Kruiisilaeva töötajate hästi hoitud saladused (2)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Reisile.ee
Copy
Artikli foto
Foto: SCANPIX

Kui astud kruiisilaeva pardale, siis tervitavad sind naerusuised teenindajad, kes on tavaliselt pärit eri riikidest. Kruiisilaeva kelnerite, meelelahutajate, kokkade ja teiste ülesandeks on kindlustada, et su reis kulgeks võimalikult hästi ning muretult.

Kuigi sina veedad kruiisilaeval võib-olla vaid nädala, siis töötajad on sõlminud lepingud, mis viivad neid kodust eemale korraga neljaks kuni kaheksaks kuuks. Kruiisilaevadel töötavad või töötanud inimesed paljastasid Redditis oma suurimad töösaladused, mida paljud ei tea.

1. Nende tööpäevad on tihtilugu väga pikad. Üks Redditi kasutaja kirjutas: «Meil oli kombeks öelda, et iga õhtu on reede õhtu ja iga hommik on esmaspäeva hommik. Kõik kordub.»

2. Meeskonnaliikmed pidutsevad rohkem kui reisijad. «Me ei taha, et reisijad saaksid teada, et tegelikult pidutseb meeskond neist rohkem,» kirjutas üks kruiisilaeval töötav mees. «Me näeme vaeva, et reisijatele mõeldud peod oleksid vinged, aga kui meie vahetus saab läbi, siis algab meeskonnabaaris alles tõeline pidu.»

3. Meeskonnaliikmed saavad sadamates laevalt maha minna. «Käisin Euroopas, Kanadas, Lõuna- ja Kesk-Ameerikas, Aasias ning mujalgi. Külastasin põhimõtteliselt kõiki maailmajagusid ja käisin enam kui 75 riigis,» jagas üks Redditi kasutaja ja lisas, et reisimine korvab kõik selle, millega peab laeval rinda pistma.

4. Pesupesemine võib olla keeruline. Mitu kuud laeval tööl olles tekib kahtlemata musta pesu, mida tuleks aeg-ajalt pesta, aga see ei pruugi kuigi lihtne olla. «Meeskonnale on tavaliselt 5-15 pesumasinat ja -kuivatit, meeskonnaliikmeid on aga 1000-2500. Vaba masinat on raske leida, kui sa just kogu aeg pesuruumis ei ole,» kirjutas üks kasutaja.

5. Joogid on üsna odavad. «Meeskonnabaaris maksab õlu ainult 1,35 eurot. Mõnel laeval on ka mullivann, mis on mõeldud ainult meeskonnale,» jagasid Redditi kasutajad.

6. Kajut võib olla hea või halb pelgupaik. «Naised (ja mehed) lähevad lausa hulluks, kui nad kuulevad, et keegi on saanud ühese kajuti,» tunnistas üks mees. 

7. Kajutid on üsna tillukesed. Kruiisilaevadel töötanud inimesed rääkisid, et meeskonnaliikmete kajutid on reeglina väga väikesed ja ka duširuumid on üsna tillukesed.

8. Laeval töötamine võib majanduslikult olla hea otsus. Töötajad tunnistasid, et USA kodanikud ei saa kruiisilaevadel kuigi kõrget palka, aga mõne riigi töötajad teenivad väga hästi. Eraldi oli välja toodud näiteks Lõuna-Aafrika.

9. Meeskonnaliikmed peavad reisijatega suheldes järgima rangeid reegleid. «Ma olen kruiisilaevadel töötanud kolm aastat ja olen näinud, kuidas kolm mu head sõpra saadeti laevalt koju reeglite rikkumise tõttu,» kirjutas üks naine. Väidetavalt pole meeskonnaliikmetel näiteks lubatud sõita reisijatega samas liftis, kui reisijaid on vaid üks ja ka meeskonnaliikmeid üks. «Ja kui mõni reisija soovib sinuga koos pilti teha, siis peavad mõlemad su käed olema fotol nähtaval kohal,» lisas naine. Põhjuseks on see, et laevafirmad on väga ettevaatlikud ja soovivad vältida võimalikke kohtuasju.

