Suur kokkuvõte: 132 lugeja küsimust ja piloodi vastust!

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Piloot Marko Valtonen
Piloot Marko Valtonen Foto: Finnair

Kuue nädala jooksul oleme avaldanud kõik Postimehe lugejate esitatud küsimused Finnairi piloodile Marko Valtonenile. Nüüd on võimalus need kõik veel korra üle lugeda ja uudishimu rahuldada.

 

TÄNA ESMAKORDSELT AVALDATUD KÜSIMUSED:

Kas lennukit on võimalik maandada, kui ükski mootor ei tööta?

Jah, on küll võimalik.

Miks jäävad lennukitest taevasse valged jutid?

Need on kondensatsiooni jäljed, mida lennukid mõnikord tekitavad. Need koosnevad peamiselt veest ehk siis väikestest jääkristallidest.

Miks on lennuki valjuhääldid nii kehva kvaliteediga, et raske on mõista, mida piloot räägib?

Lennukid on selles punktis väga erinevad. Ma arvan et Finnairis on tavaliselt kuulda, mida meeskond räägib, vähemalt nii peaks see olema. Mulle meeldib pilootide teadaandeid kuulata ,kui ma ise reisin, nii kuuleb palju erinevaid aktsente ja kõigil on oma stiil.

Kuidas kindlustatakse, et reisijate kaal jaotuks võrdselt?

Me kasutame keskmist kaalu, mille oleme saanud eelnevatelt lendudelt kogutud andmete põhjal.

Kas lendamine on muutunud turvalisemaks? Kunagi kukkusid lennukid alla propellerite jäätumise tõttu.

Lennunduses toimub pidevalt arenguid ja me õpime kõikidest vahejuhtumitest ning rakendame ka seda õpitut.

Kuidas saab lennuk lennata ühe mootoriga, kas see viltu ei lähe?

Me saame lennuki tasakaalu korrigeerida, et see oleks tiibadega ühtne.

Kas vastab tõele, et enamik tööd teeb ära autopiloot ja ainult õhkutõus ja maandumine tehakse manuaalselt?

Õhkutõus ja maandumine on loomulikult lennu kõige kriitilisemad osad, kuid ka lennu ajal on endiselt ohtralt tegemist - suhtlemine lennukontrolltornidega ja lennuki  staatuse jälgimine.

Umbes kaks minutit enne lendu on tunda nagu lennuk kaoks alt ära (nagu oleks suur õhuauk). Kas see vastab tõele ja kas see on ohtlik?

Ma ei ole päris kindel, millele te viitate. Maa läheduse tõttu muutub maandumisel  tuul alati turbulentsemaks.

Miks on A350 kokpiti aknad peaaegu mustad, mis eelise see annab?

Need näevad nii välja ainult väljastpoolt, kui vaadata seest avaneb väga selge vaatepilt. Aknaraamid on mustad, mistõttu paistavad ka aknad tumedamana.

Mida teete, kui kommunikatsioonisüsteemides on rike ja te ei saa kontrollkeskusega ühendust? Kas on võimalik laskuda madalamale ja siis neile helistada?

Me kasutame süsteemi ASCARS, mis on digitaalne lennuki ja kontrollkeskuse vaheliste lühisõnumite edastamise süsteem. See on üsna usaldusväärne.

Kuidas on võimalik, et lennuk ei tea, kui kiiresti ta sõidab?

Teab küll, kokpiti näidikuid jälgides teame täpselt kui kiiresti me sõidame.

Kuidas aktiveeritakse lennuki mootorid?

Lennuki mootorid käivitatakse suruõhuga APU mootoritest

Mis hoiab lennukeid õhus?

Selle kohta on internetis ohtralt materjale, mis seletavad selle väga detailselt ära, võite näiteks vaadata NASA lehekülgi. Lihtsalt öelduna aga hoiab lennukit õhus tõstejõud. Seda tekitab lennuki iga osa, kuid enamik sellest tuleb lennuki tiibadest.

Kui maakera on ümmargune, siis miks me ei lenda kosmosesse?

Gravitatsioon on endiselt olemas :)

Kui tõusta õhku halva ilmaga ja peale õhkutõusu tuleb alarm «Windshear» siis kuidas peaks käituma, kas lükata mootori jõuhoovad «TO/GA» positsiooni ja tõsta nina üles või hoida lennukit kindlal kõrgusel ?

