Tarbijakaitseameti ELi tarbija nõustamiskeskuse juhataja Kristina Vaksmaa kirjutab, mida tasub lennureisil teada seoses pagasiga, sest viimase kadumine valmistab reisijatele tõsist peavalu.
Kõige rohkem valmistab lennureisijatele peavalu pagasi hilinemine
Lennufirmad on nii äraantava kui pardale võetava pagasiga seoses kehtestanud väga konkreetsed reeglid. Paraku reisijad kirja pandud tingimustega sageli ei tutvu, mille tulemuseks võivad olla ebameeldivad üllatused ja sageli ka rahaline kahju.
Millised on sagedasemad probleemid?
Äraantava ehk registreeritud pagasiga seoses on reisijatel kõige enam probleeme pagasi hilinemisega. Võib juhtuda, et hilinev pagas ei jõuagi reisijani ning jääb hoopis kadunuks. On ka juhuseid, kus reisija saab oma pagasi kätte rikutuna, näiteks on kohver purunenud või on osa pagasis olnud asju kadunud.
Tähtis on siinkohal see, et kõigi pagasiprobleemide korral tuleb lennujaamast lahkumata viivitamatult pöörduda lennujaama pagasiletti ning tekkinud olukord fikseerida ehk vormistada vastavasisuline raport.
Reisijatele tekitavad aeg-ajalt küsimusi ka nii käsipagasile kui ka äraantavale pagasile kehtestatud kaalu- ja mõõdupiirangud. Seega tasuks enne reisile minekut ja pileti ostmist üle täpsustada, millised on konkreetse lennufirma pagasilimiidid, ja neist ka kinni pidada, sest ülekaalu eest kehtestatavad lisatasud on küllaltki suured.
Millised on reisija õigused?
Pagasiga seotud probleemide korral reguleerib reisija õiguseid Montreali konventsioon, mis on rahvusvaheline õigusakt ja kehtib ligikaudu sajas maailma riigis. Lisaks tuleb arvestada ka iga konkreetse lennufirma tingimustega, mis käsitlevad pagasiga seotud kaebuste lahendamist ja reisija õigusi probleemide korral. Konventsioonis sätestatud õigusi ei tohi aga vedaja omapoolsete reeglitega vähendada ega piirata.
Pagasi hilinemine tekitab reisijale ebamugavusi seoses sellega, et ta ei saa kasutada kohvrisse jäänud asju, sh nii rõivaid, hügieenitarbeid kui ka muud vajalikku. Sel juhul tuleks hilinemise kohta raportit vormistades küsida lennujaamas ka võimalikult palju teavet selle kohta, millised on lennufirma reeglid antud olukorras toimimiseks.
Nimelt on osal vedajatel lepingutingimustega määratud, et reisijale antakse vautšer teatud rahasummaga, mille eest saab osta endale esmatarbekaupu või on reisija tarbeks vastav tootekomplekt juba valmis pandud. Seega tasuks alati täpsustada, kas lennufirma pakub reisijale abi või peab tarbija oma raha eest esmatarbekaupu ostma ja hiljem kulude hüvitamiseks vastavad tšekid esitama.
Kui pagas hilineb niivõrd palju, et reisijal on vaja osta rõivaid, jalatseid või muud hädavajalikku, on reisijal selleks õigus. Kindlasti tuleb aga alles hoida vastavaid kulutusi tõendavad ostutšekid. Valmis tuleb olla ka selleks, et kui reisija soovib hiljem antud kulutuste hüvitamist, võib lennufirma nõuda enda valdusesse ka ostetud asju. Reeglina ei vastuta lennufirma pagasi hilinemisel pagasis sisaldunud esmavajalike esemete (tööalased materjalid, dokumendid, võtmed) saabumata jäämisest tingitud kahjude eest.
Oluline on täpsustada ka seda, millisel juhul üldse kompensatsiooni saab küsida, näiteks mõned lennufirmad ei kompenseeri hilinenud pagasi puhul tehtud kulutusi reisijatele, kes saabusid enda elukohariiki. Näiteks Eesti elanikele Tallinna lennujaama saabumisel.
Pagas jääb kadunuks
Võib juhtuda, et lennufirmal ei õnnestugi reisija pagasit üles leida. Lennunduses võib hilineva pagasi lugeda kadunud pagasiks pärast 21 päeva. Sellises olukorras on reisijal õigus nõuda pagasis olnud asjade hüvitamist. Siiski tuleb arvestada sellega, et hüvitamisele kuuluv summa ei saa vastavalt Montreali konventsioonile olla suurem kui 1131 SDR-i, mis on Rahvusvahelise Valuutafondi arveldusühik ja vastab ligikaudu 1200 eurole.
Arusaadavalt võib pagasis olnud esemete väärtus ületada antud summat, kuid tavalise registreeritud pagasi puhul piirdub lennuvedaja vastutus seaduses etteantud määraga. Siinkohal on oluline teada ka seda, et vastavalt lennufirmade reeglitele ei tohi äraantavasse pagasisse panna näiteks raha, päikeseprille, kaameraid, passe, võtmeid, väärtesemed jms.
Selliste asjade kompenseerimine pagasi kadumise korral on raskendatud ja sageli võimatu, seega tuleb antud esemeid hoida käsipagasis. Kui äraantava pagasiga tuleb siiski vedada väärtuslikke või õrnu ja muus mõttes erilisi esemeid, tuleks selline pagas ka eraldi deklareerida ja vormistada.
Kindlasti tuleb valmis olla ka selleks, et lennufirmad küsivad kaduma jäänud asjade kompenseerimiseks vastavate esemete väärtust tõendavaid dokumente ehk ostutšekke. Enamasti sisaldavad vedajate tingimused ka seda, et esemete väärtusest arvutatakse vastavalt nende vanusele maha teatud protsent ja väljamakstav summa ei vasta esemete soetamishinnale.
Pagas on rikutud
Võib juhtuda, et lennuvedaja valduses on reisija pagas saanud kahjustada, näiteks on pagasi lukk või sang katki, pagasist on välja kukkunud osa asju või on kohver muul viisil kahjustada saanud. Soovitav on enne kohvri parandamist või uue soetamist konsulteerida lennuvedajaga, sest osa lennufirmasid korraldab ise kohvri parandamise või pakub omaltpoolt asenduskohvrit. Valmis tuleb olla ka selleks, et kahjude hüvitamiseks tuleb lennuvedajale esitada tõendid kahjustunud kohvri maksumuse kohta.
Eeltoodud probleemide tekkimisel tuleks viivitamatult esitada lennuvedajale kirjalik kaebus, millele peaks lisama juhtunu kohta lennujaamas vormistatud raporti, koopiad pagasi registreerimise kviitungitest, pardakaartidest ning kõik reisija nõuet tõendavad dokumendid.
Väga oluline on teada, et pagasi hilinemisel tuleb kahjude hüvitamist puudutav avaldus teha lennuvedajale 21 päeva jooksul alates pagasi kättesaamisest. Kui vedaja tunnistab registreeritud pagasi kaotsiminekut, tuleb kahjunõudeavaldus esitada vedajale samuti 21 päeva jooksul. Rikutud pagasi puhul on tarbijal õigus vedajale esitada kaebus koos kahjunõudega vaid seitsme päeva jooksul.
Kuidas esitada kaebust
Kaebuse esitamisel tuleks uurida, kas piisab vabas vormis avaldusest või peab selleks kasutama lennuvedaja koostatud blanketti vms. Mõni vedaja ei pruugi e-posti teel või läbi kodulehekülje päringuvormi laekunud kaebusi menetlusse võtta.
Täiendavalt on soovitav sõlmida ka reisikindlustus, kuigi eelpool toodud õigused kehtivad ka juhul, kui pagasikindlustust ei ole tehtud. Siiski tasub kindlustus end ära, kui vedajaga ei saada kahjude hüvitamises kokkuleppele.
Kui tarbijat ei rahulda lennuvedaja poolne kaebuse menetlemine, saab abi küsida tarbijakaitseametist, seda ka piiriüleste vaidluste puhul ehk kui pagasiga seotud vaidlus on seotud teises riigis registreeritud lennuvedajaga. Piiriüleste kaebuste menetlemiseks on tarbijakaitseametis spetsiaalse osakond – Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskus, kelle osutatava abi ja teenustega saab tutvuda keskuse kodulehel www.ecc.ee.