Mõned aastad tagasi ei olnud telefoni väljalülitamine lennu ajaks veel suur probleem, kuid nüüd on üha enam neid, kes hetkekski ei suuda oma nutiseadmest lahti öelda.
Mis juhtub, kui lennukis telefoni välja ei lülita?
Ka lennufirmad üritavad järjest muutuva tehnoloogiamaailmaga kaasas käia, kuid ikka palutakse vähemalt õhkutõusu ja maandumise ajaks kõik elektroonikaseadmed välja lülitada. Samas ei ole ka päris selge, mis siis juhtub, kui seda mitte teha ning kahjuks ei saa sellele ka lihtsalt vastata, vahendab Insider.
Kui oled oma telefoniga rohkem kui kolme kilomeetri kõrgusel, hakkab sinu telefon signaali saatma mitmesse masti korraga ning et ühendust luua, saadab see välja tugevama signaali. See omakorda võib segada kokpiti suhtlust maapealse personaliga. Siiski ei ole kunagi leidnud aset ühtki õnnetust seetõttu, et lennukis olid telefonid sisse lülitatud.
«Probleem on selles, et see segab pilootide tööd lennu kriitilistel hetkedel. Õhkutõusud ja maandumised nõuavad kõrgetasemelist keskendumist,» sõnas Boeingu endine insener Kenny Kirchoff.
Tehnoloogia arenguga on aga need mõjud jälle vähenenud. Juba 2014. aastal ütles Euroopa lennuturvalisusamet, et elektroonikaseadmed ei oma lennukile mingit ohtu, kuid lennufirmad peavad siiski ise tõestama, et telefonide saadetud signaalid ei mõjuta nende süsteeme.
Paljud lennufirmad on selle katse läbi teinud ja lubavad nüüd lennu ajal läbi spetsiaalse võrgu ka kõnesid teha. Siiski ei luba Euroopa lennuturvalisusamet teha lennukis reisija enda mobiiltelefoniga häälkõnesid.
Jällegi peaksid lennufirmad esmalt tõestama, et häälkõned ja nende ajal välja saadetud signaalid ei mõjuta kuidagi lennuki tööd. Samas on Ameerika lennuturvalisusamet juba 2012. aastal teinud samal teemal uurimise ja leidnud, et ka kõned tegelikult lennuki tööd ei mõjuta.
«Modernsemad elektroonikaseadmed on segamiste eest kaitstud. Kokpitis ei ole mingit imelist lülitit, mis näitaks, kas salongis on mõni telefon sisse jäetud,» sõnas lennuturvalisusekspert Allison Markey.
Praegune reegel, et lennukis ei tohi telefone kasutada, on sisse seatud juba 20 aastat tagasi. «Tehnoloogia, mis ennetab kõiksugu lennuki süsteemide segamist, on nüüd juba saadaval ning seda ka paljudes riikides kasutatakse. Kui see kasutusele võetakse, saavad lennufirmad vastavalt oma soovidele lubada kõiksugu mobiilikasutust,» sõnas Markey.
Oluline on meeles pidada ka seda, et kuigi häälkõned on tegelikult võimalikud, ei soovi paljud lennufirmad neid lubada, sest see lihtsalt häiriks teisi reisijaid, kui mõned terve pika lennu telefonitoru otsas istuksid ja jutustaksid.