Kuidas valida turvalist lennufirmat? Postimehe lugeja küsib, piloot vastab

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Piloot Marko Valtonen
Piloot Marko Valtonen Foto: Finnair

Piloot Marko Valtonen on Finnairi lennukitega lennanud juba 26 aastat ning oli lahkesti nõus vastama Postimehe lugejate küsimustele. Tema vastused on ilmunud juba neljal varasemal nädalal ning ilmuvad veel ka järgmisel.

Kuidas valida turvalist lennufirmat?

Olemas on rahvusvahelised ettevõtted, kes hindavad lennufirmade turvalisust. Nende kogutud infot tasub allikana kasutada.

Millise istme valiksite, kui oleksite tavareisija?

Minule sobivad kõik istmed!

Milline linn näeb ülevalt kõige parem välja?

Suured linnad on imelised, näiteks tuledes New York ja Shanghai.

Kas sind endiselt veel üllatab see, et inimesed suudavad lennata?

Ei, mitte tegelikult. Kogu see tehnoloogia on mulle väga tuttav.

Kuidas saate kokpitist evakueeruda, kui uks on blokeeritud?

Lennukites on mitmeid turvameetmeid, mis on kokpiti uksega seotud. Ma ei ole kunagi olnud sellises olukorras, kus uks on blokeeritud ja ma ka ei arva, et see oleks tõenäoline stsenaarium.

Miks ei näita piloodid end reisijatele enne lendu või ei jagata infot nende karjäärist, et saaksime neid paremini usaldada?

Statistiliselt on lennundus kõige turvalisem transpordivahend. Ma ei usu, et ükski lennufirma jagaks detailset infot oma pilootide karjääri kohta. Nad on koolitatud professionaalid ja nad on seal selleks, et teha oma tööd hästi. Info jagamine enne lendu oleks ka äärmiselt ajamahukas ja kulukas - Finnairil on 250-300 lendu päevas. Ma arvan, et enamik inimesi ei pea seda vajalikuks. Tavaliselt on pardale tuleku ajal piloote näha läbi kokpiti akna ja piloodid teevad ka protseduurilisi kontrolle enne õhkutõusu.

Miks piloodid midagi ei räägi, kui lennuk satub turbulentsi?

Piloodi esmane ülesanne on keskenduda lennuki turvalisele juhtimisele läbi turbulentsi. Mõnikord me teeme ka avaliku teate.

Kui sageli lendavad inimesed loomadega?

Finnair transpordib tuhandeid  loomi aastas, kas siis kokpitis või pagasiruumis. Maksimaalselt võib korraga salongis olla kaks lemmiklooma.

Mis on peamised põhjused, miks lennukid tagasi pöörduvad?

Mõnikord, kui meie süsteemid näitavad, et lennukil võib olla mõni tehniline probleem, siis teevad piloodid otsuse lähtejaama tagasi pöörduda. Me teame, et meie kodujaamas on olemas mehhaanikud ja oleme kindlad, et probleemi saab seal lahendada. Samas ei pruugi sihtkoha lennujaamas olla käepärast vajalikke varuosi või eksperte.

Kui lennukis ei ole ekraane, siis miks jagatakse nii vähe infot lennu kohta?

See sõltub lennuki tüübist. Meie A350 lennukis on väga detailne informatsioon ja seda saab iga reisija oma ekraanilt vaadata. Lühematel lendudel ütleme paar korda lennu jooksul, kus me oleme ja mis on tulemas. Reisijad tavaliselt ei soovi väga palju teadaandeid kuulata, nad tahavad ka puhata.

Mõnikord võib uudistest lugeda, et lennuk mandus vales lennujaamas, kuidas on see võimalik?

Mul pole õrna aimugi, kuidas on see võimalik. Kindlasti ei ole seda kunagi juhtunud minu ega ka minu kolleegidega. Meil on iga lennu jaoks detailne lennuplaan ja me suhtleme regulaarselt ka lennukontrollkeskustega.

Miks maanduvad piloodid mõnikord ruleerimisrajal?

Mõte on selles, et maanduksid täpselt sinna, kuhu lennukontrollkeskusest kästakse maanduda, sest ümberringi on ka muud lennuliiklust.

YouTube'is on mitmeid sarju pilootidest, keda näidatakse müstiliste superkangelastena. Kas piloodid on uhked ja mida arvate säärastest sarjadest?

Piloodid on professionaalid ja nagu kõikide teiste professionaalidegagi on erinevaid isiksusi. Minu perekond hoiab mind tugevasti maa peal.

Tagasi üles