Kolm päeva maa ja mere piiril

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Vee ja maa piir: selline lummav, kõrgelt kaldalt avanev merevaade oli rattamatka kaaslaseks kilomeetrite viisi.
Vee ja maa piir: selline lummav, kõrgelt kaldalt avanev merevaade oli rattamatka kaaslaseks kilomeetrite viisi. Foto: Eve Kruuse ja Aivar Laan

Õigupoolest oli Võsult alanud rattaretk plaanitud lõppema Narvas. Tegelikkuses ei saanud aga alati igalt poolt nii otse sõita, kui lootsime, ja nii mõnigi meeldiv pooljuhuslik kohtumine kujunes pikemaks, kui plaanida oskasime. Tagantjärele tarkusena võib öelda, et kui oleks teinud kõike, mis plaanis – Sillamäel rohkem ringi vaadanud ja Narva kindlust külastanud –, oleks retk pidanud kestma neli päeva.

Planeerides pikemat rattaretke suurema seltskonnaga, on soovitav enne kokku leppida eesmärk: kas läbitud kilomeetrite arv või soov vaadata, mida huvitavat ümberringi leidub, ja samuti see, mida täpselt vaadata soovitakse.

Ka võimalikud ööbimispaigad tasub valmis mõelda. Meie esimene öö möödus imekaunil Letipea neemel, kus luigepaar koos viie pojaga päikeseloojangus terve etenduse andis. Ja kui polnuks eelnevat teavet, ei oleks osanud kahtlustadagi, et selles looduskaunis kohas toimus 1976. aasta 8. augustil verine konflikt puhkavate tööliste ja joobes NSV Liidu piirivalvurite vahel. Ka teine öö, Saka mõisa telkimisplatsil, oli kosutav.

Rattaretk Võsu – Narva-Jõesuu

Teekonna algus: Võsu alevik Lääne-Virumaal.

Raja pikkus: esialgu plaanitud 180 km pikkune teekond viinuks Narvani, tegelikult lõppes see Narva-Jõesuus ja pikkuseks kujunes 202 km.

Arvestuslik rahulik sõiduaeg: kolm päeva, mis algasid kella kümne paiku hommikul ja lõppesid seitsme ajal õhtul.

Teekate: oli kõike: metsavaheline muldtee, mis kohati porine; enamasti kruusa- või asfaltkattega kõrvalteed; kahjuks ei õnnestunud vältida ka suurt maanteed, kus käisid parasjagu pindamistööd.

Reljeef: tasasele maastikule pakkusid vaheldust mitmed järsud ja pikad langused-tõusud, mida võib oodatult kohata Eesti lõunapoolses osas, aga siin, Põhja-Eestis, pakkusid need mitmeid üllatusi.

Vaatamisväärsused: Altja võrgukuurid, Vainupea kirik, Kalame talus asuv Richard Sagritsa majamuuseum, Toolse ordulinnus, Letipea neem, Purtse kindluselamu, Saka mõisapark, meretorn, rand ja juga, Valaste juga, Toila Oru park.

Logistika: jättes auto rattaretke alguspunkti Võsule, peab sinna ka tagasi saama. Mõistagi võib vahemaa ratastel läbida, aga meid aitas hea inimene Tõnu Ammussaare, kes tõi meie auto retke lõpp-punkti Narva-Jõesuusse meile järele.

Tagasi üles