Saada vihje

Selgus reisijate lemmiklennuk

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Bombardier CS100
Bombardier CS100 Foto: DENIS BALIBOUSE/REUTERS/Scanpix

Kuigi lennunduses domineerivad turul Airbusid ja Boeingud, osutus nii lennufirmade kui ka reisijate lemmikuks üllatuslikult hoopis Bombardier.

Boeing väidab, et iga kahe sekundi tagant tõuseb kusagil maailmas õhku nende 737 lennuk. Euroopast pärit konkurent Airbus kinnitab sarnast väidet ka enda A320 lennukite kohta, olgugi, et neid on vähem ehitatud. Sellele vaatamata sai rahva lemmikuks hoopis Bombardier, vahendab The Economist.

Eelmise aasta juulis sai Šveitsi lennufirmast Swiss International Air Lines esimene, kes hakkas lendama Bombardieri CS seeria lennukitega. Praeguseks on neil lennukipargis viis CS100 lennukit. Tellimuse 30 lennukile on sisse andnud ka Lufthansa ning ilmselt on oodata sellele arvule üsna pea lisagi.

Ka AirBaltic tegi siinkohal ajalugu, sest nendest sai maailmas esimene lennufirma, kel on au lennata CS300 lennukiga. Hetkel on AirBalticul neid kaks, kuid sel suvel peaks lätlaste käsutusse jõudma veel kuus sellist lennukit.

Suuremate ostjate hulgas on veel Ühendriikide Delta Air Lines ning Air Canada, kes vastutavad kokku 360-st müüdud lennukist kolmandiku eest. Esialgu oli Bombardieril lennukite tootmise ja eelarvega probleeme, kuid nüüd toimib kõik sujuvalt.

Lennufirmadele meeldivad Bombardieri lennukid, sest need on usaldusväärsed ning nende kütusekulu on 20 protsenti parem, kui konkureerivate ettevõtete lennukitel. Reisijatele meeldib aga pardal saadav kogemus. Lennukis on suuremad aknad, kõrge õhuniiskus ning väiksem müratase.

Müra on Bombardieri uutes lennukites 20 detsibelli väiksem kui teistes samaväärsetes lennumasinates. Lisaks on lennukites ka omapärane 3–2 istumissüsteem, mis tähendab, et vaid iga viies inimene peab istuma keskmisel istmel.

Keskel istujatele pakutakse kompensatsiooniks aga laiemat istet, 48,2 sentimeetrit. Samal ajal pitsitavad Boeing ja Airbus seda laiust veelgi kitsamaks ning uutel lennukitel on selleks 43,1 sentimeetrit.

Turul on vaikselt laineid löömas aga ka venelaste Sukhoi Superjets, mis seni oma müüginumbrite ja suuruse poolest ülejäänud kolmega võistelda ei suuda. Järgmisel aastal tuleb ka Brasiilia Embraer välja uue lennukiga, mis peaks samuti reisikogemust mugavamaks muutma. Sellele järgneb ilmselt üsna pea hiinlaste Comac C919, kuid seda lennumasinat Euroopas suure tõenäosusega palju näha ei saa, sest enamik ostjaid on Hiina ettevõtted.

Airbus ja Boeing on aga mahukuselt kindlalt eesrinnas ning kõige laialdasemalt kasutatavad reisilennukid. Ainuksi 737 ja A320 mudeleid on nad kahepeale valmis vorpinud 16 800. Siiski tuleb neil silm peal hoida ka konkurentide tegevusel, sest kui Bombardier suudab tugevamini kanda kinnitada, võib nende lennukite järele nõudlus väheneda. 

Tagasi üles