Meil on selleks puhuks spetsiaalne protseduur.

Kui simulaatoril lennukeid programmeerida, siis on seal lünk «Flex to Temp» ja «Cost Index», mida need tähendavad?

Flex Tempi kasutatakse, et reguleerida lennuki mootorite tõukejõudu õhkutõusu ajal ja Cost Index on ettevõtte põhine info.

Kui maanduda Airbus A321ga, siis kas tiivalapatsid peavad olema asendis «Full» või võivad nad olla asendis kaks või kolm?

Tavaliselt tehakse maandumist asendis full  või kolme peal.

Millise kohtumisnurga korral on selle lennuki aerodünaamilineväärtus maksimaalne e. kui suur peab olema nurk, et tiiva ja õhuvoolu suuna vahel oleks kasulik kohtumisnurk?

See nurk muutub tavalennu ajal pidevalt.

Mis on reguleeritava sammuga propelleri tööpõhimõte?

Internet oskab sellele kindlasti vastata.

VARASEMALT AVALDATUD KÜSIMUSED:

Miks te õppisite piloodiks?

See oli juba lapsena minu unistuste töö. Tahtsin saada kas hokimängijaks, õpetajaks või piloodiks, ja ma olen väga õnnelik, et minust sai piloot.

Palun kirjeldage esimest lendu piloodina.

Esimest korda lendasin lennukiga koos oma juhendajaga 1988. aasta suvel. Lennuks oli Cessna 152 ning oli ilus suveõhtu Poris Lääne-Soomes. Lend kestis 45 minutit ja see oli täpselt see, millest ma kunagi vaid unistada oskasin.

Mis on pilooditöö kolm parimat ja kolm halvimat tahku?

Parim on see, et tegu on väga huvitava tööga. Selles on palju vaheldust ja ükski lend ei ole samasugune kui teine. Lisaks pakub see väljakutseid. Mitte nii positiivne on aga see, et pean pidevalt oma perekonnast eemal olema ja ühtlasi tuleb päris palju öösiti tööd teha. Näiteks Finnairi pikamaalennud väljuvad õhtuti.

Mis on piloodi töös kõige keerulisem?

Ma olen nii kaua lennanud, et see ei ole enam keeruline. Kui ma aga piloodiks õppima hakkasin, siis oli maandumine kõige keerulisem asi, mida selgeks saada. Tavaliselt ütlevad inimesed, et ainult oma tehnikale toetudes lendamine on kõige raskem, kuid minu jaoks see keeruline ei olnud.

Kas olete pidanud kunagi tegema hädamaandumise, sest juhtus midagi tõsist?

Kord pidin maanduma tehnilise rikke tõttu vaid ühe töötava mootoriga, kuid kõik läks hästi.

Kas olete kunagi tundnud, et nüüd kukute alla?

Ei, mitte kunagi.

Milline osa piloodi tööst on teile kõige keerulisem?

Perekonnast eemal olemine on raske, muidu ma väga naudin oma töö erinevaid aspekte.

Milline on kõige raskem lennujaam, kuhu maanduda, ja kuhu te pigem ei lendaks?

Funchal Madeiral on üsna keeruline, sealne lennuväli asub otse mere ääres ja mäe kõrval ning seal on sageli ka tugev tuul.

Milline on teie lemmiksihtkoht?

JFK New Yorgis on mu lemmik – seal on kolm suurt lennujaama üksteise lähedal, mistõttu nad kasutavad lähenemismeetodeid, mida mujal harva näeb, seega on see piloodi seisukohast põnev lennuväli.

Milliste teiste lennukitega olete Finnairis enne A350 piloodiks saamist lennanud?

26 aasta jooksul Finnairis olen lennanud lennukitega McDonnell Douglas DC-9 ja DC-10, Airbus A320, Airbus A340, Airbus A330 ja Airbus A350.

Mis on teie lemmiklennuk?

McDonnell Douglas DC9 ja Airbus A350 on mu lemmikud. A350 on kõige stabiilsem lennuk, millega kunagi olen lennanud, ja DC-9 reageerib väga hästi piloodi käsklustele.