10. Reisijate jaoks on need reeglid väga kasulikud. Üks kruiisilaevaga sõitnud naine kirjutas: «Minu esimesel kruiisil juhtus nii, et üks meeskonnaliige hakkas mulle külge lööma. Ma ütlesin talle, et pole huvitatud ja kõndisin minema, aga ta jälitas mind. Kahjuks ma ei teatanud sellest kellelegi.» Kruiisilaeval töötanud Redditi kasutaja aga kirjutas, et taolistest juhtumitest tuleks alati laeva klienditeenindust teavitada. «Turvakaamerate salvestused ja logid vaadatakse seepeale läbi ning see töötaja saadetakse esimeses sadamas laevalt maha. Reisija ei pea temaga enam kunagi kokku puutuma,» selgitas ta.

11. Laeval näeb kogu aeg samu nägusid. «Meenutage mõnda korda, kui tegite baaris midagi piinlikku. Nüüd kujutage ette, et te peate mitu kuud koos olema nende samade inimestega, kes teid sel piinlikul õhtul nägid. Täpselt selline on laevaelu,» võttis üks Redditi kasutaja asja kokku.

12. Töö ei saa kunagi otsa. «Sa oled kogu aeg tööpostil ja ülemus saab sind 24 tundi ööpäevas kätte. Magada sai väga vähe, seega ma üritasin igal võimalikul hetkel natuke tukkuda,» meenutas üks endine meeskonnaliige.

13. Kolleegid võivad asja paremaks muuta. «Üldiselt mõjutab laevatöökogemust see, kellega sa koos töötad ja laevas aega veedad. Mõned päevad on teistest hullemad, aga mingil moel elad needki üle,» jagasid kogenud laevatöötajad oma kogemusi.

14. Laevatöö on väga rutiinne. «Üks asi, mida me reisijate eest kiivalt varjame, on see, et need naljad, mida nad bingoõhtul kuulevad, korduvad. Neid samu nalju räägime me absoluutselt igal kruiisil. Ja me oleme kuulnud ka peaaegu kõiki humoorikaid vastuseid, mida reisijad meie küsimustele annavad,» tõi üks Redditi kasutaja näiteks.

15. Boonused sõltuvad ametikohast. Näiteks mõnel kruiisilaeval on selline ametikoht nagu poodlemisgiid, kelle ülesandeks on anda reisijatele ülevaade, millised poed järgmises sadamalinnas ees ootavad ja milliseid tasuks külastada. See tähendab, et giid peab eelnevalt poodidega teatud kokkulepped sõlmima, sest poeomanike jaoks on tegu ju väga hea reklaamiga. Vastutasuks saab ta uhketest poodidest ja butiikidest osta meelepärast kaupa soodushinnaga.

16. Meeskonnaliikmed näevad reisijates stereotüüpe. «Reisijad jagunevad tavaliselt kolme gruppi: värskelt abiellunud, ülesööjad ja pensionärid,» tõi üks kasutaja näiteks.

17. «Laevaelu on segu keskkoolist ja vanglast». Üks laevamuusik kirjeldas kruiisilaeval töötamist järgmiselt: «Mäletate keskkooli, kus kõik teadsid kõigi kohta absoluutselt kõike? Teati, kes kellega käib, kes on kelle sõber, keda petetakse jne. Selline on ka laevaelu. Baar on koht, kus me kõik saame kokku ja oma rasket elu kurdame. Aga kuidas puutub asjasse vangla? Sa oled metallist asjanduse sees ega saa sealt lahkuda. Mõned inimesed ei saa kunagi sadamas laevalt maha minna, sest nende tööülesanded ei võimalda seda.»

Tagasi üles