20 küsimust, mida oled tahtnud alati stjuardessilt küsida

Johanna Vahuri
, reisiportaali toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Stjuardess
Stjuardess Foto: SCANPIX

Reisijad usaldavad küll pardameeskonna kätte oma elu, kuid ometi on veel üsna palju lennundusest, mida kliendid ei tea.

Independent on kokku pannud nimekirja küsimustest, mis tavaliselt ühel või teisel hetkel mõne reisija pead on vaevanud. Nendele vastab aga 13-aastase kogemusega stjuardess Annette Long.

1. Kas stjuardessid söövad sama toitu?

Jah, koguaeg. Võite vaid ette kujutada, millised raisakotkad siis välja ilmuvad, kui järgi peaks jääma mõni esimese klassi söök. Me saame kõik värske endale, mis on pärast klientide teenindamist alles jäänud.

2. Milline on kõige parem lend, kuhu kõik stjuardessid saada üritavad?

Meil on selline omamoodi vanasõna: «Ühe mehe prügi on teise mehe aare.» Kui postitasin enda Facebooki seinale, et lendan Pekingisse, kommenteeris üks mu sõber, et parem mina kui tema. Talle meeldib ainult siselende teha ja mul on veel palju selliseid sõpru. Siis on aga ka inimesed, kes tahavad just rahvusvahelisi lende.

Rahvusvahelistest reisidest ütleksin, et kõige parem on lennud Washingtonist Pekingisse ja Tokyosse, sest siis on lennuaeg hästi pikk ja töötad väga palju väheste päevade jooksul. Pekingis on aega 52 tundi, siis saab käima poodlemas, maniküüris või massaažis, mida iganes.

3. Kuidas kauglennud sind mõjutavad?

Olen tegelikult päris väsinud, kui lõpuks koju jõuan. Nii väsinud, et ei jaksa isegi Facebooki kirjutada, et olen kodus. Päev pärast reisi, sulged kõik kardinad ja ilmselt ei vasta telefonile. Kindlasti ei lähe sa uksepeale, kui keegi peaks koputama. Kui olid piisavalt loll, et tegid sõpradega mõned plaanid, siis tühistad need üsna ruttu. Oled lihtsalt kodus, sest see on koht, kus sa päriselt olla tahad.

4. Kas sa saad kauglendude ajal magada?

Jah. Lend Pekingisse kestab 14 tundi ja meil on nelja tunnine puhkepaus. Me serveerime jooke, siis süüa, siis koristame, siis serveerime magustoitu, siis koristame jälle ning siis algavad pausid.

Kui on paus, siis pool meeskonda puhkab ja teine pool on üleval ja teeb tööd. Voodid ja ruumid, kus peame magama on väga väikesed, istuma seal ei mahu. Seal kehtivad ka mõned reeglid. Kindlasti ei tohi sinna minna ja hakata jutustama, seal peab olema alati vaikne. Kui oled ära maganud, siis võtad ära ka vana voodipesu ning paned voodile uue komplekti.

5. Kas selle nelja tunni jooksul on raske magama jääda?

See oleneb, mina magan tavaliselt paar tundi, kuid on ka neid, kes ei kuule oma äratuskella.

6. Mis juhtub, kui sel ajal tuleb tugev turbulents?

Meil on seal turvavööd, tõmbad need lihtsalt üle voodi.

7. Mis juhtub, kui keegi jääb lennu ajal väga haigeks või sureb?

Ametlikult ei sure lennukis keegi, me ei kuuluta surmaaega kunagi välja. Kui keegi jääb väga haigeks, võtame ühendust mõne arstiga, kes annab meile nõu, mida teha. Nemad küsivad küsimusi ja meie anname vastuseid, mida meil on võimalik saada. Meil on olemas ka vererõhumõõtja ning me oskame seda infot arstile edasi anda ning siis teeb tema juba otsuse, kas lennuk lähimasse lennujaama suunata või edasi lennata.

Kõige rohkem jäävad haigeks diabeetikud, kes ei ole midagi söönud või joonud.

8. Kas te jätate surnud inimese oma kohale istuma?

Jah. Õnneks ei ole ma kunagi sellises situatsioonis olnud ja ma ei tunne ka kedagi, kes oleks selle läbi teinud. Mina paneks ilmselt surnule teki peale. Tahad ju säilitada väärikust ja austust inimese vastu, kes on meie hulgast lahkunud, ei taha, et keegi teda jõllitaks. See oleks väga kurb.