Jutustage esimene põnev asi, mis teile Eestiga seoses meenub.

Viimati käisin Tallinnas tütre iluuisutamisvõistlust vaatamas, seega sellest on mul soojad mälestused. Tallinna vanalinn on ilus ja toit on väga hea!

Mis tunne on olla vastutav nii paljude elude eest?

Ma tean, et mul on väga suur vastutus, kuid tean, et saan kindel olla oma koolituses ja kaaspiloodis ning Finnairi tugevates ohutusreeglites.

Kas lendamine on teile sama tavapärane kui meile autoga sõitmine?

Isegi kõige kogenenumad piloodid teevad enne lendu läbi samad kontrollid. See on osa meie ohutusreeglitest. See on sama, nagu me kontrolliks enne sõitu auto olukorda ja vaataks üle teekonna enne poodi sõitmist (kuidas on rehvide rõhk, kas teel on teetöid, kuidas ilm on, kui mitu inimest autos on jne).

Kui mitu kilomeetrit olete nende 26 aasta jooksul lennanud?

Olen kokku lennanud 16 000 tundi – keskmine kiirus on 850 kilomeetrit tunnis, seega see teeb kokku umbes 13 600 000 kilomeetrit, mis tähendab, et umbes 324 korda ümber maailma.

Mis nõu te annaksite inimesele, kes kardab lennata?

Rääkige mõne piloodiga. Kui teada rohkem sellest, mis lennu ajal juhtub ja mida mingid helid tähendavad, siis on hirm väiksem. Võtke kaasa mõni hea raamat või hea muusika, et saaksite oma mõtted hirmust eemale viia.

Kas teile meeldivad Iraani või Gibraltari lennuväljad?

Ma ei ole sinna kunagi lennanud, seega ei oska kommenteerida

Mis on kõige naljakam asi, mis on kokpitis juhtunud?  Kas meenub mõni naljakas situatsioon lennu ajal?

Vabandust, siin ei tule küll midagi pähe – meil muidugi tuleb mõnikord ette huvitavaid olukordi reisijatega, kuid peamiselt tegeleb nendega salongipersonal.

Kas mõnikord tekib tahtmine teha trikke nagu Bob Hoover?

Ei – reisilennud ei ole koht trikitamiseks ja ma usun, et reisijad on sellega nõus.

Kas olete pidanud kunagi tegema mõne raske otsuse, mida olete hiljem kahetsenud või just rahul olnud?

Ei, ma olen tavaliselt väga rahul otsustega, mille vastu olen võtnud.

Kas olete unistanud lennata kunagi A380ga?

Oleks loomulikult vahva ka seda proovida, kuid A350 on tegelikult moodsam ja olen väga õnnelik, et saan sellega lennata.

Kui te ei oleks piloot, siis mis ametit te peaksite?

Jäähokimängija või õpetaja olid mu teised valikud, kuid ma olen väga õnnelik, et olen piloot.

Kas te arvate, et mees- ja naispiloodid on võrdsed?

Muidugi!

Kuidas saab teie organism hakkama ajavahedega?

Olen õppinud ajavahedega kohanema ja uinun kergesti, vaatamata ajavahele. Trennitegemine aitab samuti sellega toime tulla.

Kuidas erineb lendamine praegu lendamisest 20 aastat tagasi?

Digitaliseerimine on toonud mitmeid muutusi: palju rohkem asju on lennukis automatiseeritud ja saame rohkem infot lennuki olukorra kohta lennu ajal. Lisaks saame infot ka ilmamuutuste ja muu sellise kohta.

Kui pilootidega peaks midagi juhtuma, siis kas on võimalik, et mõni reisijatest suudab lennukontrollikeskuse juhenduse järgi lennuki maandada?

Ma arvan, et selline asi võib juhtuda ainult filmides. Kõikidel Finnairi lendudel on kaks või kolm pilooti kokpitis, olenevalt lennust, ja kõigil neil on oskus lennukit maandada.

Kas kontrollikeskuse inimestel on üldse võimekust selliseid juhendeid jagada?

Lennukontrollikeskuse töö on kindlustada õhuruumi turvaline kasutus ning juhendada lennukeid turvalisel õhkutõusul ja maandumisel. Nad ei ole piloodid ja nendel on võimatu teada, kuidas juhendada reisilennuki maandumist.

