Kuidas leida reisil õige majutus?

Heldin Malmet
, Tarbijakaitseameti Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskuse jurist
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Öine hotell.
Öine hotell. Foto: Caro / Scanpix

Reisida on mõnus ja interneti abil on järjest kergem ka ise endale reisipaketti kokku panna. Mõned tähelepanekud aitavad kaasa õige majutusvaliku tegemisele. 

Majutuse soetamisel tasub eeltööd tehes hajutada riske

Tihti soovivad reisihuvilised pakettreiside asemel kavandada oma reisi ise, mis tähendab ka ise majutuskoha valimist ja broneerimist. Tark on teha eeltööd ja lähtuvalt majutuskohtade erinevast kvaliteedi- ja hinnatasemest pöörata tähelepanu mitmetele aspektidele, et hajutada võimalikke riske.

Internetist leiab mitmeid portaale, mille kaudu võib leida endale sobiva majutuskoha. Tarbijakaitseametisse laekunud kaebuste põhjal võib järeldada, et populaarsemad broneerimiskeskkonnad on Booking.com, Hotels.com, Expedia. Seejuures nimetatud veebilehtedest on Euroopas Hollandis registreeritud vaid booking.com. Tarbijal on oluline teada, et kuigi sobilik majutus leitakse näiteks booking.com koduleheküljelt, siis leping sõlmitakse siiski konkreetse majutust pakkuva ettevõttega ehk kui tarbija broneerib booking.com vahendusel endale korteri Riias, siis astub ta lepingulisesse suhtesse Lätis registreeritud kauplejaga.

Pööra tähelepanu lõpphinnale

Majutust otsides saab tarbija agendi veebilehel kategoriseerida pakkumisi muuhulgas ka hinna järgi. Kindlasti tasub tähelepanu pöörata, et pakkumises väljatoodud hinnale võivad lisanduda täiendavad tasud, näiteks lapse lisavoodi tasud, hilisema check-in’i tasu (kui klient jõuab näiteks majutuskohta alles hilisõhtul) või koristusteenuse tasu, millest ei ole võimalik loobuda. Seesugused tasud võivad tunduvat kergitada majutuse lõpphinda. Näiteks broneeris tarbija endale külaliskorteri Belgias hinnaga 90 eurot. Hiljem selgus, et tema krediitkaardilt võeti maha täiendavalt 50 eurot koristusteenuse eest. Sealjuures ei olnud algses majutuspakkumises märgitud koristusteenuse kohustuslikku tasumist ning tarbija oli korterit loovutades seda ise korralikult koristanud.

Hinna puhul on oluline veenduda, millise nii öelda kategooriaga on broneeritav majutus - kas tegemist on hotelliga, külaliskorteriga või kodumajutusega. Väga soodsaid pakkumisi Euroopa pealinnades on võimalik saada ka väga odavalt, isegi 15 euro eest, kuid tegemist võib olla hoopistükkis 12-kohalises unisex toas oleva narivoodi kohaga, kus WC on koridoris.

Kontrolli kvaliteeti

Mitmed tarbijate pöördumised teenuse kvaliteedi osas viitavad, et fotod pakutava majutusteenuse kvaliteedist ja toa seisukorrast ei pruugi olla vastavuses reaalse olukorraga. Seega tasub enne konkreetse hotelli või korteri kasuks otsustamist uurida teiste tarbijate kogemusi. Seda saab teha näiteks veebilehel Tripadvisor. Lisaks kirjalikule tagasisidele jätavad tarbijad nimetatud keskkonnas tihti majutusasutusest ka fotosid, mis loob reaalsema kujutelma antud majutuse kvaliteedist (traveller photos vs professional photos). Kindlasti tasub vaadata ka majutusasutuse enda kodulehte.

Loe läbi lepingule kehtivad üldtingimused

Kuna majutuse broneerimisel ei ole seadusest tulenevat taganemisperioodi, siis on ülimalt oluline tutvuda lepingutingimustega. Esmatähtis on kontrollida broneeringu tühistamisele kehtivaid reegleid, et teada, mis juhtub olukorras, kui tarbija on sunnitud oma broneeringu tühistama. Väga paljudel agendi kaudu broneeritavatel majutusasutustel on suhteliselt lühike see periood, mil tarbija saab broneeringust loobuda ilma täiendavate kuludeta. Tihti väga soodsate majutuspakkumiste puhul ei ole kaupleja jätnud tarbijale võimalust lepingust loobuda ning majutuse eest tuleb tasuda koheselt või majutuse mittekasutamisel tuleb siiski tasuda kogu summa.

Veendu lisateenuste olemasolus ja maksumuses

Veebikeskkonnas olevad majutuspakkumised ei pruugi sisaldada hommikusööki või olla sama check-in või check-out ajaga, kui need oleks otse hotellist broneerides. Kindlasti tasub tarbijal kontrollida, et majutusasutus pakub hommikusööki ning kas see sisaldub juba majutuse maksumuses või on lisatasu eest.

Näiteks majutuse juures olev märge „hommikusöök“ või „Wi-Fi võimalus“ ei tähenda tingimata, et pakett seda sisaldab. Võib juhtuda, et internetiühendusega toa broneerimisel tuleb interneti kasutamise eest juurde maksta. Sellisel juhul peab hind olema kuvatud enne broneerimist. Samasugused reeglid kehtivad näiteks auto parkimiskoha puhul. Paljudes linnades palutakse tarbijatel majutuse puhul tasuda ka linnamaks, mida reeglina hotelli maksumuses ei kajastata ning vastavasisuline märge peab olema pakkumise juures kuvatud (näiteks „Not included: € 4.50 City tax per night”.

Kontrolli oma krediitkaarti

Majutuse broneerimise lõpuleviimiseks palutakse tarbijal sisestada oma krediitkaardi andmed. See on tihti nõutud ka siis, kui deposiiti koheselt krediitkaardilt maha ei võeta. Krediitkaardilt võetakse siiski majutuse tasu, juhul kui tarbija soovib broneeringu tähistada, kuid ei tee seda etteantud tähtaja jooksul.

Lisaks on tarbijatel ettetulnud olukordi, kus majutus broneeritakse, kuid deposiidi mahaarvatise hetkel ei ole krediitkaardil vajalikku summat. Sellisel juhul võib tarbija sattuda olukorda, kus majutusasutus tühistab ühepoolselt tarbija broneeringu sellest tarbijat e-kirja teel teavitades. Sellise olukorra vältimiseks tasub alati enne broneeringu tegemist veenduda oma rahalistes vahendites ning krediitkaardi kehtivusajas.

Mida teha kui oled petta saanud?

Tarbijal, kes ei ole teenuse kvaliteediga rahul või ei vasta teenus kokkulepitud tingimustele, peaks esitama kauplejale kaebuse koheselt, et anda hotellile või rendifirmale võimalus puuduste kõrvaldamiseks. Kaebuse esitamine alles tagasi koju saabudes on reeglina majutusteenuse puhul liiga hilja ning ettevõte ei pruugi kaebust lahendada. Näiteks kui hotelliruum on koristamata või puudub lubatud televiisor, soe vesi või kliimaseade, peab andma teenusepakkujale võimaluse olukorra parandamiseks, milleks ta võib näiteks pakkuda tarbijale uut tuba. Kui majutusasutus pole võimelike probleemi koheselt likvideerima, siis tuleb kindlasti oma pretensioon esitada ka kirjalikult. Väga oluline on teada, et pretensiooni puhul ei saa tarbija eeldada, et võib ebasobivat majutusest koheselt loobuda ning uue, endale sobivama koha valida, sealjuures olles veendunud, et kaupleja maksab talle raha tagasi.

Kui tarbijal ei õnnestu probleemi kauplejaga ise lahendada, siis Euroopa Liidu siseste ostude puhul ei tasuks kohe käega lüüa. Tarbijakaitseameti koosseisus tegutseb Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskus, mis tegeleb piiriüleste kaebuste lahendamisega. 

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles