Alates 5. septembrist oma piletisoodustused vanusepõhisele süsteemile üle viinud bussifirma Sebe jättis igapäevasest 10-protsendilisest soodustusest ilma hinnanguliselt 15 000 ISIC-kaardi omanikust tudengit.
Sebe jättis soodustusest ilma ligi 15 000 tudengit
Kuigi AS Sebe teatas muudatusest positiivses võtmes, öeldes, et soodustus laieneb suuremale hulgale inimestele, sest enam ei pea olema tudeng ega ISIC-kaardi omanik, vaid piisab vanusest alla 26, põhjustas see tudengite pahameele.
Lisaks jäid senisest soodustusest ilma ka ITIC-kaardiga õpetajad, kes on alla 60-aastased.
Tartu Teoloogia Akadeemia (TTA) üliõpilasesinduse juhatus kutsus eile tudengeid üles boikoteerima Sebe teenuseid, sest peab uut vanusepõhist soodustuste süsteemi diskrimineerivaks.
TTA üliõpilasesinduse liikme Veiko Rämmeli sõnul on Tartu Teoloogia Akadeemias kokku 69 üliõpilast, kelle keskmine vanus on 36,2 aastat. Vaid 12 tudengit 69st on tema sõnul kuni 26-aastased.
Tudeng või noor?
Lisaks märkis Rämmel, et 26 on Euroopa Liidus levinud «noore» defineerimise ülempiiriks, kuid tudengi staatus ja vanus ei saa olla otseses seoses. Samuti on ISIC-kaart rahvusvaheliselt kehtiv ja annab soodustusi üle maailma.
«Oletame olukorda, kus Saksamaa 30-aastane tudeng tuleb Eesti Vabariiki, esitab ISICu ja saab vastuse, et vabandage, meie galaktikas see ei kehti,» imestas Rämmel.
ASi Sebe ekspressbussi tootejuht Kadri Johanson ütles täna Tarbija24.ee'le TTA avaldusega seoses, et püüab nendega läbi rääkida ja leida mõlemale poolele sobivat kompromisslahendust. Johansoni sõnul tahaks Sebe teha neile TTA tudengitele, kes on vähemalt 26-aastased ISIC-kaardi omanikud ja kaotasid soodustuse, asenduspakkumise.
«Meie eesmärk ei ole kindlasti ühtegi klienti kaotada, ühtegi reisijat, kes on harjunud meiega sõitma,» kinnitas Johanson. Küsimusele, kas Sebe on mõelnud ka kõikidele teistele 26-aastastele ja vanematele ISIC-kaardi omanikele, vastas ta aga eitavalt, kuid märkis, et see kõik on läbirääkimiste asi.
Ometi on selliseid tudengeid Eesti Üliõpilaskondade Liidu (EÜL) ja ISIC-pangakaarte väljastava SEB panga andmetel kokku hinnanguliselt 15 000.
Johansoni sõnul selgitati enne soodustuse saajate ringi laiendamist välja, et Eestis elab rohkem kui 150 000 noort vanuses 18-25 eluaastat. «Eraldi üle 26-aastaste ISIC-kaarti omavate üliõpilaste arvu me välja ei uurinud,» tunnistas ta. Kiired arvutused näitavad Johansoni sõnul, et soodustuse saajate ring laienes umbes 100 000 noore võrra.
Tudengeid peaks toetama ka riik
Eesti Üliõpilaskondade Liidu sotsiaalpoliitika nõunik Hanna-Stella Haaristo avaldas arvamust, et üle 26-aastaste tudengite suhtes on Sebe muudatus ebaõiglane, kuid erafirmad on oma valikutes vabad.
Haaristo märkis, et kui Eesti Üliõpilaskondade Liidu ja ka riigi eesmärgiks on laiendada elukestvat õpet, et aastaid tagasi kooli lõpetanud inimesed end uuesti täiendama läheksid, siis linnadevaheline bussiliiklus on üks selline koht, kus võiks kõikidele tudengitele vanusest hoolimata soodustus olla.
«Ennekõike tuleb tõdeda, et asjade selline käik on riigipoolne tegematajätmine, sest valitsuse tasandil on õppurite sõidusoodustused jäänud tähelepanuta,» märkis Haaristo. Erafirmadel on tema sõnul just seetõttu võimalik kehtestada oma suva järgi soodustusi näiteks ühe panga noortekaardi kasutajatele, kuid mitte kõigile ISIC-kaardi omanikele.
«Löögi alla on nüüd sattunud ka vanimad tasemeõppurid ehk doktorandid, kes on ju veelgi mobiilsemad kui bakalaureuseõppe tudengid,» lisas EÜLi esindaja.
Haaristo sõnul toimis ASi Sebe ja EÜLi vahel edukas koosöö 2007.-2008. aastal, kui reedeti ja pühapäeviti pandi Tallinna ja Tartu vahel käima soodsa piletihinnaga Tudengibuss. Tavahinnaga võrreldes said ISIC-kaardi omanikud selle bussiga sõites 50 protsenti soodustust.
ASi Sebe Ekspressbussi tootejuhi Kadri Johansoni sõnul oli ISIC-kaardi soodustust puudutav kokkulepe 5. septembril jõustunud muudatuse ajaks juba aegunud ning seetõttu ei vajanud uus kord läbirääkimist. Uue soodustuste süsteemi rakendumise kohta saadeti EÜLile vaid e-kiri.