Väidetavalt on pilootide töö üks stressirohkemaid. Mis teeb selle nii stressirohkeks?

Piloodil on suur vastutus ning see töö nõuab väga palju täpsust ja tähelepanu. Piloot peab hakkama saama ka erinevate ajavöönditega ja hoolitsema ka enda heaolu eest.

Samal ajal ma leian, et see on ka hästi rahuldust pakkuv. Sa töötad osana meeskonnast, ükski päev ei ole eelnevaga sarnane ja kindlasti on vaade «kontorist» parem kui enamikul teistel inimestel.

Kas peate tingimata lennukisse jääma või on pilootidel langevarjud juhuks, kui midagi peaks juhtuma?

Kapten on alati viimane, kes pardalt lahkub, seda ükskõik millises olukorras, ja ei, meil ei ole langevarje.

Kui kaua peab õppima, et piloodiks saada?

Tavaliselt võtab see koolitus aega kaks aastat. Finnair on koos ettevõttega Patria [Pilot Training] alustanud multi-piloodikoolituse programmiga, kus kaaspiloote koolitatakse 18 kuuga, kuid see on väga intensiivne koolitus.

Millest koosneb A350 piloodi koolitus?

See oleneb, millise koolitustee oled valinud, kuid kõigepealt on teooria, siis simulaatorkoolitus, et harjutada lennukisüsteemide toimimist ja lennuki juhtimist.

Kas piloodid on läbi teinud sama koolituse, mis stjuardessid (liumäed, päästepaadid jne)?

Pilootidel ja pardameeskonnaliikmetel on lennukis omad ülesanded, seega ka eraldi koolitused, kuid loomulikult koolitatakse piloote ka kõikides lennuki turvanõuetes.

Mida teevad piloodid pikamaalendudel? Kas see igavaks ei muutu?

Pikkadel lendudel on meil kolm pilooti ja saame graafiku alusel puhata. Lennu ajal jälgime pidevalt lennu ja lennuki olukorda, suhtleme lennukontrollikeskustega. Seega on meil üsna palju teha.

Mida te teete, kui mõlemal piloodil tuleb kokpitis uni peale?

Ma ei ole kunagi sellises olukorras olnud. Tuleme alati tööle puhanuna ja lennu ajal räägime, käime kordamööda jalgu sirutamas ja joome kohvi. Pikkadel lendudel on meil kolm pilooti ning saame teha graafiku alusel pause ja puhkealas veidi puhata.

Milliste reeglite kohaselt saavad piloodid varrukatele triibud?

Kui sa alustad, on sul kaks triipu, vanemkaaspiloodil on kolm ja piloodil on neli triipu.

Kas iga kord, kui tahate teist tüüpi lennukiga lennata, peate läbima koolituse?

Iga kord, kui tahame lennukitüüpi vahetada, peame läbima koolituse. Näiteks A330 piloodist A350 piloodiks saamine võtab üheksa päeva.

Kas mõnikord lubate ka reisijaid kokpitti?

Kokpit on meie töökoht. Meile meeldib säilitada seal rahu ning keskenduda oma tööle, seega see ei ole teistele avatud.

Kuidas oleks võimalik kokpitti külastada?

Finnairis kehtib reegel, et reisijad ei tohi kokpitti tulla.

Milline näeb välja piloodi töögraafik (lubatud tööaeg ja puhkeajad)?

Mõned asjad on ametivõimude reguleeritud. Näiteks on seatud maksimumtöötunnid aasta kohta ning ka minimaalne puhkeaeg. Lennufirmadel on ka omad reeglid ja kokkulepped töötundide ja puhkeaegade kohta.

Tüüpiline tööpäev võib muutuda lähtuvalt sellest, kuhu sa lendad. Sul võib olla lühike lend Helsingist Prahasse ja tagasi või kümnetunnine lend Jaapanisse.

Finnair lendab paljudesse Euroopa linnadesse ning seal on vahepeal aega ainult 50 minutit ja selle aja veedad erinevaid ettenähtud kontrolle ja protseduure tehes. Pikamaalendudel on meil kolm pilooti, meil on pilootide puhkeala, kus saab ka pikali heita ja magada, meil on pausid graafiku alusel ja teeme neid vaheldumisi.

Kui sageli saabute sihtkohta tühja kütusepaagiga või nii, et lennuaega oleks järel vähem kui tund?

Enne iga lendu veendume, et meil oleks piisavalt kütust, et lennata ka mõnda teise lennujaama, juhuks kui sihtjaamas peaks olema halb ilm. Samuti on alati piisavalt ka lennujaama kohal tiirutamiseks ja ootamiseks, kui lennujaamas peaks olema tihe liiklus.

Piloot otsustab, kui palju kütust võtta, ja me ei võta riske. Meil on piisavalt kütust igaks olukorraks, mis võib tekkida. Iga kord, kui me maandume, on meil kütust järel vähemalt veel 30 minutiks.

Mida teete, kui lähete kaaspiloodiga tülli või kui teile ei meeldi see, kellega lendama peate?

Minu kolleegid Finnairis on suurepärased ja mulle meeldib nendega töötada. Kuid kokpitis ei ole oluline, kas sulle meeldib või ei meeldi see, kellega oled: kõik on seal, et teha tööd, ja usaldame üksteist, et kolleeg järgib kõiki protseduure ja firma ettekirjutusi.

Kas kõikidel pilootidel on oma lemmiklennuk ja lemmikiste?

Kõik kokpitid on enam-vähem samasugused. Pilootidel on tavaliselt oma lemmik-lennukitüüp, millega neile meeldib lennata. Tavaliselt on selleks lennuk, millega nad parajasti lendavad või üks nendest, millega nad on varasemalt lennanud.

Kui maandute võõrriigis, siis kas teil on kaasas oma hooldusmeeskond või usaldate kohalikke?

Teeme koostööd hinnatud partneritega ja kui hakkame lendama mõnda uude lennujaama, siis kõigepealt kontrollime nende tööd ja seejärel koolitame oma partnereid.

Kui tihti peavad piloodid läbima tervisekontrolli?

Finnairis on meil iga aasta kontroll.

Kui palju peab salongipersonal teadma lennukiga lendamisest?

Mitte midagi – salongipersonal keskendub reisijate turvalisusele ja nende teenindamisele.

Kas salongipersonal peab olema võimeline lennukit maandama?

Ei.

Kui nägemine läheb kehvemaks ja piloodil on vaja prille, kas ta võib endiselt lennata?

Jah.

Kas suurte lennukite piloodid peavad aeg-ajalt lendama väikelennukitel, et baasasjad ära ei ununeks?

Ei. Kui sul on taas vaja lennata väikelennukiga, pead tegema koos koolitajaga kontroll-lennu.

Miks mõnel lennul pardameeskond ei näita, kuidas kasutada päästevesti? Kas see sõltub sellest, kust üle lennatakse?

Ma ei oska seda kommenteerida, Finnairi lendudel näitame turvalisusvideot, mis annab kõik võtmejuhised.

Kas piloodid peavad sööma erinevat toitu, et vältida toidumürgitust?

Just sel põhjusel antakse pilootidele alati erinevat toitu.

Kas sööte sama toitu, mis äriklassi inimesed, või võtate enda lõuna kaasa?

Saame eraldi meeskonnalõunad, mida pakub meie toitlustusfirma.

Palun jagage mõnd lõbusat fakti lennukite kohta?

Mitte kõik ei tea, et lennuki tiiva otsad on painduvad ja kui lennuk õhku tõuseb, siis võivad need kerkida kaks kuni kolm meetrit.

Kas lennukiga Airbus A350 saab tagurpidi lennata?

Lennukil on selle vastu turvalisuse tagamiseks kaitsemehhanismid, mistõttu on see võimatu. Lennukit DC9 võiks küll tagurpidi lennutada, kuid ma ei ole kuulnud, et keegi seda teeks.

Kas lennuk võib lennata läbi äikesepilve?

Piloodid üritavad tavaliselt lennata tormidest mööda, sest need põhjustavad turbulentsi, kuid lennukid on võimelised vastu pidama ka välgulöögile. Lennukitootjad testivad lennukeid disainiprotsessi käigus. Nende piloodid lähevad ja otsivad torme ja äikesepilvi ning koguvad sealt ka detailset infot, mida torm lennukile tegi.

