26 Postimehe lugeja küsimust Finnairi piloodile

Johanna Vahuri
, Reisiportaali toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Piloot Marko Valtonen
Piloot Marko Valtonen Foto: Finnair

Piloot Marko Valtonen on Finnairis lennanud juba 26 aastat ning oli lahkesti nõus vastama Postimehe lugejate küsimustele. Järgneva kuue nädala jooksul avaldame kõikide saadetud küsimuste vastused.

Miks te õppisite piloodiks?

See oli juba lapsena minu unistuste töö. Tahtsin saada kas hokimängijaks, õpetajaks või piloodiks, ja ma olen väga õnnelik, et minust sai piloot.

Palun kirjeldage esimest lendu piloodina.

Esimest korda lendasin lennukiga koos oma juhendajaga 1988. aasta suvel. Lennuks oli Cessna 152 ning oli ilus suveõhtu Poris Lääne-Soomes. Lend kestis 45 minutit ja see oli täpselt see, millest ma kunagi vaid unistada oskasin.

Mis on pilooditöö kolm parimat ja kolm halvimat tahku?

Parim on see, et tegu on väga huvitava tööga. Selles on palju vaheldust ja ükski lend ei ole samasugune kui teine. Lisaks pakub see väljakutseid. Mitte nii positiivne on aga see, et pean pidevalt oma perekonnast eemal olema ja ühtlasi tuleb päris palju öösiti tööd teha. Näiteks Finnairi pikamaalennud väljuvad õhtuti.

Mis on piloodi töös kõige keerulisem?

Ma olen nii kaua lennanud, et see ei ole enam keeruline. Kui ma aga piloodiks õppima hakkasin, siis oli maandumine kõige keerulisem asi, mida selgeks saada. Tavaliselt ütlevad inimesed, et ainult oma tehnikale toetudes lendamine on kõige raskem, kuid minu jaoks see keeruline ei olnud.

Kas olete pidanud kunagi tegema hädamaandumise, sest juhtus midagi tõsist?

Kord pidin maanduma tehnilise rikke tõttu vaid ühe töötava mootoriga, kuid kõik läks hästi.

Kas olete kunagi tundnud, et nüüd kukute alla?

Ei, mitte kunagi.

Milline osa piloodi tööst on teile kõige keerulisem?

Perekonnast eemal olemine on raske, muidu ma väga naudin oma töö erinevaid aspekte.

Milline on kõige raskem lennujaam, kuhu maanduda, ja kuhu te pigem ei lendaks?

Funchal Madeiral on üsna keeruline, sealne lennuväli asub otse mere ääres ja mäe kõrval ning seal on sageli ka tugev tuul.

Milline on teie lemmiksihtkoht?

JFK New Yorgis on mu lemmik – seal on kolm suurt lennujaama üksteise lähedal, mistõttu nad kasutavad lähenemismeetodeid, mida mujal harva näeb, seega on see piloodi seisukohast põnev lennuväli.

Milliste teiste lennukitega olete Finnairis enne A350 piloodiks saamist lennanud?

26 aasta jooksul Finnairis olen lennanud lennukitega McDonnell Douglas DC-9 ja DC-10, Airbus A320, Airbus A340, Airbus A330 ja Airbus A350.

Mis on teie lemmiklennuk?

McDonnell Douglas DC9 ja Airbus A350 on mu lemmikud. A350 on kõige stabiilsem lennuk, millega kunagi olen lennanud, ja DC-9 reageerib väga hästi piloodi käsklustele.

Jutustage esimene põnev asi, mis teile Eestiga seoses meenub.

Viimati käisin Tallinnas tütre iluuisutamisvõistlust vaatamas, seega sellest on mul soojad mälestused. Tallinna vanalinn on ilus ja toit on väga hea!

Mis tunne on olla vastutav nii paljude elude eest?

Ma tean, et mul on väga suur vastutus, kuid tean, et saan kindel olla oma koolituses ja kaaspiloodis ning Finnairi tugevates ohutusreeglites.

Kas lendamine on teile sama tavapärane kui meile autoga sõitmine?

Isegi kõige kogenenumad piloodid teevad enne lendu läbi samad kontrollid. See on osa meie ohutusreeglitest. See on sama, nagu me kontrolliks enne sõitu auto olukorda ja vaataks üle teekonna enne poodi sõitmist (kuidas on rehvide rõhk, kas teel on teetöid, kuidas ilm on, kui mitu inimest autos on jne).

Kui mitu kilomeetrit olete nende 26 aasta jooksul lennanud?

Olen kokku lennanud 16 000 tundi – keskmine kiirus on 850 kilomeetrit tunnis, seega see teeb kokku umbes 13 600 000 kilomeetrit, mis tähendab, et umbes 324 korda ümber maailma.

Mis nõu te annaksite inimesele, kes kardab lennata?

Rääkige mõne piloodiga. Kui teada rohkem sellest, mis lennu ajal juhtub ja mida mingid helid tähendavad, siis on hirm väiksem. Võtke kaasa mõni hea raamat või hea muusika, et saaksite oma mõtted hirmust eemale viia.

Kas teile meeldivad Iraani või Gibraltari lennuväljad?

Ma ei ole sinna kunagi lennanud, seega ei oska kommenteerida

Mis on kõige naljakam asi, mis on kokpitis juhtunud?  Kas meenub mõni naljakas situatsioon lennu ajal?

Vabandust, siin ei tule küll midagi pähe – meil muidugi tuleb mõnikord ette huvitavaid olukordi reisijatega, kuid peamiselt tegeleb nendega salongipersonal.

Kas mõnikord tekib tahtmine teha trikke nagu Bob Hoover?

Ei – reisilennud ei ole koht trikitamiseks ja ma usun, et reisijad on sellega nõus.

Kas olete pidanud kunagi tegema mõne raske otsuse, mida olete hiljem kahetsenud või just rahul olnud?

Ei, ma olen tavaliselt väga rahul otsustega, mille vastu olen võtnud.

Kas olete unistanud lennata kunagi A380ga?

Oleks loomulikult vahva ka seda proovida, kuid A350 on tegelikult moodsam ja olen väga õnnelik, et saan sellega lennata.

Kui te ei oleks piloot, siis mis ametit te peaksite?

Jäähokimängija või õpetaja olid mu teised valikud, kuid ma olen väga õnnelik, et olen piloot.

Kas te arvate, et mees- ja naispiloodid on võrdsed?

Muidugi!

Kuidas saab teie organism hakkama ajavahedega?

Olen õppinud ajavahedega kohanema ja uinun kergesti, vaatamata ajavahele. Trennitegemine aitab samuti sellega toime tulla. 

Lugejamängu võitjatega võetakse ühendust

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles