nii sai ka see lennuk klassikalise kuju.

31. Üürikest aega lendas Concorde ka Londonist läbi Bahraini Singapuri, kuid inimesed kaebasid valju heli üle hetkel, mil ületatakse helibarjäär ja seetõttu jäeti lennud ära.

32. Concorde ei tohtinud lennata üle Saudi Araabia, sest kardeti, et tugev heli võib häirida kaamelite paaritumist.

33. Kõige raskem päev Concorde'i ajaloos oli 25 juulil 2000. aastal. Pariisist õhkutõusev lennuk sõitis üle titaani tüki, mis oli kukkunud teiselt lennukilt. See lõhkus Concorde'i rehvi ja lisaks plahvatas ka kütusepaak. Lennuk sõitis sisse lähedal asuvasse hotelli. Õnnetuses surid kõik pardalolnud ja neli teist isikut.

34. Kuigi seda väga ei teata, siis venelaste TU-144 alustas ülehelikiirusel lendudega enne Concorde'i. See lennuk tegi oma esmasõidu 31. detsembril 1968. aastal ehk kaks kuud enne Concorde'i. Esimesed reisijad vedas lennuk 1977. aastal, kuid pärast kahte õnnetust otsustati 1985. aastal sellega lendamine lõpetada.

35. Kuigi British Airways ei avaldanud oma käivet on üldteada, et kasumit nende lendudega ei toodetud. Kütusekulud olid väga suured ja õnnetused tekitasid reisijates muret. Pärast 2001. aastal aset leidnud terrorirünnakut vähenes Ühendriikidesse reisijate arv 50 protsenti.

36. Concorde'i viimane reisilend leidis aset 24. oktoobril 2003. aastal New Yorgist Heathrow lennujaama.

37. Hetkeks, mil Concorde tegi viimase lennu, oli see ka ainuke British Airwaysi lennuk, mille pardal oli alati ka lennundusinsener.

38. Concorde'i lennukit saab endiselt näha järgmistes paikades: Edinburghi lähedal lennumuuseumis, Heathrow lennujaamas, Manchesteri lennujaam, New Yorgi lennumuuseum, Grantley Adams lennujaam, Bristoli Airbusi esinduses, lennumuuseumis Seattle'is, Brooklandsi muuseumis Weybridge'is.

39. Bristoli lennuväljale saabus Concorde 216, viimane, mis ehitati ja viimane, mis lendas. Talle ehitati eraldi angaar ja juba selle suve lõpust saavad külastajad lennukit uudistamas käia.

40. Concorde pakub endiselt palju põnevust, sest mitmed lennukitootjad soovivad ülehelikiirusel lendudega alustada juba 2020. aastatel.

Märksõnad

Tagasi üles