Tavaliselt lööb välk lennuki mõnda väljaulatuvasse ossa, näiteks ninasse või tiivaotsa. Vool sööstab läbi elektrit juhtiva välispinna ja väljub mõnest teisest väljaulatuvast osast, näiteks sabast. Kui välk peaks lennukit tabama, peab lennuk pärast alati läbima turvakontrolli. Tavaliselt on lennukil mõni väiksem vigastus, mis enne järgmist lendu ära parandatakse.

Kas külgtuulega maandate lennuki käsitsi või autopiloodiga?

Tugeva külgtuulega tuleb lennuk käsitsi maandada.

Kui palju kütust mahub A350 sisse?

111 000 kilogrammi.

Kui kaua jagub sellest kütusest?

See sõltub lennuki raskusest – kui palju on reisijaid ja kui palju on pagasit. Tühja lennukiga jaguks sellest umbes 18 tunniks.

Mis juhtub, kui kütus otsa saab? Kas see on üldse võimalik?

Me kindlustame, et iga lennu jaoks oleks piisavalt kütust, arvestame selleks situatsioonidega, kus peaksime maanduma mõnas teises lennujaamas või lendama ümber mõne frondi. Meil on piisavalt reservi iga olukorra jaoks ja need on detailselt iga lennuplaani juures välja toodud.

Miks on A350 parem kui A330 või A340?

A350 esindab reisilennukite viimast sõna. See on palju kütuseefektiivsem, mis teeb selle ka keskkonna jaoks paremaks. Salongi rõhk on seatud madalama rõhu järgi kui varem. Konditsioneer on palju edasiarenenum, mida märkab ka reisija. Lennuk on vaiksem, mis on hea nii meeskonnale kui ka reisijatele ning inimestele, kes elavad lennujaamade lähedal, sest A350 teeb õhkutõusul ja maandumisel palju vähem lärmi.

Kas piloodid näevad kaameratega, mis salongis toimub, või ei ole selliseid kaameraid olemas?

Salongipersonal hoolitseb salongi eest, piloodid keskenduvad lennuki juhtimisele. Me loomulikult suhtleme salongipersonaliga lennu ajal ja nad teavitavad meid ka asjadest, mida me peaksime teadma.

Kas raskem on lennata kauglende, kus kasutate autopilooti, või lühikesi liine nagu Tallinn-Helsingi?

Sõltub täielikult sellest, mis sulle meeldib. Mõlemal on omad plussid ja miinused ja muidugi lennukitüüp on täiesti erinev.

Kas uuematel lennukitel on tagurpidi käik ja kui, siis millistel lennukitel?

ATR-lennuk saab tagurdada, kuid reaktiivmootoriga lennuk ei saa.

Kas erinevate lennukite süsteemid on sarnased (nupud samas kohas)?

A330 ja A350 kokpittides on palju sarnaseid asju, kuid on ka erinevusi, mistõttu peavad piloodid läbima koolituse enne iga erinevat tüüpi lennukiga lendamist.

Mis asub lennuki tagaosas?

Seal asub abigeneraator, mis annab elektrit, kui seda peaks vaja minema.

Miks lennatakse nii suure kaarega?

Ma ei ole päris kindel, mida selle küsimusega on mõeldud. Lennukaardil näeb teekond välja nagu kaar, kuid me lendame alati kõige lühemat teed pidi, mis on kõige ökonoomsem ja majanduslikult kasulikum. Me arvestame kütusekulu, navigatsioonikulusid ja loomulikult ka kõiki piiranguid, mida lennuametid on seadnud.

Miks ei ole lõunapoolkera ümber lennuliiklust?

Lennuliiklus hõlmab ikka populaarseimaid liine – mõnel pool on taevas väga umbes, teisel pool on jälle rohkem ruumi.

Miks lennukid ei lenda üle lõunanaba?

Ma ei tea, kas see vastab tõele, kuid kui lennuteekondasid planeeritakse, peavad need olema võimalikult lühikesed, et hoida kütusekulu ja õhusaaste taset võimalikult madalal.

Mis on A350 jaoks maksimaalne lennukõrgus?

43 100 jalga ehk 12 588 meetrit.

