Kas pardameeskonnale peaks jootraha jätma?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Jootraha
Jootraha Foto: Vida Press

Mõnes paigus on jootraha jätmine tavapärane isegi siis, kui teenindus ei meeldinud, meil aga ei taheta seda jätta ka siis, kui kõik oli suurepärane, kuidas aga käituda lennukis?

Need, kes on harjunud jootraha jagama, väidavad, et kuna kvaliteetne teenindus on hääbuv kunst, siis tuleks tunnustada neid, kes sellega hästi hakkama saavad. Teised on aga kindlad, et leidub ka efektiivsemaid viise inimeste kiitmiseks, kui jootraha andmine ja nii taaskord ühe põlvkonna üles kasvatamine, kes sõltuvad vaid jootrahast, vahendab USA Today.

Lennunduses on piirid üsna hägused, mõned lennufirmad innustavad oma reisijaid jootraha jätma, teised on aga selle täielikult ära keelanud. «Pardameeskonnale ei tohiks jootraha anda,» on endine stjuardess Jo Jo Harder kindel. «Ma saan aru, et inimestel tekib soov seda teha, kuid see ei ole lubatud».

Samas mõni lennufirma seda pahaks ei pane. Pigem kehtib reegel, et esimest korda peab meeskonnaliige keelduma ja kui pakkumist jätkatakse, on tal lubatud see lõpuks ka vastu võtta. «Kõige suurem jootraha, mille kunagi sain, jäeti mulle tühja pähklikotti,» meenutas Southwest Airlinesi stjuardess Lauren Cashman. Ta lisas, et reisija oli Las Vegases suure summa võitnud ja tahtis seda lihtsalt teistega jagada. Nii peitis ta pähklikotti 600 dollarit.

Siiski leidub ka teisi mooduseid, kuidas hea teenuse eest tänu näidata. Alustuseks piisaks juba meeskonna tänamisest. Kuigi see  tundub elementaarne, teevad seda siiski üsna vähesed reisijad, mistõttu võib vaid ühe sõnaga mõne inimese päeva tõesti paremaks muuta.

Ka tänada võib mitmel viisil. Kindlasti meeldiks meeskonnale, kui reisijad võtaksid vaevaks ja kirjutaksid neile positiivse tagasiside näiteks lennufirma sotsiaalmeedia lehele. See mõjub paremini, kui ükski jootraha, sest nii annad neile võimaluse saada parema palga või isegi ametikõrgendust.

Kui restorani teenindajad elavad sageli tõepoolest vaid jootrahast, siis tavaliselt on pardameeskonnapalk niivõrd kõrge, et nad tegelikult jootraha ka ei vaja. Seetõttu ei innusta isegi salongipersonal ise jootraha andmist, sest on oht, et siis lähevad lennufirma omanikud sama rada, kui restoranipidajad ja hakkavad oma töötajatele maksma nii vähe palka, et nad peavadki end jootraha elatama.

Alternatiivid jootrahale:

  • Kinkekaart - eriti kui lendad jõulude või uusaasta paiku, oleks mõistlik kotti panna mõned kinkekaardid, mis kindlasti ei pea ülemäära suured olema. Salongipersonalil ei ole sageli võimalik pühasid perega veeta ja kui nad teevad head tööd, on tore, kui nad saavad ka selle eest väikese kingi.
  • Hea  tagasiside - lennufirmad kasutavad ametikõrgenduste ja palgatõusude otsustamisel ka inimeste tagasisidet, mistõttu on eriti oluline, et hea meeskonnaliige saaks kusagil ka kirjalikult ära mainitud.
  • Kingitus - isegi kui annad personalile ühe šokolaadi või paki komme, võib see nende päeva oluliselt paremaks muuta. Kindlasti ei unusta nad sind siis ka lennu ajal ära ja annavad endast parima, et su lend oleks suurepärane. 
Tagasi üles