9. Kas teil on omavahel suhtlemiseks mingeid salasignaale?

Meil ei ole signaale, kuid on teatud sõnad, mida mõne infokillu edasi andmiseks kasutame, kuid neid märksõnu ei saa ma kõigiga jagada. Siiski on see väga piiratud valik, peamiselt me suhtleme üksteisega siiski pardatelefoni teel.

10. Mis juhtub kui keegi keeldub turvavööd kinnitamast?

Kui turvavööd tuleb kinni panna, kuid lennuk ei raputa, siis mõned inimesed eiravad seda käsklust. Nad tahavad minna näiteks tualetti ja siis nad tõusevad ja lähevad. Ma küll füüsiliselt kedagi istuma ei suru ja ma ei ütle ka kellelegi, et ta ei tohi tualetti minna, küll aga ütlen, et piloot käskis turvavööd kinni panna ja hetkel kõndida ei ole turvaline. Tavaliselt ütlevad nad seepeale, et peavad lihtsalt vetsu minema.

See on iga inimese enda otsus ja mina sellesse sekkuda ei taha. Ma ei hullu, kui keegi turvavööd kinni ei pane, aga ma muretsen küll, kui nad keelduvad juhiseid järgimast. Kui ka meeskond istub turvavööd kinni, tuleks kindlasti sama teha.

11. Mida peaks üks reisija tegema selleks, et ta lennukist välja visataks või lennuk varem maanduks?

Kui keegi on lennukis purjus ning seda märgataks enne õhkutõusu, siis saadetakse ta lennukist välja, sest pole vaja, et keegi 10 kilomeetri kõrgusel õhus järsku ära pööraks.

Kui reisija läheb kellelegi kallale, siis sõltub kõik asjaoludest. Kellele kallale mindi, kuidas see juhtus ja mis täpselt juhtus. Siiski on see piloodi otsustada, kas tuleb teha hädamaandumine või mitte. Mitmeid kordi on üritatud ka lennu ajal ust avada, mida on küll võimatu teha, kuid inimesed seda tavaliselt ei tea.

12. Mis on veidraim asi, mida oled tööl kogenud?

Mul ei ole midagi erilist juhtunud. Kord minestas üks mees käigu pealt ja kukkus oma näo vastu seina lõhki. Olen kuulnud ka olukorrast, kus järsku hakkas pagasiriiulilt verd tilkuma ning selgus, et üks reisija oli Kariibi mere saartelt kitse pea kaasa toonud. See oli muidugi enne kõiki karme reegleid. Minu jaoks on kõige veidramad ikka rõvedalt käituvad inimesed.

13. Mida reisijate käitumise juures sallid kõige vähem?

Me oleme näinud kuidas inimesed oma varbaküüsi lõikavad. Sa ei saa sinna midagi teha ning huvitaval kombel ei ole see ka üldse haruldane.

Jalad üldiselt - nad panevad oma jalgu kõikjale. Kas siis teise inimese istmele või kahe tooli vahele, igatahes ei ole see kaasreisijatele meeldiv vaatepilt.

Ühtlasi armastavad reisijad tulla pikkadel lendudel väikestesse vahealadesse, kus tavaliselt on meeskond, ning hakkavad seal tegema oma joogaharjutusi. Me mõistame seda täielikult, sest istuda on väsitav, kuid ikkagi on see tüütu, kui keegi tungib sinu tsooni.

Samuti on üsna tüütu kui inimesed tahavad koguaeg tasuta jooke saada, kui lend hilines kümme minutit, on juba esimesed inimesed platsis, kes väikese muige saatel üritavad endale mõnd head jooki saada.

Mõned reisijad üritavad lennukisse oma alkoholiga tulla, kuid me ju teame täpselt, palju me sulle valanud oleme, sest me peame seda jälgima. Pikkadel lendudel ja sellistes kõrgustes mõjub alkohol teisiti, seega me peame teadma kui palju keegi joob.

Häirib ka see, kui inimesed ei ole viisakad. Seisame alati uksel ja tervitame kõiki salongi tulejaid, kuid mõned kõnnivad lihtsalt mööda ja teevad näo, et ei kuulnud.

