Piloot vastab lugejate küsimustele: kas lennuk võib lennata läbi äikesepilve?

Johanna Vahuri
, Reisiportaali toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Piloot Marko Valtonen
Piloot Marko Valtonen Foto: Finnair

Piloot Marko Valtonen on Finnairi lennukitega lennanud juba 26 aastat ning oli lahkesti nõus vastama Postimehe lugejate küsimustele. Tema vastused ilmuvad järgmiste nädalate kestel.

- Palun jagage mõnd lõbusat fakti lennukite kohta?

Mitte kõik ei tea, et lennuki tiiva otsad on painduvad ja kui lennuk õhku tõuseb, siis võivad need kerkida kaks kuni kolm meetrit.

- Kas lennukiga Airbus A350 saab tagurpidi lennata?

Lennukil on selle vastu turvalisuse tagamiseks kaitsemehhanismid, mistõttu on see võimatu. Lennukit DC9 võiks küll tagurpidi lennutada, kuid ma ei ole kuulnud, et keegi seda teeks.

- Kas lennuk võib lennata läbi äikesepilve?

Piloodid üritavad tavaliselt lennata tormidest mööda, sest need põhjustavad turbulentsi, kuid lennukid on võimelised vastu pidama ka välgulöögile. Lennukitootjad testivad lennukeid disainiprotsessi käigus. Nende piloodid lähevad ja otsivad torme ja äikesepilvi ning koguvad sealt ka detailset infot, mida torm lennukile tegi.

Tavaliselt lööb välk lennuki mõnda väljaulatuvasse ossa, näiteks ninasse või tiivaotsa. Vool sööstab läbi elektrit juhtiva välispinna ja väljub mõnest teisest väljaulatuvast osast, näiteks sabast. Kui välk peaks lennukit tabama, peab lennuk pärast alati läbima turvakontrolli. Tavaliselt on lennukil mõni väiksem vigastus, mis enne järgmist lendu ära parandatakse.

- Kas külgtuulega maandate lennuki käsitsi või autopiloodiga?

Tugeva külgtuulega tuleb lennuk käsitsi maandada.

- Kui palju kütust mahub A350 sisse?

111 000 kilogrammi.

- Kui kaua jagub sellest kütusest?

See sõltub lennuki raskusest – kui palju on reisijaid ja kui palju on pagasit. Tühja lennukiga jaguks sellest umbes 18 tunniks.

- Mis juhtub, kui kütus otsa saab? Kas see on üldse võimalik?

Me kindlustame, et iga lennu jaoks oleks piisavalt kütust, arvestame selleks situatsioonidega, kus peaksime maanduma mõnas teises lennujaamas või lendama ümber mõne frondi. Meil on piisavalt reservi iga olukorra jaoks ja need on detailselt iga lennuplaani juures välja toodud.

- Miks on A350 parem kui A330 või A340?

A350 esindab reisilennukite viimast sõna. See on palju kütuseefektiivsem, mis teeb selle ka keskkonna jaoks paremaks. Salongi rõhk on seatud madalama rõhu järgi kui varem. Konditsioneer on palju edasiarenenum, mida märkab ka reisija. Lennuk on vaiksem, mis on hea nii meeskonnale kui ka reisijatele ning inimestele, kes elavad lennujaamade lähedal, sest A350 teeb õhkutõusul ja maandumisel palju vähem lärmi.

- Kas piloodid näevad kaameratega, mis salongis toimub, või ei ole selliseid kaameraid olemas?

Salongipersonal hoolitseb salongi eest, piloodid keskenduvad lennuki juhtimisele. Me loomulikult suhtleme salongipersonaliga lennu ajal ja nad teavitavad meid ka asjadest, mida me peaksime teadma.

- Kas raskem on lennata kauglende, kus kasutate autopilooti, või lühikesi liine nagu Tallinn-Helsingi?

Sõltub täielikult sellest, mis sulle meeldib. Mõlemal on omad plussid ja miinused ja muidugi lennukitüüp on täiesti erinev.

- Kas uuematel lennukitel on tagurpidi käik ja kui, siis millistel lennukitel?

ATR-lennuk saab tagurdada, kuid reaktiivmootoriga lennuk ei saa.

- Kas erinevate lennukite süsteemid on sarnased (nupud samas kohas)?

A330 ja A350 kokpittides on palju sarnaseid asju, kuid on ka erinevusi, mistõttu peavad piloodid läbima koolituse enne iga erinevat tüüpi lennukiga lendamist.

- Mis asub lennuki tagaosas?

Seal asub abigeneraator, mis annab elektrit, kui seda peaks vaja minema.

- Miks lennatakse nii suure kaarega? 

Ma ei ole päris kindel, mida selle küsimusega on mõeldud. Lennukaardil näeb teekond välja nagu kaar, kuid me lendame alati kõige lühemat teed pidi, mis on kõige ökonoomsem ja majanduslikult kasulikum. Me arvestame kütusekulu, navigatsioonikulusid ja loomulikult ka kõiki piiranguid, mida lennuametid on seadnud.

- Miks ei ole lõunapoolkera ümber lennuliiklust?

Lennuliiklus hõlmab ikka populaarseimaid liine – mõnel pool on taevas väga umbes, teisel pool on jälle rohkem ruumi.

- Miks lennukid ei lenda üle lõunanaba?

Ma ei tea, kas see vastab tõele, kuid kui lennuteekondasid planeeritakse, peavad need olema võimalikult lühikesed, et hoida kütusekulu ja õhusaaste taset võimalikult madalal.

- Mis on A350 jaoks maksimaalne lennukõrgus?

43 100 jalga ehk 12 588 meetrit.

- Kui kaua aega võtab jää eemaldamine A350-lt?

Umbes 10–20 minutit, oleneb ilmast.

- Kas kokpitis on vaiksem kui salongis?

Ei, mitte eriti.

- Kas A350 on maailma parim lennuk?

Muidugi on!

- Miks on lennukis külm isegi siis, kui olen õhuvoolu enda pea kohal sulgenud?

Lennukites on erinevad konditsioneerisüsteemid ja temperatuurimõõdikud ning mõnikord võtab aega, enne kui temperatuur stabiliseerub.

- Mis juhtuks, kui keegi avaks lennu ajal lennuki ukse?

Rõhu tõttu ei ole võimalik lennu ajal ust avada.

- Milline on olnud kiireim maandumine, mille olete kunagi teinud ja miks?

Ma olen nii palju lennukeid maandanud, et ma tõesti ei mäleta, milline neist oli kiireim.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles