Hiljutise Google’i tarbijakäitumise uuringu tulemuste põhjal kasutab Eestis internetti 77 protsenti elanikkonnast ning 32 protsenti Eesti internetikasutajatest ostab veebist kaupu või teenuseid. Internetist ostetakse näiteks 81 protsenti hotellibroneeringutest, 52 protsenti puhkusereisidest, 75 protsenti puhkuse- ja 72 protsenti ärilendudest.
Reisiteenuseid osta internetist targalt
Eesti internetikasutajate ostuotsused on väga kaalutletud, selgus uuringust – enne kauba või teenuse soetamist tehakse internetis põhjalik taustauuring.
Hoolimata asjaolust, et Eestis on kaalutlevad ja oskuslikud internetikasutajad, on tarbijakaitseametil piisavalt põhjust panna tarbijatele südamele, et nad oleksid reisiteenuse valikul ja soetamisel targad, uudishimulikud ja kannatlikud.
Analüüsides ametisse laekunud kaebuste sisu, võib väita, et mida kiiremini reisiteenus interneti vahendusel ostetakse, seda suuremad on tarbijate probleemid ja teadmatus teenuse tegelikust olemusest.
Usaldusväärsus ennekõike
Arvestades eestlaste ostukäitumist ja eelistusi reisiteenuste ostmisel, on suurem osa Eestis tegutsevatest reisiettevõtetest oma tegevuse korraldanud selliselt, et nende teenuseid saab hõlpsasti soetada interneti teel kodust või kontorist lahkumata. Järeleproovitult on näiteks pakettreisi ostmine internetis äärmiselt mugav ja ajakuluta tegevus.
Reisiteenuste kasutamiseks tuleb enamasti teha üsna suuri ettemakseid ning sageli ostetakse välismaal tegutsevate ettevõtete teenuseid. Seetõttu on nii üksikute lennu- ja laevareiside kui ka mitmetest teenustest koosnevate pakettreiside puhul esmatähtis valida usaldusväärne reisiteenuse pakkuja, et säästa end võimalikust hilisemast meelehärmist ja majanduslikust kahjust.
Korraldaja või vahendaja?
Kuigi internetist ostmine tundub lihtne, tuleks siiski enne pakettreisilepingu sõlmimist või üksikute reisiteenuste soetamist alati põhjalikult teenusepakkuja tausta uurida. Selleks on mitmeid võimalusi: majandustegevuse register, tarbijakaitseameti koduleht ja infotelefon, teemakohased suhtlusfoorumid jms.
Pakettreisi puhul on oluline teada, kas seda pakub reisikorraldaja, kes koostab pakettreise ise ja müüb neid, või reisibüroo, kes vahendab reisikorraldajate koostatud pakette.
Pakettreis on reis, mis kestab vähemalt ööpäeva ja koosneb minimaalselt kahest reisikorraldajalt ühtse hinna eest ostetud teenusest, näiteks transport, majutus, konverentsiteenus ja ekskursioonid.
Pakettreis on turismiseaduse järgi ka reisiteenuste kogum, mida osutatakse vähem kui ööpäeva jooksul, kuid mis sisaldab majutusteenust.
Kindlasti tuleks välja selgitada reisiteenuse lõpphind, et vältida hilisemaid üllatusi. Põhjalikult tuleks läbi lugeda reisiteenuse osutamise tingimused ning pöörata seejuures kindlasti tähelepanu reisilepingust taganemise tingimustele ja pretensioonide lahendamise korrale.
Üle tasub kontrollida teenusepakkuja kontaktandmed, et reisilemineja teaks, kuhu võimalike probleemide korral pöörduda. Samuti tuleks üle kontrollida reisi kuupäevad ja kellaajad.
Lepingut tuleb lugeda
Tingimata peaks alles hoidma kõik reisiteenuse ostudokumendid, paha ei teeks ka nende väljatrükid reisile kaasa võtta.
Üldjuhul on tarbijal võlaõigusseadusest tulenevalt õigus sidevahendi abil (nt internet, telefon) sõlmitud lepingust taganeda 14 päeva jooksul. Tuleks aga silmas pidada, et see ei kohaldu sidevahendi abil sõlmitud reisiteenuse lepingule, välja arvatud juhul, kui teenusepakkuja on lepingust tulenevat kohustust oluliselt rikkunud.
Nimelt ei saa 14 päeva jooksul taganeda lepingutest, mis on sõlmitud eesmärgiga osutada veo-, majutus ja/või toitlustusteenust, mida teenusepakkuja kohustub osutama kindlaks tähtpäevaks või tähtaja jooksul. Seega tasub tarbijal enne lõpliku jah-sõna andmist väga tähelepanelikult uurida, kas ja kuidas sõlmitav leping kattub tema ootuste, lootuste, vajaduste ja võimalustega.
Tarbijakaitseamet Tourestil
Tarbijakaitseameti spetsialistidelt saab nõu ja abi küsida 14.–16. veebruaril Tallinnas Eesti Näituste messikeskuses toimuval Touresti turismimessil. Tarbijakaitseameti boksis on oma infomaterjalidega väljas ka Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskus.