Minu kommentaarile, et kas see õudne või vastik pole, teeb giid suured silmad. «Meie usume, et inimene pole enne matuseid päriselt surnud. Ta on lihtsalt haige,» selgitab ta.
Mõtisklen just vaikselt õnnest ja rahulolust, kui külatänavale kogunenud rahvas äkki juubeldama hakkab. Matuserongkäik paistab. Kõige ees roosad pühvlid, siis musta pitsi riietatud vanad naised ja lõpuks kirst külavanema surnukehaga. Kirst on asetatud tohutule bambuskonstruktsioonile, mida kannab kümmekond T-särkides noormeest. Tuju on meestel juba laes.
Plaksutan teeservas minagi, kuni ühel hetkel poisid kirstust lahti lasevad ja kogu kupatus suure põntsuga mulle peaaegu varbale kukub. Mis nüüd? Veesõda! Poisid jooksevad karjudes ringi, loobivad üksteist ja kirstu vett täis joogitopside ja jalast võetud plätudega.
Siis loetakse kolmeni ja tõstetakse kogu kupatus jälle maast üles. Kuid seltskond ei jõua just palju kaugemale, kui kirstul jälle maha kukkuda lastakse, ning kogu varasem ekstaas kordub.
Rongkäik suundub suurele külaplatsile, mida ääristavad bambusest paviljonid. Meid viiakse ühte sellisesse, pannakse vaibale istuma ja pakutakse vett.
«See on ajutine ehitis ja lammutatakse matusepeo lõppedes ära,» selgitab giid.
See, mis mõte on ehitada 1000 inimesele varju pakkuv konstruktsioon ja siis jälle maha võtta, vaatamata sellele, et matused toimuvad siin suvel pea iga päev, jääb mulle arusaamatuks.
Nõutust tekitab ka ilutulestik. Et päike on keskpäeval seniidis, saame nautida vaid paugutamist ja tossu. Vaikselt hakkab mulle kohale jõudma, et siinsetel inimestel vist tõepoolest ongi väga palju raha.