Kui kaua aega võtab jää eemaldamine A350-lt?

Umbes 10–20 minutit, oleneb ilmast.

Kas kokpitis on vaiksem kui salongis?

Ei, mitte eriti.

Kas A350 on maailma parim lennuk?

Muidugi on!

Miks on lennukis külm isegi siis, kui olen õhuvoolu enda pea kohal sulgenud?

Lennukites on erinevad konditsioneerisüsteemid ja temperatuurimõõdikud ning mõnikord võtab aega, enne kui temperatuur stabiliseerub.

Mis juhtuks, kui keegi avaks lennu ajal lennuki ukse?

Rõhu tõttu ei ole võimalik lennu ajal ust avada.

Milline on olnud kiireim maandumine, mille olete kunagi teinud ja miks?

Ma olen nii palju lennukeid maandanud, et ma tõesti ei mäleta, milline neist oli kiireim.

Milliste lennukitega meeldib Teile kõige rohkem lennata?

A350 ja DC9. A350 on kõige stabiilsem lennuk, millega ma kunagi lennanud olen ja ka DC9ga on tore lennata.

Mis on olnud Teie pikim lend?

See oli DC10ga Helsingist Tokyosse. Me lendasime üle põhjanaba sest sel ajal ei saanud üle Venemaa lennata. Lend kestis kokku veidi üle 14 tunni.

Mitmesse riiki Te olete lennanud?

Ma ei ole kokku lugenud, neid on olnud nii palju.

Kas on hirmus lennata tormise ilmaga?

Ei, kuid loomulikult me üritame turbulentsi vältida, see ei ole kellegi jaoks mõnus.

Kuidas on lennata tugeva tuule või paksu uduga?

Me harjutame seda simulaatoris, seega ei ole mingit vahet.

Kuidas saavad piloodid süüa ja magada?

Meie toitlustusfirma toob meile meeskonna jaoks mõeldud eined. Pikkadel lendudel on meil kolm pilooti ja me võtame ka pause.

Kui kaua peab õppima, et saada piloodiks?

Õppeperiood kestab umbes kaks aastat.

Mis on kõige esimene lennuk, millega lendasite?

Cessna 152, 1988. aastal, see oli osa minu piloodikoolitusest.

Milline on suurim lennuk, millega olete kunagi lennanud?

Finnairi A350 - sinna mahub 297 reisijat ja see on peaaegu 67 meetrit pikk. Tiivaulatus on 65 meetrit.

Kui palju kütust kulub A350-l ühes sekundis?

Umbes 5500 kilogrammi ühes tunnis.

Mis on A350 maksimaalne lennukaugus?

A350-900 saab lennata 15 000 kilomeetri kaugusele

Kui palju meeskonnaliikmeid on A350 pardal?

Meil on 10 salongipersonali liiget ja olenevalt lennust kaks kuni kolm pilooti.

Kui palju kaalub üks lennuk?

Maksimaalne kaal õhkutõusuks A350-l koos reisijate ja pagasiga on 268 000 kilogrammi.

Kui võimas on A350 mootor?

A350-l on Rolls Royce Trent XWB mootorid. Üksainus turbiini tera suudab töötada võimsusega 800 hobujõudu, mis on sama palju kui üks vormeli auto ja Trent XWB-l on 68 turbiini tera.

Millise nurga all tõuseb A350 õhku?

12,5 kraadi

Mis on A350 õhkutõusuks vajalik kiirus?

See sõltub lennuki raskusest - kui palju on reisijaid ja pagasit - tavaliselt on see A350 jaoks 155 sõlme.

Millisel kiirusel võib maandumisel välja lasta rattad?

Tavaliselt 250 sõlme, kuid see sõltub lennukist.

Mitu meeskonnaliiget peab olema A350 kokpitis?

Kaks kuni kolm, oleneb lennu pikkusest. Kui lendame A250ga Helsingi ja Londoni vahel siis meil on kaks pilooti kokpitis, kuid enamikel pikamaalendudel on kolm.

Kui lühike võib maandumisrada A350 jaoks olla?

See sõltub lennuki raskusest, kuid tavaliselt peaks kahest kilomeetrist piisama.

Mis on A350 maandumiskiirus?

Tavaliselt on 140 sõlme, maksimaalne on 195 sõlme.

Kui kiiresti võib A350 lennata?

Maksimaalne kiirus on 930 kilomeetrit tunnis

Kuidas valida turvalist lennufirmat?

Olemas on rahvusvahelised ettevõtted, kes hindavad lennufirmade turvalisust. Nende kogutud infot tasub allikana kasutada.

Millise istme valiksite, kui oleksite tavareisija?

Minule sobivad kõik istmed!

Milline linn näeb ülevalt kõige parem välja?

Suured linnad on imelised, näiteks tuledes New York ja Shanghai.

Kas sind endiselt veel üllatab see, et inimesed suudavad lennata?

Ei, mitte tegelikult. Kogu see tehnoloogia on mulle väga tuttav.

Kuidas saate kokpitist evakueeruda, kui uks on blokeeritud?

Lennukites on mitmeid turvameetmeid, mis on kokpiti uksega seotud. Ma ei ole kunagi olnud sellises olukorras, kus uks on blokeeritud ja ma ka ei arva, et see oleks tõenäoline stsenaarium.

Miks ei näita piloodid end reisijatele enne lendu või ei jagata infot nende karjäärist, et saaksime neid paremini usaldada?

Statistiliselt on lennundus kõige turvalisem transpordivahend. Ma ei usu, et ükski lennufirma jagaks detailset infot oma pilootide karjääri kohta. Nad on koolitatud professionaalid ja nad on seal selleks, et teha oma tööd hästi. Info jagamine enne lendu oleks ka äärmiselt ajamahukas ja kulukas - Finnairil on 250-300 lendu päevas. Ma arvan, et enamik inimesi ei pea seda vajalikuks. Tavaliselt on pardale tuleku ajal piloote näha läbi kokpiti akna ja piloodid teevad ka protseduurilisi kontrolle enne õhkutõusu.

Miks piloodid midagi ei räägi, kui lennuk satub turbulentsi?

Piloodi esmane ülesanne on keskenduda lennuki turvalisele juhtimisele läbi turbulentsi. Mõnikord me teeme ka avaliku teate.

Kui sageli lendavad inimesed loomadega?

Finnair transpordib tuhandeid  loomi aastas, kas siis kokpitis või pagasiruumis. Maksimaalselt võib korraga salongis olla kaks lemmiklooma.

Mis on peamised põhjused, miks lennukid tagasi pöörduvad?

Mõnikord, kui meie süsteemid näitavad, et lennukil võib olla mõni tehniline probleem, siis teevad piloodid otsuse lähtejaama tagasi pöörduda. Me teame, et meie kodujaamas on olemas mehhaanikud ja oleme kindlad, et probleemi saab seal lahendada. Samas ei pruugi sihtkoha lennujaamas olla käepärast vajalikke varuosi või eksperte.

Kui lennukis ei ole ekraane, siis miks jagatakse nii vähe infot lennu kohta?

See sõltub lennuki tüübist. Meie A350 lennukis on väga detailne informatsioon ja seda saab iga reisija oma ekraanilt vaadata. Lühematel lendudel ütleme paar korda lennu jooksul, kus me oleme ja mis on tulemas. Reisijad tavaliselt ei soovi väga palju teadaandeid kuulata, nad tahavad ka puhata.

Mõnikord võib uudistest lugeda, et lennuk mandus vales lennujaamas, kuidas on see võimalik?

Mul pole õrna aimugi, kuidas on see võimalik. Kindlasti ei ole seda kunagi juhtunud minu ega ka minu kolleegidega. Meil on iga lennu jaoks detailne lennuplaan ja me suhtleme regulaarselt ka lennukontrollkeskustega.

Miks maanduvad piloodid mõnikord ruleerimisrajal?

Mõte on selles, et maanduksid täpselt sinna, kuhu lennukontrollkeskusest kästakse maanduda, sest ümberringi on ka muud lennuliiklust.

YouTube'is on mitmeid sarju pilootidest, keda näidatakse müstiliste superkangelastena. Kas piloodid on uhked ja mida arvate säärastest sarjadest?

Piloodid on professionaalid ja nagu kõikide teiste professionaalidegagi on erinevaid isiksusi. Minu perekond hoiab mind tugevasti maa peal.

Tagasi üles