Kuidas oli lendamine 20 aastat tagasi? Postimehe lugeja küsib, piloot vastab

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Piloot Marko Valtonen
Piloot Marko Valtonen Foto: Finnair

Piloot Marko Valtonen on Finnairis lennanud juba 26 aastat ning oli lahkesti nõus vastama Postimehe lugejate küsimustele. Järgneva kuue nädala jooksul avaldame kõikide saadetud küsimuste vastused.

Kuidas erineb lendamine praegu lendamisest 20 aastat tagasi?

Digitaliseerimine on toonud mitmeid muutusi: palju rohkem asju on lennukis automatiseeritud ja saame rohkem infot lennuki olukorra kohta lennu ajal. Lisaks saame infot ka ilmamuutuste ja muu sellise kohta.

Kui pilootidega peaks midagi juhtuma, siis kas on võimalik, et mõni reisijatest suudab lennukontrollikeskuse juhenduse järgi lennuki maandada?

Ma arvan, et selline asi võib juhtuda ainult filmides. Kõikidel Finnairi lendudel on kaks või kolm pilooti kokpitis, olenevalt lennust, ja kõigil neil on oskus lennukit maandada.

Kas kontrollikeskuse inimestel on üldse võimekust selliseid juhendeid jagada?

Lennukontrollikeskuse töö on kindlustada õhuruumi turvaline kasutus ning juhendada lennukeid turvalisel õhkutõusul ja maandumisel. Nad ei ole piloodid ja nendel on võimatu teada, kuidas juhendada reisilennuki maandumist.

Väidetavalt on pilootide töö üks stressirohkemaid. Mis teeb selle nii stressirohkeks?

Piloodil on suur vastutus ning see töö nõuab väga palju täpsust ja tähelepanu. Piloot peab hakkama saama ka erinevate ajavöönditega ja hoolitsema ka enda heaolu eest.

Samal ajal ma leian, et see on ka hästi rahuldust pakkuv. Sa töötad osana meeskonnast, ükski päev ei ole eelnevaga sarnane ja kindlasti on vaade «kontorist» parem kui enamikul teistel inimestel.

Kas peate tingimata lennukisse jääma või on pilootidel langevarjud juhuks, kui midagi peaks juhtuma?

Kapten on alati viimane, kes pardalt lahkub, seda ükskõik millises olukorras, ja ei, meil ei ole langevarje.

Kui kaua peab õppima, et piloodiks saada?

Tavaliselt võtab see koolitus aega kaks aastat. Finnair on koos ettevõttega Patria [Pilot Training] alustanud multi-piloodikoolituse programmiga, kus kaaspiloote koolitatakse 18 kuuga, kuid see on väga intensiivne koolitus.

Millest koosneb A350 piloodi koolitus?

See oleneb, millise koolitustee oled valinud, kuid kõigepealt on teooria, siis simulaatorkoolitus, et harjutada lennukisüsteemide toimimist ja lennuki juhtimist.

Kas piloodid on läbi teinud sama koolituse, mis stjuardessid (liumäed, päästepaadid jne)?

Pilootidel ja pardameeskonnaliikmetel on lennukis omad ülesanded, seega ka eraldi koolitused, kuid loomulikult koolitatakse piloote ka kõikides lennuki turvanõuetes.

Mida teevad piloodid pikamaalendudel? Kas see igavaks ei muutu?

Pikkadel lendudel on meil kolm pilooti ja saame graafiku alusel puhata. Lennu ajal jälgime pidevalt lennu ja lennuki olukorda, suhtleme lennukontrollikeskustega. Seega on meil üsna palju teha.

Mida te teete, kui mõlemal piloodil tuleb kokpitis uni peale?

Ma ei ole kunagi sellises olukorras olnud. Tuleme alati tööle puhanuna ja lennu ajal räägime, käime kordamööda jalgu sirutamas ja joome kohvi. Pikkadel lendudel on meil kolm pilooti ning saame teha graafiku alusel pause ja puhkealas veidi puhata.

Milliste reeglite kohaselt saavad piloodid varrukatele triibud?

Kui sa alustad, on sul kaks triipu, vanemkaaspiloodil on kolm ja piloodil on neli triipu.

Kas iga kord, kui tahate teist tüüpi lennukiga lennata, peate läbima koolituse?

Iga kord, kui tahame lennukitüüpi vahetada, peame läbima koolituse. Näiteks A330 piloodist A350 piloodiks saamine võtab üheksa päeva.

Kas mõnikord lubate ka reisijaid kokpitti?

Kokpit on meie töökoht. Meile meeldib säilitada seal rahu ning keskenduda oma tööle, seega see ei ole teistele avatud.

Kuidas oleks võimalik kokpitti külastada?

Finnairis kehtib reegel, et reisijad ei tohi kokpitti tulla.

Milline näeb välja piloodi töögraafik (lubatud tööaeg ja puhkeajad)?

Mõned asjad on ametivõimude reguleeritud. Näiteks on seatud maksimumtöötunnid aasta kohta ning ka minimaalne puhkeaeg. Lennufirmadel on ka omad reeglid ja kokkulepped töötundide ja puhkeaegade kohta.

Tüüpiline tööpäev võib muutuda lähtuvalt sellest, kuhu sa lendad. Sul võib olla lühike lend Helsingist Prahasse ja tagasi või kümnetunnine lend Jaapanisse.

Finnair lendab paljudesse Euroopa linnadesse ning seal on vahepeal aega ainult 50 minutit ja selle aja veedad erinevaid ettenähtud kontrolle ja protseduure tehes. Pikamaalendudel on meil kolm pilooti, meil on pilootide puhkeala, kus saab ka pikali heita ja magada, meil on pausid graafiku alusel ja teeme neid vaheldumisi.

Kui sageli saabute sihtkohta tühja kütusepaagiga või nii, et lennuaega oleks järel vähem kui tund?

Enne iga lendu veendume, et meil oleks piisavalt kütust, et lennata ka mõnda teise lennujaama, juhuks kui sihtjaamas peaks olema halb ilm. Samuti on alati piisavalt ka lennujaama kohal tiirutamiseks ja ootamiseks, kui lennujaamas peaks olema tihe liiklus.

Piloot otsustab, kui palju kütust võtta, ja me ei võta riske. Meil on piisavalt kütust igaks olukorraks, mis võib tekkida. Iga kord, kui me maandume, on meil kütust järel vähemalt veel 30 minutiks.

Mida teete, kui lähete kaaspiloodiga tülli või kui teile ei meeldi see, kellega lendama peate?

Minu kolleegid Finnairis on suurepärased ja mulle meeldib nendega töötada. Kuid kokpitis ei ole oluline, kas sulle meeldib või ei meeldi see, kellega oled: kõik on seal, et teha tööd, ja usaldame üksteist, et kolleeg järgib kõiki protseduure ja firma ettekirjutusi.

Kas kõikidel pilootidel on oma lemmiklennuk ja lemmikiste?

Kõik kokpitid on enam-vähem samasugused. Pilootidel on tavaliselt oma lemmik-lennukitüüp, millega neile meeldib lennata. Tavaliselt on selleks lennuk, millega nad parajasti lendavad või üks nendest, millega nad on varasemalt lennanud.

Kui maandute võõrriigis, siis kas teil on kaasas oma hooldusmeeskond või usaldate kohalikke?

Teeme koostööd hinnatud partneritega ja kui hakkame lendama mõnda uude lennujaama, siis kõigepealt kontrollime nende tööd ja seejärel koolitame oma partnereid.

Kui tihti peavad piloodid läbima tervisekontrolli?

Finnairis on meil iga aasta kontroll.

Kui palju peab salongipersonal teadma lennukiga lendamisest?

Mitte midagi – salongipersonal keskendub reisijate turvalisusele ja nende teenindamisele.

Kas salongipersonal peab olema võimeline lennukit maandama?

Ei.

Kui nägemine läheb kehvemaks ja piloodil on vaja prille, kas ta võib endiselt lennata?

Jah.

Kas suurte lennukite piloodid peavad aeg-ajalt lendama väikelennukitel, et baasasjad ära ei ununeks?

Ei. Kui sul on taas vaja lennata väikelennukiga, pead tegema koos koolitajaga kontroll-lennu.

Miks mõnel lennul pardameeskond ei näita, kuidas kasutada päästevesti? Kas see sõltub sellest, kust üle lennatakse?

Ma ei oska seda kommenteerida, Finnairi lendudel näitame turvalisusvideot, mis annab kõik võtmejuhised.

Kas piloodid peavad sööma erinevat toitu, et vältida toidumürgitust?

Just sel põhjusel antakse pilootidele alati erinevat toitu.

Kas sööte sama toitu, mis äriklassi inimesed, või võtate enda lõuna kaasa?

Saame eraldi meeskonnalõunad, mida pakub meie toitlustusfirma.

Tagasi üles