Infoks oleks muidugi hea ka see, et kui inimesed lähevad tualetti paljajalu või sokkides, siis see vedelik, mis põrandal on, ei ole kohe kindlasti mitte vesi.

14. Kui tihti lennukit puhastatakse? Kas iga laud pühitakse üle?

Ei. Esimeses klassis vist küll, kuid mitte pärast iga lendu. Lauad pühitakse ära igal õhtul, kuid pühkimist alustatakse esimesest reast ja hetkel, mil jõutakse viimase reani, on see lapp näinud juba üsna palju laudu. Lennuk lihtsalt ei ole kunagi piinlikult puhas.

15. Kas meeskond peab seda ebaviisakaks kui inimesed kasutavad kutsunginuppu?

Meile üldjuhul ei meeldi, kui seda kasutatakse vahetult pärast seda, kui oleme vahekäigust läbi kõndinud. Seda juhtub pidevalt. Kui ma olen just vahekäigus käinud ja kõik prügi kokku korjanud ja siis kuulen seda heli, lähen inimese juurde ja ta annab mulle oma prügi.

Samas tuleks seda kindlasti kasutada, kui vajadus tekib. Kui aga turvavöö märgutuli ei põle, peaks lihtsalt püsti tõusma ja mõne stjuardessi juurde kõndima. Kui juhtub midagi erakordset, tuleks nuppu vajutada kohe mitu korda järjest, et me teaksime, et on vaja kiiresti reageerida. Samuti kui istud akna pool ja kaks inimest sinu kõrval magavad, siis on see täiesti arusaadav, miks ei hakatud sealt üle ronima.

16. Kas see käib närvidele, kui mõni reisija üritab saada paremat kohta tuues sulle mõne ajakirja või šokolaadi?

Ei, sest ma lihtsalt ei saa kellelegi paremat kohta pakkuda. On väga tore, kui keegi toob mõne ajakirja või šokolaadi, kuid äriklassi see kedagi ei vii.

17. Mis juhtub siis, kui keegi võtab parema istekoha, kuna see on tühi?

Seda juhtub väga tihti. Tihti on lennukites tavaklassis kaks osa, üks kus jalaruum on suurem ja teine, kus see on väiksem. Suurema jalaruumiga istekoht maksab ka rohkem, mistõttu kui inimene sinna istub, peame temalt lisatasu küsima. Kui lisatasu ei taha maksta, tuleb see koht ka loovutada. Ma pean seda tasu küsima.

18. Mõni reegel, millest inimesed tavaliselt ei tea?

Hädaabiväljapääsude aknakatted peavad olema avatud, sest meeskond peab aknast välja nägema, et hinnata, kas ust on turvaline avada. Kui vesi on liiga sügav või väljas on väga kivine pind, siis oleks ohtlik inimesi sealt läbi juhtida. Me peame selle otsuse suhteliselt kiiresti tegema.

19. Kuidas mõjutab selline töö su suhteid?

Kui sa juba saad stjuardessiks, siis pead leppima sellega, et suuri pühasid sa perega ei veeda ning pead leidma muud viisid, kuidas neid tähistada. Ma ei ole mitmeid jõule kodus veetnud, sest siis olen ma varumeeskonnas ja pean minema sinna, kuhu firma mind saadab.

Sa jääd ilma paljudest pühadest ja suurtest asjadest, nagu lõpetamised. Mu pere on sellega juba harjunud ja nad isegi ei oota mind. Mu lapsed elavad minust 3,5 tunni kaugusel ja sel aastal sõitsin tänupühadeks nende juurde. Olin seal paar tundi ja siis sõitsin tagasi. See lihtsalt on nii, pole midagi parata.

20. Kas on raske kohtingutel käia?

Kui käia kohtamas kellegagi, kes ei tea, mida see töö endast kujutab, siis avaneb siin palju võimalusi armukadeduseks. Kui öelda, et käisid meeskonnaga väljas ja piloodid maksid arve, siis võiks mõni mees kadedaks saada. See on küll kõigest näide, sest tavaliselt see nii ei käi. Tavaliselt me veedame kõik aega koos, kuid me oleme perekond need kolm-neli päeva, mil me tööl oleme. Pärast seda on kõik.

Ilmselt oleks raske selgitada, mida see töö endast tähendab ja mida tähendab väljas käimine. See ei ole tingimata klubides tuuritamine, pigem lähme õhtust sööma või teeme mõne kokteili.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles