Reisijad võitlesid turismifirmalt Egiptuse-sõidu raha tagasi

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Liis Velsker
Copy
Egiptuse Sharm el-Sheikhi puhkusekuurort Punase mere ääres.
Egiptuse Sharm el-Sheikhi puhkusekuurort Punase mere ääres. Foto: SCANPIX

Tarbijakaebuste komisjon otsustas, et Novatours peab kolmele reisijale hüvitama tühistatud Egiptuse pakettreisi tõttu kokku 1200 eurot.

Kolm klienti tellisid OÜ-lt Novatours mullu pakettreisi Egiptusesse perioodil tänavu 30. märts kuni 6 aprill. Reisikorraldaja ütles aga lepingu üles, põhjendades seda vääramatu jõuga. Nimelt andis välisministeerium toona hoiatuse, et reisimine Egiptuse kuurortidesse ei ole enam turvaline. Kokku tasusid kliendid reisi eest 2018,97 eurot.

Novatours nõustus hüvitama klientidele kokku 345,6 eurot. Reisisellid sellega ei leppinud ning pöördusid tarbijakaebuste komisjoni poole, soovides avalduses 1200 euro hüvitamist ehk 400 eurot tagasi iga reisija kohta. Novatours teatas komisjonile, et on jätkuvalt seisukohal, et klientidel on õigus tagasi saada 345,6 eurot.

Komisjon arutleb otsuses, et osapooled vaidlevad sisuliselt selle üle, kas antud lepingu ülesütlemisel esines vääramatu jõud või mitte. Võlaõigusseaduse järgi võib kumbki lepingupool lepingu üles öelda siis, kui reisiteenuse osutamine muutub võimatuks või oluliselt raskendatuks või ohtlikuks vääramatu jõu tõttu.

«Kui ametiasutused soovitavad mingisse riiki reisimisest hoiduda ja viitavad, et antud kohas ei saa tagada turvalisust, siis ei ole sihtkoht piisavalt turvaline, et sinna pakettreise korraldada,» leidis komisjon.

Komisjoni arvates ei ole pakettreisid Egiptusesse ekstreemturism, sellise pakettreisi ostjad soovivad saada puhkust päikeselisse ning eksootilisse kuurordisse. «Kindlasti ei eelda sellise teenuse harilik ostja, et sihtriigis on olukord, kus tema elu ja julgeolek võib olla ohus. Mõistlik pakettreiside korraldaja ei saa ega pea ära ootama, et sihtriigis valitsev ohuolukord realiseerub turistide surmamise, vigastamise või pantvangistamiste näol,» teatab komisjon otsuses.

Egiptus pole ekstreemturism

Koosseis leiab, et vaidluse lahendamisel ei ole tähtsust küsimusel, kas antud perioodil oli oht realiseerunud või mitte. Välisministeerium teavitas Egiptuses olevast ohust reisikorraldajaid, sarnastel juhtumitel teavitatakse ka üldsust. Samal ajal loobusid Egiptusse reisigruppide saatmisest ka teised reisikorraldajad.

Kuid vaidluse lahendamisel ei ole koosseisu hinnangul oluline lahendada küsimust, kas lepingu ülesütlemine oli põhjendatud või mitte. Lepingu ülesütlemise korral kaotab reisikorraldaja võlaõigusseaduse järgi õiguse reisitasule, kuid võib nõuda mõistlikku hüvitist osutatud või reisi lõpetamiseks veel osutatavate reisiteenuste eest.

Antud juhul ei olnud Novatours klientidele esitanud nõuet mõistliku hüvitise saamiseks. Nõude mõistlikkuse kontrolli võimaldamiseks tuleks see põhjendada vastavate teenuste kulude äramärkimise ja tõendamise kaudu. Ehk Novatoursil oli esitamata nii mõistliku hüvitise nõue kui ka reisitasu tagastamise kohustuse tasaarvestamise avaldus. Arvestades, et nimetatud toiminguid ei ole tehtud, leiab komisjon, et reisikorraldajal ei ole õigust jätta reisitasu tagastamata.

Seega otsustas komisjon reisijate kaebuse rahuldada ning nõudis Novatoursilt kokku välja 1200 eurot – 400 eurot igale kliendile. Komisjon tegi otsuse eriarvamusteta.

Kui pooled komisjoni otsusega ei nõustu või seda ei täida, on neil õigus pöörduda vaidluse läbivaatamiseks maakohtusse. Tarbija24 Novatoursilt kommentaari ei saanud.

Tagasi üles