Mida lennunumber tegelikult tähendab?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Maarja Hindoalla
Copy
Veebist ostetud lennupileteid on häkkeritel lihtne varastada.
Veebist ostetud lennupileteid on häkkeritel lihtne varastada. Foto: Panther Media / Scanpix

Raamatu «Cockpit Confidential» ja veebilehe askthepilot.com autor ning piloot Patrick Smith rääkis uudisteportaal news.com.au-le, et alguses keerulisena tunduv lennunumber võib anda olulist infot lennu ning lennufirma kohta.

Lennunumber on numbrite ja tähtede kombinatsioon, mille ees käib tavaliselt lennufirma kahetäheline IATA (International Air Transport Association) kood. Lennufirmad võivad tähtede ja numbrite järjekorda sättida vastavalt lennuliini tähtsusele.

«Lennufirmad panevad tavaliselt väiksemad numbrid prestiižsematele kauglendudele,» sõnas Smith. «Kui ajakavas on lend numbriga 001, siis on see suure tõenäosusega näiteks London-Sydney või Pariis-New York lend,» lisas ta.

Lennunumbreid grupeeritakse ka asukoha järgi. Näiteks idasse suunduvatele lendudele antakse paaris numbrid ning läände suunduvatele lendudele paaritud numbrid. Austraalia lennufirma Qantas kasutab aga paarituid numbreid väljuvatel rahvusvahelistel lendudel ning paaris numbreid Austraaliasse saabuvatel lendudel. Qantase lennud numbritega 1 kuni 399 on rahvusvahelised lennud, 400 ja suuremad numrbid tähistavad aga riigisiseseid lende.

United Airlines kasutab üle Vaikse ookeani suunduvatel lendudel kolmekohalist numbrit, mis algab alati kaheksaga, kuna number kaheksa on aasiamaade kultuuris enamasti õnnenumber. Qantas üritab number kaheksat kasutada Hong Kongi suunduvate lendude numbrites. Lennufirmad üritavad vältida n-ö õnnetuid numbreid, näiteks ei ole olemas lendu QF13 või QF666.

Üldiselt on reegliks, et kui neljakohaline lennunumber algab kolme või sellest suurema numbriga, on tavaliselt tegu partnerlennufirma lennuga.

Smithi sõnul võivad lennunumbrid aastaid muutumatuna seista, isegi kui väljumisajad ja lennukimudelid muutuvad. «Vahel kestavad need isegi kauem kui lennufirma ise. Näiteks tänaseni on lennufirmas Delta kasutusel Euroopa siseselt lennunumbreid, mille päritolu ulatub Pan Ami lennufirmani, mis müüdi Deltale enam kui 20 aastat tagasi,» selgitas ta, kuid lisas, et mõnel juhul tuleb lennunumbrist siiski loobuda. «Pärast lennuõnnetust lõpetab lennufirma austuse märgiks lennunumbri kasutamise,» sõnas Smith.

«Näiteks ei ole American Airlinesil enam lendu number 11, mis lendas Bostoni ja Los Angelesi vahel - selle numbriga lennu viimane väljumine oli 11. septembril 2001, kui see kaaperdati ning lennati World Trade Centerisse,» lisas Smith.

Tagasi üles