Veidrad faktid lennundusest, mida sa ilmselt ei tea

Johanna Vahuri
, Reisiportaali toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Lennuk
Lennuk Foto: SCANPIX

Lennunduses on palju väikeseid nüansse, mis tavaliste reisisellide eest võivad saladuseks jääda.

Veidraid fakte leidub lennunduses hulgaliselt ning mõned neist on tuntumad kui teised. Isegi kui tead lennundusest palju, võib mõni detail üllatusena tulla, vahendab news.com.au.

1. Enamikke lennukeid on tabanud välgulöök

Enamik piloote on ka välgulöögi tabamuse edukalt üle elanud ning ebameeldivast situatsioonist turvaliselt välja toonud ka kogu lennuki. Lennukid on ehitatud nii, et nad tabamusele vastu suudaksid pidada. Siiski on see üsna ebameeldiv, kui järsku kuuled tugevat pauku ning seejärel näed sähvatust.

2. Paljudes lennukites on surnukehad ja inimorganid

Vahel tuleb ette, et inimesed surevad tuhandete kilomeetrite kaugusel kohast, kus nad tegelikult olla sooviksid. Siis tuleb nende surnukehad transportida õigesse kohta ning selleks kasutatakse sageli just tavalisi reisilennukeid. Kehad pannakse tavalistesse puust kastidesse, et kui keegi juhtuks ka seda nägema, ei tekitaks see kohe küsimust, mis sorti pagasiga on tegu.

3. Piloodid väsivad ja magavad

Kuigi pikamaalendudel ei panda pilootidele tavaliselt pahaks, kui nad veidi magavad, siis selleks on kindlasti oma aeg ja koht. Üle poolte pilootidest on tunnistanud, et nad on kokpitis tukkuma jäänud ning peaaegu kolmandik oli üles tõustes avastanud, et sügavat und magab ka nende kaaspiloot.

4. Lennukite vastupidavust testiti surnuid kanu lennutades

Lennukite üheks ohuallikaks on kokkupõrked linnuparvedega, mistõttu peavad nii lennuki- kui ka mootoritootjad olema kindlad, et nende masinad on vastupidavad ning elavad üle ka linnutabamused. Selleks lennutati kere ja mootorite pihta aga surnuid kanu. Tänapäeval ei peeta seda aga kuigi sobivaks, mistõttu lennutatakse nüüd kere testimiseks savist ja plastikust tehtud esemeid.

5. Pardal on sageli kirves

Kirved tulevad kasuks juhul, kui peaks elektrisüsteemis tekkima tulekahju. Selleks, et tuld kustutada, tuleb murda läbi laepaneelide.

6. Kõrvaklapid ei ole uued

Kuigi kõrvaklapid antakse reisijatele alati pakendatult, mis jätab mulje nagu nad oleksid uued. Pärast iga kasutust kõrvaklapid aga lihtsalt puhastatakse ning pakendatakse uuesti.

7. Tuled kustutakse, et reisijad oleksid valgusega harjunud

Hämaras tõusmise ja maandumise ajal kustutakse salongis alati ka tuled. Seda tehakse selleks, et kui peaks juhtuma õnnetud, oleksid reisijate silmad hämara valgusega juba harjunud. See vähendab oluliselt reageerimisaega, sest inimesed ei ole pimestatud, vaid saavad kohe tegutsema asuda.

8. Pilootide võim

Piloodid võivad legaalselt inimesi arreteerida, kirjutada trahve ning isegi panna kirja sureva inimese testamendi.

9. Kohvi juua ei tasu

Kohvihoiustamiseks mõeldud anumaid keegi just väga tihti ei pese. Need loputatakse kiiresti veega ja siis täidetakse juba uue kohviga, mistõttu on need tegelikult üsna räpased.

10. Turbulents on õhtul kõige hullem

Kui kardad lennata, oleks mõistlik broneerida hommikune lend. Maa soojenemine muudab õhu auklikumaks ning ühtlasi on tormide tekke oht pärastlõunal palju suurem, kui hommikul.

11. Täpsus on ülioluline

Kui varem võisid lennukid oodata hilinenud reisijate järel, siis nüüd on sisse seatud järjest karmimad reeglid, mistõttu seda teha enam ei saa. Isegi kui lennukist jääb maha paarkümmend reisijat või rohkemgi, on õigel ajal sihtkohta jõudmine olulisem, kui see, et kõik sinna jõuaksid.

12. Piloodid peavad sööma erinevaid roogasid

Piloodid peavad alati sööma erinevaid toite juhuks, kui üks neist kahest peaks tekitama toidumürgituse. Ühtlasi ei tohi nad omavahel toitu jagada või isegi proovida anda.

13. Tualette on võimalik väljast avada

Sildi taga, mis on igal tualeti uksel, on väike kang, mis avab ka seest lukku keeratud ukse.

14. 2003. aastal varastati lennuk ja keegi ei tea kus see on

Kaks mehhaanikut varastasid 25. mail 2003. aastal Boeing 727 lennuki. Seda asusid rahvusvaheliselt otsima nii FBI kui ka CIA, kuid seni ei ole mehi ega lennukit leitud.

15. Prints Charles ja prints William ei tohi koos lennata

Kuninganna palvel ei tohi tema laps ja lapselaps kunagi ühe lennukiga lennata, sest ta ei soovi, et kui peaks juhtuma õnnetus, sureksid mõlemad troonipärijad korraga.

16. Lendamine on turvalisuselt teine transpordivahend

Kuigi räägitakse palju, et lendamine on kõige turvalisem, siis statistiliselt on liftiga sõitmine siiski ohutum. Iseasi, kui kaugele liftiga liikudes jõuab.

17. Maailma lühim lend toimub Orkney saartel

Lend kestab kõigest kaks minutit ning kogu läbitav teekond on lühem kui Edinburgi lennujaama õhkutõusu- ja maandumisrada. 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles