Sõidad suvepuhkusele lennukiga? Vaata üle oma õigused

Siiri Erala
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Enne lennureisi tasuks tutvuda reisija õigustega. Pildil reisijad Tallinna Lennujaamas.
Enne lennureisi tasuks tutvuda reisija õigustega. Pildil reisijad Tallinna Lennujaamas. Foto: Toomas Huik

Seoses alanud puhkuste hooajaga, mil miljonid eurooplased reisivad lennukiga, et suunduda kohtadesse, kus lõõgastuda ja veeta oma väljateenitud puhkus, tuletab Euroopa Komisjon meelde lennureisijate peamised õigused.

Lennu katkemise korral on reisijal õigus

  • saada lennuettevõtjatelt teavet (nt oma õiguste, olukorra muutumise, tühistamiste ja viivituste kestuse kohta);
  • valida piletihinna tagastamise ja selle vahel, et jõutakse lõppsihtkohta asenduslennuga teisel marsruudil (tähelepanu: ainult pikaajaliste hilinemiste korral; see õigus on kohaldatav ainult hilinemiste suhtes, mis on pikemad kui viis tundi);
  • saada nõuetekohast hoolitsust (vastavalt vajadusele suupisted, toit, majutus või transport lennujaama ja lennujaamast) asenduslennu ootamisel või pikaajaliste hilinemiste korral (sõltuvalt lennu kestusest, nt kahetunniline hilinemine 1500 km ja lühemate lendude puhul või kolmetunnine hilinemine kõigi ühendusesiseste lendude puhul). 

Mis juhtub, kui lend on ülemüüdud?

  • Kui lend on ülemüüdud, on lennuettevõtjatel kohustus esmalt otsida vabatahtlikke, kes on valmis loovutama oma broneeringu teatavate hüvitiste vastu (nt lennumiilid või kupongid või raha või õigus lisapiletile või muul lennul esialgsest kõrgemasse reisiklassi paigutamisele). Lisaks sellele peab lennuettevõtja vabatahtlikele alati pakkuma valikut nende eelmise broneeringu eest tasutud summa täieliku tagasimaksmise ja võimaluse vahel jõuda lõppsihtkohta teisel marsruudil.
  • Reisijad võivad saada 250 euro kuni 600 euro suurust hüvitist, olenevalt lennu pikkusest ning viivitustest enne reisi jätkamist muudetud marsruudil.
  • Alati, kui on valitud marsruudi muutmine, peab lennuettevõtja osutama kogu vajalikku abi reisijatele, kes vabatahtlikult nõustusid marsruudi muutmisega, nt toit ja jook, telefoni kasutamise võimalus, vajaduse korral majutus ning transport lennujaama ja majutuskoha vahel.

Mis juhtub, kui lend tühistatakse?

  • Reisijatel on õigus saada hüvitist, mis on samane hüvitisega, mida pakutakse lennureisist mahajätmise korral, välja arvatud juhul, kui neid teavitati vähemalt 14 päeva enne lendu või kui nende marsruuti muudetakse nii, et selle väljumisaeg on lähedane esialgsele väljumisajale või kui lennuettevõtja saab tõendada, et lennu tühistamine tulenes erakorralistest asjaoludest. Lisaks peab lennuettevõtja pakkuma reisijatele valikut järgmiste võimaluste vahel:
  • piletihinna või vajaduse korral pileti kasutamata osade hüvitamine seitsme päeva jooksul;
  • muudetud marsruudil transport lõppsihtkohta võrreldavatel reisitingimustel, sealhulgas teiste lennuettevõtjate kaudu või muude transpordiliikidega.
  • Vajaduse korral on marsruudi muutmist ootavatel reisijatel õigus saada nõuetekohast hoolitsust (telefonikõne, suupisted, toit, majutus, transport majutuskohta).

Mis juhtub pika hilinemise korral?

  • Kui lend hilineb kolm või enam tundi, on reisijatel õigus hüvitisele, mis on samane hüvitisega, mida pakutakse lennu tühistamise korral, välja arvatud juhul, kui lennuettevõtja saab tõendada, et viivitus tulenes erakorralistest asjaoludest. Lisaks sellele võib lennuettevõtjat pidada vastutavaks hilinemisest tulenevate kahjude eest.
  • Reisijatel on õigus saada lennuettevõtjalt nõuetekohast hoolitsust (telefonikõne, suupisted, toit, majutus, transport majutuskohta), kui lend hilineb:
  • kaks või enam tundi kuni 1 500 km pikkuste lendude puhul;
  • kolm või enam tundi pikemate ELi siseste lendude puhul või 1500 km kuni 3500 km pikkuste lendude puhul väljaspool ELi;
  • neli või enam tundi üle 3 500 km pikkuste lendude puhul väljaspool ELi.
  • Kui lend hilineb rohkem kui viis tundi ning reisijad otsustavad oma reisi mitte jätkata, on neil õigus pileti hüvitamisele ning sellele, et nad sõidutatakse lennukiga tagasi sinna, kust nad oma reisi alustasid.

Mis juhtub, kui pagas läheb kaduma, saab kannatada või hilineb?

  • Pagasi kadumise, kannatada saamise või hilinemise korral võib reisijatel olla õigus hüvitisele, mis piirdub ligikaudu 1220 euroga.
  • Rikutud pagasi puhul peavad reisijad esitama lennuettevõtjale kaebuse seitsme päeva jooksul alates oma pagasi kättesaamisest. Pagasi hilinenud kättesaamise korral tuleb esitada kaebus 21 päeva jooksul.

Kas lennureisijatel on õigus teada, kellega nad lendavad?

  • Reisijaid tuleb eelnevalt teavitada sellest, milline lennuettevõtja teenindab lendu. Ohutusnõuetele mittevastavaks loetud lennuettevõtjate tegevus on Euroopa Liidus keelatud või piiratud. Need on loetletud veebisaidil http://ec.europa.eu/transport/air-ban/ .

Millised on õigused puhkusepakettide puhul?

  • Pakettpuhkuste pakkujad ja vahendajad on kohustatud esitama täpse ja täieliku teabe broneeritud puhkusepakettide kohta. Nad on kohustatud täitma lepingu tingimusi ja kaitsma reisijaid maksejõuetuse korral. Reisikorraldajad peavad andma täpset teavet broneeritud puhkuse kohta, järgima lepingust tulenevaid tingimusi ning kaitsma reisijaid pakettpuhkuse pakkuja maksejõuetuse korral.

Millised on lennureisijate õigused piletite ostmisel?

  • Vastavalt ELi õigusaktidele tuleks ELis piletite ostmisel ostjale selgeks teha kohaldatavad tingimused. Alati tuleks näidata lõplikku makstavat hinda ja see peaks sisaldama nii pileti hinda kui ka avaldamise ajal kindlasti kohaldatavaid ja prognoositavaid makse, tasusid, lisatasusid ja lõive. Piletihind, maksud, lennujaamatasud ning lõpuks muud tasud tuleks näidata ka eraldi. Võimalikud hinnalisad tuleks näidata selgel, läbipaistval ning üheselt mõistetaval viisil broneerimisprotsessi alguses ning broneeringu tegijal peaks jääma võimalus neid valida või mitte.

Mis siis, kui lennuettevõtjad ei järgi neid eeskirju või ei tunnista mu õigusi?

  • Kui teil on probleeme oma reisijaõiguste kasutamisel, tuleks esitada kaebus – esmalt lennuettevõtjale ning kui tema vastus teid ei rahulda, siis pädevale siseriiklikule organile. Lisaks sellele võivad reisijad alati pöörduda pädeva kohtu poole, s.t esmalt kasutades väiksemate kohtuvaidluste menetlust, mis võib liikmesriigis kasutusel olla, või Euroopa väiksemate kohtuvaidluste menetlust. Kõnealuse Euroopa väiksemate kohtuvaidluste menetluse eesmärk on kiirendada vaidluste lahendamist, lihtsustada menetlust ning vähendada piiriüleste tsiviil- ja kaubandusvaidluste kulusid juhtudel, kui nõude väärtus ei ületa 2000 eurot. See menetlus toimub tüüpvormide alusel. See on kirjalik menetlus, välja arvatud juhul, kui kohus leiab, et suuline ärakuulamine on vajalik. Menetlus toimib Euroopa Liidu kõigi liikmesriikide vahel, erandiks on Taani.
  • Rohkem teavet Euroopa väiksemate kohtuvaidluste menetluse kohta leiab komisjoni veebisaidilt: http://ec.europa.eu/justice_home/judicialatlascivil/html/sc_information_et.htm?countrySession=4&

Kust leida lisateavet oma õiguste kohta ELis?

  • Reisijatel, kellel on tekkinud probleeme, soovitatakse võtta esmalt ühendust oma lennuettevõtja või reisibürooga.
  • Teavet võib küsida mis tahes riigis Euroopa tarbijakeskusest (ECC) ja/või mis tahes siseriiklikust tarbijaorganisatsioonist.  
  • Euroopa tarbijakeskuste täielikud kontaktandmed kõikides riikides ning lingid riiklikele veebisaitidele leiate järgmiselt veebisaidilt: http://ec.europa.eu/consumers/ecc/index_en.htm .
  • Samuti võite lisateabe saamiseks helistada Europe Direct telefonil, mille number on 00800 6 7 8 9 10 11; see number on kirjas ka plakatitel, mis asuvad mitmetes lennujaamades kogu Euroopas.
  • Lisateavet oma õiguste kohta vaadake veebisaidilt: apr.europa.eu
Kommentaarid
Copy
Tagasi üles