Tuleviku lennurajad võivad muutuda ringikujuliseks

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Ringikujuline maandumisrada
Ringikujuline maandumisrada Foto: The Endless Runway

Hollandi insener Henk Hesselinki arvates tuleb põhjalikult ümber mõelda see, kuidas me seni oleme kujundanud lennujaamasid.

Hesselink on tulnud välja esialgu küll pöörase ideega muuta lennujaamade õhkutõusu- ja maandumisrajad ringikujuliseks. Väidetavalt peaks selline muudatus vähendama ka ilmastikuoludest tekkinud viivitusi ja järjekordi ning tõstma läbilaskevõimet, vahendab Lonely Planet.

Tugeva tuulega eelistavad piloodid maanduda vastu tuult, kuid senise rajaehituse tõttu peavad nad sageli maanduma külgtuulega, mis küll on turvaline, kuid ei ole eelistatud versioon ning ühtlasi pidurdab oluliselt raja läbilaskevõimet.

«Ma mõtlesin, et kuidas võiks vältida keerukaid külgtuule olukordi, mis teevad maandumise raskeks ning vähendavad läbilaskevõimet. Meil on vaja süsteemi, kus lennukid saavad õhku tõusta ja maanduda alati samadel tingimustel. Lahendus oleks ring,» selgitas Hesselink.

Ringikujulisel maandumisrajal oleks alati olemas koht, kus ei ole tugevat külgtuult ja samuti on rada sisuliselt lõputult pikk, mistõttu ei jää sellest kunagi ka väheks.

Normaalolukorras, milles ei ole tugevat tuult, võib rajal korraga õhku tõusta või maanduda kolm lennukit, arvas Hesselink. Ringikujulise raja läbilaskevõime oleks kokkuvõttes sama suur kui tavalennujaamas neljal rajal.

Ta lisas, et kuna lennureiside järele nõudlus vaid kasvab, siis peab kasvama ka läbilaskemaht. Hesselink loodab juba lähitulevikus katsetada oma lennurada kaubaveoks mõeldud suurte droonidega. 

Tagasi üles