Praamisoodustus ID-kaardiga pole ennast õigustanud

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Autode mahasõit Kuivastu sadamas.
Autode mahasõit Kuivastu sadamas. Foto: Peeter Langovits.

Kuu aega on saareelanikud saanud ID-kaardi alusel parvlaevadel sõidusoodustust, kuid see pole kaugeltki hästi sujunud, sest võtab palju aega ja sageli tõrguvad ID-kaardid töötamast – kõik see vähendab sadamate läbilaskevõimet.


Soodushinnaga pileti ostmisel on vastavalt ministri määrusele vaja esitada ID-kaart, mida kassatöötaja peab elektroonselt kontrollima, tuvastamaks, kas tegu on saarte püsielanikuga. Selline täiendav protseduur piletimüügil on aga pikendanud aega, mis reisijatel sadamas kulub ja vähendanud oluliselt sadamate läbilaskevõimet.

Sadamasse tuleb 20 minutit varem tulla

«Kui varem reisijad arvestasid, et pääsevad laevale ka viis minutit enne väljumist sadamasse jõudes, siis nüüd tuleb arvestada vähemalt 20 minutiga. Ühelt poolt võtab aega ID-kaartide kontroll, ent veelgi keerulisemaks muutub olukord siis, kui ID-kaart mingil põhjusel ei tööta,» rääkis Väinamere Liinide teenindusjuht Anu Hiiuväin.

Esimese kuu kogemus näitas, et ID-kaartide töökorras olek on tõsine probleem – tõrgub iga kümnes kaart. Põhjuseks on, et kiibid ei tööta alati korralikult, kui need on kas määrdunud või mehaaniliselt vigastatud.

«Uue soodustuse avakuul oleme tulnud reisijatele vastu ja võimaldanud soodustuse ka siis, kui kaart tõrgub. Edaspidiseks tuleb aga koos ministeeriumiga teha otsus, kuidas käituda. On selge, et sooduspileti müümisest keeldumise korral tekib konflikt, samas mittetöötava kaardiga ei tohi me soodustust võimaldada,» selgitas Hiiuväin.

Kui tavapäraselt on kaardi sertifikaatide kehtivus e-teenuseid kasutades iga inimese isiklik probleem, siis avaliku teenuse puhul muutub see ka teenusepakkuja probleemiks, mida see ei saa aga ise lahendada.

Õnneks on veebruar aasta kõige rahulikum kuu ja lisaks võtsid koormust maha avatud jäätrassid. Suve tippkoormusele ID-kaardi lahendusega vastu minemine teeb laevafirma juhid väga murelikuks. Vedaja lubas, et pakub omalt poolt kindlasti välja uue lahenduse, kuidas püsielanike sõitmist soodustada, nii et ei kannataks teenuse kvaliteet.

Lisaks saarte püsielanikele soodustust võimaldavale ID-kaardile peavad vastava tõendi sadamas esitama veel ka pensionärid, õpilased ja puudega isikud. Kuivastu –Virtsu liinil oli kokku soodustustega reisijaid veebruaris 25 913 ja Rohuküla-Heltermaa liinil 7727. Selline dokumentide esitamine ja kontroll ei ole mugav kummalegi osapoolele.

Hiiuväina sõnul hakkab selline olukord tõsiselt mõjutama reisiliikluse kvaliteeti tippaegadel. «Uued erisused ja soodustused, mida kõiki tuleb eraldi kontrollida, ei võimalda meil reisijaile soovitud kiirust ja mugavust enam pakkuda.

Uuendused soodustustes on välja töötatud kiirustades ja tervikpilti silmas pidamata. Meie soovime lihtsat piletite müügi ja kontrolli süsteemi. Selleks oleme välja töötanud sõidukipileti ideel põhinev terviklahenduse, mis võimaldab kiiret sadama läbimist.»

Ministeerium: ootame ja vaatame veel

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi avalike suhete osakonna juhataja Kalev Vapper selgitas, et uute soodustuste süsteem on olnud käigus vaid ühe kuu, mistõttu ei ole veel võimalik ja oleks ka pisut ennatlik lõplikke järeldusi teha.

«Iga uue süsteemi rakendamine vajab aega, mistõttu saab analüüsi koostada siis, kui see juba korralikult töös on,» lausus Vapper.

Ta lisas, et praegu veel ka kõik tehnilised lahendused piletimüügis ei toimi. Reisijate sooduspileti ostmise võimalus eelmüügist e-piletina rakendub alles 1.aprillil koos uue piletimüügi tarkvara käivitamisega. Siis on võimalik  saareelaniku soetada internetist ja sadamakassas ei ole enam vaja ID-kaardi kontrolli läbida. «Loodetavasti muutub siis piletite müük kiiremaks ja mugavamaks.»

Ministeeriumi hinnangul on saareelaniku reisijate soodustuse õigsuse kontrolli puhul ID-kaart võrreldes kirjalike tõenditega, mida peaks eraldi välja andma, siiski kõige kiirem ja kliendisõbralikum lahendus. Tehniliste tõrgete korral tuleb aga põhjuseid analüüsida ning leida sobiv lahendus.

Reisijapileti soodustus saarte täiskasvanud püsielanikele hakkas vastavalt majandus- ja kommunikatsiooniministri määruse muudatusele kehtima 1. veebruarist.

Esimese kuu jooksul moodustasid täiskasvanud püsielanikud Kuivastu – Virtsu liinil 49 protsenti (19 896) kõigist täispiletiga reisijatest ja Rohuküla-Heltermaa liinil 55 protsenti (5410) kõigist täispiletiga reisijatest.

Tagasi üles