/nginx/o/2017/01/26/6281467t1hae50.jpg)
Turisminduses räägitakse reisikorraldajatest ja reisibüroodest, kuid sageli läheb reisihuvilistel sassi, mida üks või teine tähendab. Uurime, kas kliendi jaoks on neil üldse mingit erinevust.
Kõige lihtsam on reisikorraldaja ja reisibüroo erinevusest aru saada, kui vaadata võrdluseks toiduainete tootmist ja müüki. Reisikorraldaja (operaator) on tootja, nagu näiteks leivatehas; reisibüroo (agentuur) aga supermarket või kaubamaja, mis tootjate kaupa müüb, seletas Estraveli tootjasuhete juht Jane Juhanson.
Seega saab reisibüroost osta kõiki reisiteenuseid alates üksikutest lennupiletitest ja lõpetades kogu puhkuseprogrammiga, reisikorraldajalt aga saab osta ainult tema enda korraldatud valmisreise, selgitas Go Traveli turundusjuht Anu Vane. «Reisibüroo tegeleb iga tema poole pöördunud kliendiga eraldi, pannes rätsepana kokku või valides välja just konkreetsele inimesele sobiva reisi,» selgitas Vane. «Reisikorraldaja seevastu teeb esiteks reisi valmis – organiseerib lennuki ja broneerib hotellikohad – ning siis asub sellele reisile huvilisi otsima.»
Vane lisas, et siin võib olla erandeid ehk leidub reisibüroosid, kes ka ise reise korraldavad. Üldiselt on selliseid ettevõtteid aga vähe, pigem tegelevad reisibürood ikka turismiteenuste vahendamisega.
Tähelepanuväärne on veel see, et kliendile ei ole raha poolest vahet, kas osta teenus otse reisikorraldajalt või reisibüroolt. Vahendusteenuse eest ei tasu büroole klient, vaid seda teevad tema eest reisikorraldajad, kes maksavad turundus- ja müügikulude katteks väikest komisjonitasu. Reisipaketi lõpphind on nii reisibüroos kui ka korraldaja juures alati sama, rõhutas Vane.
Mida teada enne reisi ostmist?
Kui klient soovib minna tavalisele puhkusreisile, tahab ise end pakkujatega kurssi viia ning tal on ka piisavalt aega, siis võib otse reisikorraldaja poole pöörduda, soovitas reisikorraldaja Mainor Meelis turundusjuht Katrin Henno. «Ent kui napib teadmisi, mida valida, oleks mõistlik pöörduda mõne usaldusväärse reisibüroo poole, kes võrdleb erapooletult kõikide reisikorraldajate pakette,» selgitas ta. Ta rõhutas, et kui on tegemist mõne spetsiifilisema teenusega (suusareisid, seiklusreisid, keerulise programmiga kultuurireisid), saab ilmselt kõige põhjalikumat infot just korraldaja enda käest.
Enne reisi ostmist tuleks kindlasti endale selgeks teha, millise ettevõttega tehing sõlmitakse, ja uurida, kas selle taust on usaldusväärne. Eelistada tasub kodumaiseid reisiettevõtteid, sest siis kaitseb reisijat tarbijakaitseseadus. Samuti tuleb ostjal hoolikalt läbi lugeda kõik tingimused, et veenduda, mis hinna sisse kuulub ja mis mitte. Juhanson rõhutas, et reisibüroost ostes tuleks ka alati uurida, kes on tegelik teenusepakkuja.
Reisibüroosid, mis on nii IATA (Rahvusvaheline Lennutranspordi Ühendus) kui ka Eesti turismifirmade liidu liikmed, on Eestis praegu vaid 14. Samas on meil registreeritud üle 350 ettevõtte, kes ühel või teisel moel reisibüroo või reisikorraldajana tegutsevad. Seepärast tasub kindlasti uurida firma ajalugu ja tausta, märkis Vane. «Lihtne guugeldamine aitab väga hästi aru saada, kas tegu on usaldusväärse teenusepakkujaga või mitte, ja soovitame seda kindlasti teha, eriti vähem tuntud ettevõtete puhul,» ütles ta.
Peamine vahe on siiski see, et reisibürood pakuvad alati suuremat valikut kui reiskorraldajad. Tähelepanu tuleks pöörata ka sellele, milliste reisikorraldajate reise büroo müüb. Enamasti katavad siiski kõik suured bürood ka kõigi suuremate korraldajate reise. Seega soovitavad spetsialistid, et kui valik on kindel ja firmaeelistus juba olemas, tasub pöörduda otse pakkuja poole, kui aga kõik on veel lahtine ning vaja oleks pigem veidi nõu, aitab paremini reisibüroo.
Eesti Turismifirmade Liidu kodulehelt võib leida kõik nende liikmed. Suurimad Eesti reisibürood on Estravel, CWT Estonia, Go Travel, Reisiekspert, Wris ja Baltic Tours. Puhkusereiside korraldajatest paistavad silma Novatours, TEZ Tour, Aurinko, pigem spetsiifilist tüüpi reisidele keskenduvad aga Albion, Alpiexpress ja Mainor Meelis.